Panasonic Lumix GX7 review

Meer...

Systeemcamera’s worden steeds interessanter, ook voor de meer ervaren fotografen met een spiegelreflexcamera. Het wordt dan ook dringen in de bovenkant van de markt, zeker nu Panasonic de opvolger van de Lumix GX1 heeft aangekondigd. Hoewel…. opvolger? Eigenlijk is de Panasonic Lumix GX7 een compleet vernieuwde uitvoering, die verder naar het high-end segment is opgeschoven. Vandaar ook de naam GX7 en niet GX2. De GX7 is de eerste systeemcamera van Panasonic die beschikt over in-body stabilisatie, iets waar Olympus tot nu toe het patent op leek te hebben. Dat betekent dus dat alle objectieven die je gebruikt hiervan profiteren, waardoor je met langere sluitertijden uit de hand kunt fotograferen zonder bewegingsonscherpte. Ook is het de eerste systeemcamera buiten de grotere G-serie om die standaard voorzien is van een ingebouwde elektronische zoeker (EVF). En niet zomaar een zoeker: hij is kantelbaar en beschikt over maar liefst 2760k dots – meer dan Sony’s fraaie OLED EVF’s. De body is van magnesium en de camera is standaard voorzien van wifi en nfc waarmee foto’s draadloos overgezet kunnen worden en de camera ook op afstand bediend kan worden. De maximale sluitertijd is 1/8000e seconde en de sensor zou 1/3e tot 2/3e stops beter dan die in de G6. Een hotshoe ontbreekt ook niet. Oftewel, op papier is de GX7 een zeer indrukwekkende camera. We hebben hem enige tijd in de praktijk uit kunnen proberen. Is dit de ultieme compacte systeemcamera voor de meer ervaren fotograaf?

De belangrijkste specificaties:

• 16 megapixel Live-MOS sensor
  • ISO 125-25.600
  • 5 bps
  • 7,6 cm aanraakgevoelig lcd-scherm (1040k dots)
  • 5 bps
  • Wifi en NFC
  • EVF (2670k dots)
  • Focus peaking
  • Full HD 50/60p video

highres-Image_GX7k_GX7s_H_FS1442A-Customjpg_1375296696

Body van de Panasonic GX7

De GX7 oogt en voelt zeer degelijk. De body is gemaakt rondom een stevig magnesium frame, waardoor hij tegen een stootje kan. Voor een camera van deze prijsklasse is dat opvallend. In vergelijking met de oorspronkelijke GX1 is de body wel een stuk groter, maar de GX7 is nog steeds een vrij compacte en handzame systeemcamera, zeker in combinatie met een prime (zoals de nieuwe 20mm f1.7) of de 14-42 PowerZoom (die overigens niet als kit geleverd wordt).

De GX1 had ook een programmawieltje en flitsvoet, maar is verder wat karig uitgerust (voor hedendaagse begrippen): geen kantelbaar scherm, geen wifi, geen nfc, geen EVF, geen in-body stabilisatie. Ook de sensor (zelfde als de G3) is ondertussen wat verouderd, al was deze alles behalve slecht. Het is natuurlijk nog steeds de fotograaf die de foto maakt en niet de camera en ook de gebruikte objectieven zijn belangrijker. Maar de toevoegingen van de GX7 zullen voor een flink aantal gevorderde fotografen wel van meerwaarde zijn. Om nog even door te gaan met vergelijken: ook de GF6 heeft een kantelbaar scherm en een programmawieltje. Maar de body is een stuk eenvoudiger en van plastic en hij beschikt niet over een flitssschoen.

131918_gx7srear

Kantelbaar scherm

De oorspronkelijke GX1 verbleekt bij de GX7 als je ziet hoe rijk de laatste uitgerust is. De GX1 was als het ware een doorgevoerde GF1 in verbeterde GF3 body met snufjes van de G-serie. Sinds de GF6 gebruikt Panasonic ook in haar compactere klasse camera’s (onder de G-serie) gebruik van een kantelbaar scherm. Zo ook bij de GX7. En dat is maar goed ook, want Olympus en Sony doen dit ook al geruime tijd. Een kantelbaar scherm stelt de fotograaf in staat om vanuit lastige posities te fotograferen, zoals laag bij de grond of over een hek heen. Daardoor zijn creatieve foto’s veel makkelijker te maken, zodat je als fotograaf op de grond moet gaan liggen. Net als de concurrentie is het scherm zowel omhoog als naar beneden te kantelen. Hij kan alleen niet boven de camera uitsteken (180 graden), zoals de nieuwste camera’s van Sony en Olympus – en Panasonic’s eigen GF6 – dat wel kunnen. De resolutie van het scherm is met 1,04 miljoen pixels flink toegenomen. En het scherm is aanraakgevoelig, waardoor je ook vanuit lastige posities instellingen kunt wijzigen.

