Gebruikerservaring Fujifilm X10 review

Ondanks dat de Fuji X10 ondertussen is vervangen door de X20 blijft het een goede en actuele camera die voor vrij weinig geld tweedehands verkrijgbaar is, vandaar deze gebruikerservaring.

Voor een vakantie naar Brazilië was ik op zoek naar een onopvallende camera, ik vond mijn NEX-5 te duur om mee te nemen (kans op diefstal achtte ik groot) en ook de A900 mocht om de zelfde reden thuis blijven. Ik had al eerder naar de X10 gekeken en van de zoeker camera’s die nu op de markt zijn is het een van de goedkoopste en met de meeste “Retro-Look”. Doordat je de camera voor je gezicht kan houden valt het ook minder op dat je fotografeert, wat ideaal is voor straatfotografie.

Uiterlijk

De camera ziet er ouderwets mooi uit, vooral de gehele zwarte uitvoering spreekt me enorm aan. Meer dan de half zilveren uitvoering van de X100, uiteraard heb je daarvan ook de black edition maar die was, samen met de gewone uitvoering mij te duur. De voorkant is kaal, je ziet geen logo`s of namen. Alleen aan de bovenzijde staat het Fuji Logo en de text Fujifilm X10. Hierdoor heeft de camera een “low-Profile” uiterlijk. De robuste metalen constructie ligt goed in de hand en het lichtsterke f/2.0-2.8 28-112mm objectief is van de bekende Fujinon kwaliteit.

fuji_x10_alto

Gebruik

Op de bovenzijde bevinden zich ook twee draaiknoppen, de eerste is voor de programma standen P,S,A,M de effecten en 2 Custom instellingen. De tweede is voor de over en onderbelichting.Ook zit er een echte hot-shoe voor een flitser en een programeerbare Fn (fuction) toets

De optische zoeker heeft toch wel veel parallax en geeft ± 85% zoekerbeeld weer, maar dat is een kwestie van aan wennen om te weten wat er wel en niet in beeld komt. Ook is er geen informatie zichtbaar. Wel op het LCD display op de achterzijde, wat veel en goede info geeft zo zijn er behalve de fotoinstellingen ook een electronische waterpas en hulplijnen te zien.

Tot de effecten behoren o.a een Panorama functie (120°,180° 360°),een aantal film simulaties zoals, Provia, Astia en Velvia. Ook verschillende zwartwit instellingen met eventueel de nadruk op een geel-, rood- of groenfilter. Vanaf Firmware 2.0 zijn er een aantal extra effect instellingen beschikbaar: Toy camera, tilit/shift, popcolor, high-key, dynamic-tone en zwartwit met gedeeltelijke kleuren. Verder zijn er een aantal EXR modi: onder andere Auto, Hi ISO/low Noise. Wil je filmen dan is er ook HD met 1080p mogelijk.

Praktijk

Tot zover de theorie, in de praktijk werkt de camera uitstekend, ik heb een polsband aan de camera dus hij hangt niet opvallend om je nek. Er zit geen enkele indicatie in de zoeker dus je moet gokken wat de camera doet. Als je een van de Auto-Iso instellingen hebt gekozen, (Auto -400 -800 -1600 of -3200) Hoef je je voor de belichting weinig zorgen te maken. De autofocus is wat lastiger omdat door de parallax het midden van je zoeker niet overeenkomt met het midden van de foto. Wel zit er een kleine LED naast de zoeker die groen brand als alles oke is, anders knippert deze oranje of rood. Hij zit net buiten je oog maar als je oplet kan je dus al zien of je foto gaat lukken. Verder is het allemaal een kwestie van wennen en oefenen, oefenen en oefenen.

Handige instellingen

Vind je het leuk om straatfotografie te doen dan is de X10 met zijn onopvallende uiterlijk sowieso een geschikte camera, maar er zit nog een feature in wat handig is. Als je de Disp/Back knop ingedrukt houdt gaat de camera in de zogenaamde “Stille modus” wat betekend dat alle geluiden, ook het sluitergeluid is uitgeschakeld. Ook het (felle LED) Af-hulplicht en de flitser doen het dan niet, zo kan je nog onopvallender fotograferen. Wanneer je de knop weer even ingedrukt houdt schakelt deze modus zich weer uit. Los hiervan kan je uiteraard ook het LCD-display aan de achterzijde in zijn geheel uitgeschakeld laten.

Ook voor andere soorten van fotografie is deze camera geschikt, zoals architectuur, natuur, documentaire fotografie, enzovoort.

Tip: als recht naar boven wilt fotograferen zonder statief en met een langere sluitertijd, leg de camera dan op zijn rug, de zoeker zit dan in de weg en ligt de camera scheef maar leg dan de camera met het LCD op de standaard (aluminium) zonnekap.

Accessoires

Er zijn een aantal accessoires verkrijgbaar om je X10 “te pimpen” De volgende heb ik er later bij gekocht

1. Gordy`s leren polsriem,
2. Abrahamsson Mini Soft Release (boven op de ontspanknop)
3. HorusBennu Thumbs Up Grip TG-1(voor een betere grip, én je programmaknop draait niet per ongeluk)
4. JJC LH-JX10 zonnekap met lensadapter, heeft tevens een 52mm ring voor filters
5. 52mm lensdop voor de zonnekap, de standaard kap past dus niet meer.

Voor- en nadelen

De 12 Mp sensor is niet groot, kleiner dan micro 4/3 en Aps-c, dat merk je aan de grovere structuur van de foto’s als je meer inzoomt op de pixels of hoog contrast gebruikt. De zoeker heeft veel parallax, maar dat heb je nu eenmaal met een meetzoekercamera en dat is een kwestie van wennen. Het accugebruik is echter hoog. Een tweede accu is als eerste extra aankoop eigenlijk verplicht.

+ Design
+ handzaam
+ Raw (met ingebouwde Raw converter)

– Autofocus mist vaak, zeker als je alleen de optische zoeker gebruikt.
– Batterijverbruik is erg hoog

Kortom een leuke kwalitatief gebouwde camera die er ook nog eens goed uitziet. Als je een paar (goedkope) accu`s erbij koopt heb je in ieder geval een van de minpunten onder controle. De opvolger van de X10, de X20 heeft ten opzichte van de X10 een betere sensor en ook belichtings- en scherpstel -informatie in de zoeker. Voor de rest komt het meeste vrijwel overeen met de X10. Wil je niet te veel uitgeven dan is een, al dan niet 2e hands, X10 nog steeds een goede keus.

Deze blog is geschreven door Pieter van Roijen

FV blogger
FV blogger

Dit is een blog van de FotoVideo.nu blogcompetitie! Schrijf ook een blog over je fotoproject, tips en trucs of een persoonlijke review van een product dat je gekocht hebt. Na iedere vijf gepubliceerde blogs kiezen we de beste blog en mag de winnaar zelf een prijs kiezen uit de prijzenpot (meer informatie)