EVF

Ten opzichte van de G-serie had de GX1 (en de GF-serie) het minpunt dat er geen zoeker was. Je bleef dus afhankelijk van het lcd-scherm en in de felle zon is dat geen pretje. Voor de GX1 was wel een optionele EVF beschikbaar, maar die vormde dan een vrij lompe bult bovenop de camera. In de GX7 zit gewoon standaard een EVF en dan ook nog een met een zeer hoge resolutie (2760k dots). Dat zorgt ervoor dat je minder het gevoel hebt naar een elektronisch beeldscherm te kijken. Als extra is de zoeker ook nog eens kantelbaar (handig voor onopvallende straatfotografie). Een unicum in een systeemcamera!

Klein beeld

Daar moeten wel we een kanttekening bij maken. Het is mooi dat de GX7 een ingebouwde (en kantelbare) EVF heeft met een hoge resolutie, maar hij is aan de kleine kant. Als je er doorheen kijkt, is het beeld een beetje postzegelformaat. In de verste verte niet vergelijkbaar met het beeld dat een externe EVF produceert, of die van de Sony Alpha’s – laat staan een optische zoeker. Dat wordt nog hinderlijker als je het standaard 4:3 fotoformaat gebruikt, want het beeld is 16:9 (net als het scherm), wat betekent dat er slechts een klein deel in het midden benut wordt. Door een 4:3 beeld op een 16:9 scherm te tonen, krijg je zwarte balken aan de zijkanten.  Vreemd genoeg staat de digitale informatie in de EVF ook in de 4:3 verhouding door het hele beeld heen, in plaats van aan de zwarte zijkanten.

Het kleine zoekerbeeld werkt minder prettig, vooral als je liever niet via het lcd-scherm wilt fotograferen. Overigens begrijpen we de keuze van Panasonic wel. Er is simpelweg geen keuze voor een grotere zoeker, tenzij bijvoorbeeld de interne flitser was komen te vervallen. Ook Sony’s NEX-6 en -7 hebben een kleiner zoekerbeeld dan hun Alpha broers. De vraag is, is het werkbaar? Ja dat wel. Maar daar moeten we opmerken dat een externe EVF prettiger werkt vanwege het grotere beeld. Ook voor brildragers werkt de kleine zoeker minder fijn. Tijdens de test hadden we ook de VF-4 EVF op een Olympus PEN tot onze beschikking en hoewel de resolutie daarvan lager is, was het beeld echt een stuk prettiger.

Van de bovenkant

De body is zoals gezegd van magnesium in plaats van plastic, waardoor de GX7 tegen een stootje kan. Dit is iets dat we normaliter alleen in het segment boven de € 1000 tegenkomen. Naast de kantelbare EVF zit een flitsvoet waarop je een flitser of andere accessoire kunt monteren. Daarnaast zit een kleine opklapbare flitser, die je ook met je vinger omhoog kunt laten flitsen (indirect flitsen). Aan de rechterzijde van de body zit het programmawieltje met de bekende PASM-standen en een drietal programmeerbare standen. Een automatische stand en scene stand ontbreken ook niet, alsmede een speciale M-stand voor video.

Om de ontspanknop zit een klein draaiwieltje, waarmee je ook snel aanpassingen kunt doen (zoals belichtingscompensatie). Dit is een extra wieltje, los van het hoofdwiel aan de achterzijde van de camera. Wat we overigens missen is het schuifje voor de elektronische zoom, die op recente G-serie camera’s en de GF6 wel zit. Daarmee kun je PowerZoom-lenzen rechtstreeks aansturen. Dat lijkt geen toeval: de 14-42 PowerZoom is niet als kit verkrijgbaar bij de GX7. Blijkbaar acht Panasonic die lens niet interessant voor deze doelgroep?

DMC-GX7-K Top

GX7: 2-axis gestabiliseerde sensor

Voor het eerst in de geschiedenis heeft Panasonic een camera met gestabiliseerde sensor. Deze is geïnspireerd op het 5-axis systeem van Olympus, zij het dat Panasonic het houdt bij horizontale en verticale beweging (en geen roterende beweging). Wanneer de GX7 gebruikt wordt in combinatie met Panasonic objectieven met MEGA OIS, dan krijgt dat systeem overigens voorrang. Dit omdat in-lens stabilisatie volgens Panasonic effectiever is dan in-body stabilisatie.

GX7_Sensor

De sensor is volgens eigen zeggen gebaseerd op die van de G6, maar dan verder doorontwikkeld. De fotodiodes zouden groter zijn, waardoor ze minder ruis per pixel transistor zouden produceren (-6 db). De lichtgevoeligheid en de saturatie zou met 10% zijn toegenomen. Ook op hoge lichtgevoeligheden zou de camera nog goed presteren, wat ondersteund werd met enkele uitgeprinte voorbeeldfoto’s op groot formaat. De ISO-stand is selecteerbaar tot 25.600.

Wifi, NFC en meer

NFC is een vooral een hulpmiddel om foto’s en video’s via wifi over te zetten naar een smartphone of een tablet. Zodra je een smartphone met NFC tegen de camera aan houdt, wordt automatisch een link tussen beide apparaten gelegd. Dit maakt wifi eenvoudiger in gebruik, doordat handmatige instellingen overbodig worden. Je kunt niet alleen foto’s overzetten naar een smartphone, ook kun je de camera op afstand besturen via wifi via een speciale app. We hebben het in de praktijk getest en dat werkt goed. De vertraging lijkt mee te vallen, waar je erg makkelijk op afstand je camera kunt bedienen.

Geen microfoon

Panasonic lijkt de GX7 vooral te richten op fotografen en niet op liefhebbers van video. Dat lijkt een vreemde zet, omdat de videomogelijkheden van Panasonic-camera’s juist een sterk verkooppunt waren. Opvallend genoeg heeft de GX7 heeft geen aansluiting voor een externe microfoon, wellicht om duidelijk te maken dat cineasten beter bij de G6 of GH3 terecht kunnen.

panasonic_lumix_dmcgx7_body_black

Silent Mode

De GX7 beschikt over een “Silent Mode”, die eerder opdook bij de G5 en G6. De gordijnsluiter blijft dan open staan, en alleen de electronische sluiter wordt gebruikt om de foto te maken. Verder worden alle geluiden op de camera uitgeschakeld. Dat maakt de GX7 een ideale camera voor straatfotografen. Ook dit is een functie die je lang niet op iedere gevorderde camera tegenkomt. Maar de Olympus PEN E-P5 beschikt er ook over.

Voorbeeldfoto’s

Hieronder staan enkele voorbeeldfoto’s die we met de GX7 en de bijbehorende 14-42mm kitlens gemaakt hebben. Op onze Flickr stream kun je meer testfoto’s bekijken.

Panasonic Lumix GX7 test
Panasonic Lumix GX7 test
Panasonic Lumix GX7 test

Ten opzichte van de Panasonic Lumix G6 is de sensor van de GX7 een fractie beter. Op ISO 3200 en 6400 zijn de beelden nog goed bruikbaar. Ruis is wel te zien, maar gaat niet of beperkt ten koste van details. Wel wordt het beeld vanaf ISO 6400 wat fletser en minder scherp. Dat zet zich door naar ISO 12.800 en 25.600, waarbij details erg grof worden weergegeven. Deze standen zouden vermijden tenzij het echt niet anders kan.

GX7-3200-25600

Als we de GX7 vergelijken met de Olympus PEN E-P5 dan komt de GX7 beter uit de verf. De beelden van de Olympus zijn weliswaar scherper, maar hebben op de hoge ISO-standen erg veel kleur verloren. Ook is kleurruis duidelijk zichtbaar, terwijl de kleurverzadiging al op ISO 6400 sterk afneemt.

Oly-vs-Pan1

Oly-vs-Pan2

De Panasonic Lumix DMC-GX7 is leverbaar vanaf eind september 2013 in het zilver en zwart. De losse body krijgt een prijs mee van € 996 (niet afgerond € 995,95). Met de standaard 14-42mm zoomlens kom je uit op € 1100 en met de nieuwe 20mm f1.7 pancakelens wordt dat € 1200.

Wij zijn enthouasiast over de GX7 omdat de verbeteringen significant zijn. De ingebouwde kantelbare EVF is bijzonder prettig en ondanks deze toevoeging is de GX7 erg compact gebleven. De vernieuwingen ten opzichte van de GX1 zijn flink: kantelbaar en aanraakgevoelig scherm, wifi en nfc, een ingebouwde EVF en in-body stabilisatie. Die laatste twee eigenschappen zijn nog wel de grootste innovatie binnen het portfolio van Panasonic. Los van het wat kleine zoekerbeeld van de EVF en de prijs zijn we zeer te spreken over de GX7. De beeldkwaliteit is zeer goed en dankzij de uitgebreide specificaties en instelmogelijkheden is de camera zeer flexibel inzetbaar. Een ideale camera voor de meer ervaren (amateur)fotografen die op zoek zijn naar een compacte camera.

• Goede beeldkwaliteit
  • Ingebouwde (kantelbare) EVF
  • Kantelbaar en aanraakgevoelig scherm
  • Relatief compact
  • Wifi/NFC
  • 2-axis stabilisatie (sensor shift)
  • Snelle autofocus
  • Programmeerbare standen op het programmawiel
  • Geleverd met nieuwe compacte 14-42mm kitlens

• Prijs exclusief objectief
  • Klein zoekerbeeld
  • Kleurruis op hogere ISO’s

fotovideonu-aanrader-sm

• Beeldkwaliteit85%
  • Prestaties85%
  • Specs en mogelijkheden85%
  • Bediening80%
  • Prijs-prestatie80%
EINDCONCLUSIE83%

De Panasonic Lumix GX7 is een gevorderde, maar compacte camera die rijk is uitgerust met een kantelbaar en aanraakgevoelig scherm, wifi en nfc, een ingebouwde EVF en in-body stabilisatie. Los van het wat kleine zoekerbeeld van de EVF en de prijs zijn we zeer te spreken over de GX7. De beeldkwaliteit is zeer goed en dankzij de uitgebreide specificaties en instelmogelijkheden is de camera zeer flexibel inzetbaar.

is mede-oprichter van FotoVideo.nu, schrijver van diverse (foto)boeken en auteur voor verschillende tijdschriften. Hij fotografeert sinds 1996 met een spiegelreflexcamera en geeft ook af en toe presentaties en workshops over fotografie. Volg Jeroen ook op Twitter.

• DIck Huys

Het lijkt mij een erg interessante allround camera. Ik vind hem momenteel alleen nog een beetje te duur dus hoop dat de prijs over een tijdje wat gezakt is. Dan ga ik er nog eens goed over nadenken.

• Pieter

ziet er goed uit en ook de specs mogen er zijn. In het zwart spreek deze mij toch wel het meest aan.

• Leedert

Hele mooie camera… heb er wel zin in ;-)
    Wat ik me af vraag:
    Hoe doen jullie de beeldkwaliteit testen?
    Zijn dit de JPEGS uit de camera met standaard settings of RAW?

• Jeroen Horlings

Dat is een goede vraag! We testen altijd RAW en JPEG, maar wat je hier ziet zijn de JPEG’s. Daaraan kun je het meest afleiding hoe de camera omgaat met ruisreductie en hoe dat zich uit op hoge ISO’s (vage details, kleurverlies, ruis). Bij RAW vertoont iedere camera (zonder nabewerking) behoorlijk meer ruis.

Vaak proberen we ook een vergelijking te laten zien tussen JPEG en RAW (bijvoorbeeld op ISO 6400), zodat het verschil duidelijk is. Dat is in dit geval niet gedaan, maar dat kan alsnog (het is dan wel makkelijk als de RAW’s al ondersteund worden door programma’s als Lightroom en Photoshop). Dat zou een interessante update zijn.

• TurboMedia

Jeroen ik wens je veel succes met de nieuwe site!
    Ik hoop dat je in de toekomst iets meer de video eigenschappen van een camera kunt testen, in deze review
    komen die nog te weinig (niet?) aan bod! ….waar ik benieuw naar ben…hoe is de videokwaliteit tov de GH3?

• Jeroen Horlings

Dat klopt. :) In dit geval vooral vanwege de positionering van de camera. Doordat hij geen aansluiting heeft voor een externe microfoon is de GX7 duidelijk meer op fotografie gericht dan op video. Een vergelijking met de GH3 zou daarom wat scheef zijn, immers die heeft video juist als speerpunt. De G6 is voor video veel interessanter dan de GX7. Goedkoper, wel een externe microfoon-aansluiting en nog een stuk goedkoper.

• Bimmer

Als kneus met een voorkeur voor portretten/ zoomen/ bokeh lijkt me dit toestel prettiger in gebruik qua gewicht/ grootte dan mijn EOS 7D; ik vraag me echter af of en zo ja welke lens dan in de buurt komt van zeg 100-200mm geschikt voor zeer beperkt licht?

• Jeroen Horlings

Er zijn verschillende MFT tele’s, maar je stipt wel een zwak punt aan. Er zijn namelijk niet heel veel lichtsterke tele’s. Vrijwel alle x-150/200/300mm MFT telezooms hebben een lichtsterkte van f4-5.6. Prima voor buiten, maar minder voor binnen (of slecht licht). De Panasonic X 35-100mm f2.8 is wel een geschikte kandidaat (die 100mm wordt 200mm vanwege het sensorformaat), maar wat prijzig (€ 1100).

• Pieter van Roijen

Voor wie er geínteresseerd in is, op zondag 15 september is er een “Introductie Workshop” voor deze GX7 bij Foka in Rotterdam. http://www.foka.nl/panasonic-gx7-workshop

• Teun

Waar halen jullie vandaan dat de GX7 een 5-axis is heeft? Volgens mij is dat verkeerd en gebruikt panasonic een gewone 2-axis is. Jullie zijn de enigen die dat beweren. Het is nergens anders terug te vinden.

• Jeroen Horlings

Je hebt gelijk. Dit is per ongeluk blijven staan. Panasonic compenseert alleen beweging op de x- en de y-as.

• barney klingenberg

Het is nog steeds heel positief dat Panasonic deze simpele IBIS heeft geïmplenteerd.
        Deze 2-axis is toch nog goed voor 2-3 stops. Dit is dus wel mooi 2-3 stops meer met olympus lenzen dan wat we eerder hadden. Ik hoop dat deze sensor met IBIS z’n weg vind naar de betaalbaardere modellen zoals de DMC-G7 bijvoorbeeld.

• Jantje

Begrijp ik niet…hoezo zorgt een betere stabilisatie ervoor dat ik minder licht nodig heb?

• Jeroen Horlings

Dankzij beeldstabilisatie (in dit geval via de sensor – sensor shift) kun je met langere sluitertijden uit de hand fotograferen. Stel je voor dat je met een 200mm lens werkt, waarbij je dus volgens richtlijnen minimaal 1/200e nodig hebt om scherp uit de hand te fotograferen, daalt dat met 3 stops naar 1/25e. Dat is een wereld van verschil.

Maar let op: dat is alleen effectief bij statische onderwerpen, zoals het fotograferen van de skyline van een stad in het donker. Het werkt niet bij bewegende onderwerpen, zoals een rockartiest. ;-)

• David

Voor mij echt nooit meer Panasonic . De rubber instelring van de 14-140 lens (adviesprijs 849 euro laat na 2.5 jaar los. Wat denk je ? Geen garantie … Gebaseerd op een levensduur verwachting van 4 jaar niks vreemd aan .Aldus hun reparatieafdeling. Echt panasonic? Mijn Olympus lenzen zijn 30 jaar oud en zien er nog uit als nieuw.

• Niels J. Nijenhuis

Het lijkt mij een hoogwaardige camera. “Klein maar fijn” zullen we maar zeggen. Hij heeft ook een mooi klassiek uiterlijk. Termeer ook omdat hij een elektronische zoeker heeft en een flitsschoen.