Ricoh GR review: betaalbare APS-C camera in zakformaat

De Ricoh GR is een compacte en lichte camera uitgerust met een vaste 28 millimeter lens (omgerekend naar kleinbeeld). Inclusief batterij en geheugenkaart weegt het kleinood ongeveer 240 gram. Niet veel dus. Uitgeschakeld steekt de lens het verst uit, al is dat slechts enkele millimeters voorbij de handgreep. Daarmee is het een opmerkelijk dunne camera die je  altijd bij je kunt hebben. Desondanks zit er een grote APS-C sensor van 16 mexapixels in. Daarom mogen we net als bij de eerder door ons geteste Nikon A foto’s verwachten met een hoge technische kwaliteit zoals we van spiegelreflexcamera’s gewend zijn. De stevige handgreep aan de voorzijde is breed maar niet dik en biedt een goede grip. Met de wijsvinger op de ontspanknop en de duim tegen de achterzijde gedrukt is deze camera makkelijk en toch stevig met één hand vast te houden. Al adviseren we waar mogelijk toch altijd met twee handen te werken. Zowel aan- als uitschakelen van de camera gaat met ongeveer een seconde ook lekker vlot. Tot nu toe klinkt het allemaal veelbelovend. Maar hoe zit het met de mogelijkheden en de prestaties van de Ricoh GR?

Ricoh GR

Ricoh GR

Nagenoeg vlakke bovenzijde

Aan de bovenzijde vinden we een uitklapbare flitser. Zolang niet in gebruik zit deze geheel verzonken in de behuizing. Via een schakelaar aan de zijkant springt de flitser omhoog. Zoals zo vaak gaat het om een kleine flitser waar je geen wonderen van mag verwachten. Na gebruik moet je de flitser zelf weer terugduwen. Hij komt trouwens niet vanzelf naar buiten in de automatische standen, je moet er dus zelf om denken dat flitslicht mogelijk nodig is. Naast de flitser vinden we een bijna volledig in de behuizing verzonken flitsvoet, netjes afgeschermd met een plastic beschermkapje. De interne flitser mogen we dus gerust vergeten, er kan een losse flitser op dit toestel gemonteerd worden, zoals de GF1 van Ricoh. Of een optische zoeker. Verder vinden we aan de bovenzijde de aan-/uitschakelaar met een (uitschakelbare) groene led eromheen. Vervolgens de ontspanknop. Er vlak voor zit een klein draaiwiel waarmee een instelling zoals het diafragma is te wijzigen. De draaiknop met programmastanden is ook weer verzonken in de behuizing. Een klein ontgrendel-knopje voorkomt dat er per ongeluk een andere stand geactiveerd wordt met het draaiwiel. De bovenzijde van de camera is nagenoeg vlak, omdat bijna alles verzonken is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ricoh GR

Ricoh GR

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ricoh GR

Controle van scherptediepte

Aan de zijkant waar de knop voor de flitser zit, is ook een knopje te vinden waarmee je snel een ‘creatief’ effect instelt. Zoals zwart-wit, retro of miniatuur. Ben je niet zo van de effecten, dan kan er via het menu een andere functie aan worden toegekend. Zelf kozen wij voor de AF-stand. De knop heeft nog een tweede functie, hij fungeert namelijk als hulpmiddel om de scherptediepte te controleren. Dus nog voordat je de opname maakt. Zolang je geen foto maakt staat het diafragma van deze camera op een vaste opening ingesteld. Pas zodra je de ontspanknop geheel of gedeeltelijk indrukt, sluit of opent het diafragma zich tot de door jou ingestelde of door de camera gekozen diafragmawaarde. Dat kan ergens van f/2.8 tot en met f/16 zijn. De daadwerkelijke scherptediepte zie je echter pas nadat de foto is gemaakt. Dus zodra je de opname terugkijkt op het scherm. Eigenlijk zoals je van een conventionele spiegelreflex gewend bent. Wil je liefst vooraf de scherptediepte al controleren, dan kan dat door de ontspanknop tot halverwege in te drukken en vervolgens de scherptedieptecontroleknop ingedrukt te houden. Het scherm wordt wel een stuk donkerder (afhankelijk van de lichtomstandigheden en het gekozen diafragma).

Ricoh GR

Aan de andere zijde van de camera vinden we onder een plastic afdek-kapje een aansluiting voor USB en (micro-)HDMI. Het is een minder gangbare usb-poort, dus vergeet niet het juiste kabeltje mee te nemen als je op reis gaat. Een oplader wordt niet meegeleverd, dus je moet de accu in de camera opladen.

Ricoh GR

Ricoh GR

Drukken en kantelen

Aan de achterzijde vinden we helaas geen tweede instelwieltje. Wel een druk/kantel-knop. Zoals daarnet besproken, zit er aan de bovenzijde wel een echt draaiwieltje. In bijvoorbeeld de M-stand wil je echter twee instellingen snel kunnen wijzigen: diafragma en sluitertijd. Daarom is het erg prettig als er ook aan de achterzijde een draaiwiel zit om snel deze twee essentiële instellingen te veranderen. De Ricoh GR heeft dus geen wieltje maar een kantelknop. Per stapje (dat kan een hele of 1/3 stop zijn) moet je de knop naar links of rechts kantelen om bijvoorbeeld de sluitertijd aan te passen. Dat is wat omslachtiger dan een draaiknop. Gelukkig mag je de knop ook opzij gedrukt houden, dan verspringt de instelling razendsnel. Wel op tijd loslaten dus. Het werkt net iets minder soepel dan een wieltje, vooral doordat je de knop in de ‘neutrale middenpositie’ ook kunt indrukken, waarna  meerdere instellingen zijn te wijzigen. Zoals iso-waarde, AF-methode, jpg-kwaliteit en belichtingsprogramma. Op zich heel handig, want meerdere instellingen zijn nu snel bereikbaar onder de knop, ware het niet dat het de bediening van het kantel-gedeelte een beetje dwarszit. Tijdens het veranderen van een instelling druk je de knop onwillekeurig een klein beetje in, waardoor je tegen een weerstand aanloopt. Je moet proberen te kantelen zonder dat je de knop per ongeluk indrukt en dat vergt wat gewenning. Op het volgende model dus graag een draaiwiel.

Ricoh GR

Ricoh GR

Ricoh GR

Scherpstellen en zoomen

Vervolgens vinden we aan de achterzijde een kantelknop waarmee je snel kunt schakelen tussen AEL/AFL (belichting/scherpstel-vergrendeing) en C-AF (continue AF). Met een klein knopje erin om dit te activeren. Handig is de langwerpige knop waarmee je belichtingscompensatie instelt door simpelweg op de bovenzijde (+) of onderzijde (-) te drukken. Bekijk je gemaakte foto’s of wil je tijdens het fotograferen het beeldmidden uitvergroten om makkelijker scherp te stellen, dan zoom je met deze knop in of uit. Ook deze camera heeft weer de bekende ringvormige vierweg-knop met centrale OK-knop. Druk je de ring omhoog dan schakel je de macro-functie in of uit. Naar rechts kies je een flitsfunctie, al werkt dit alleen als je de flitser eerst hebt uitgeklapt. Omlaag stel je de witbalans in. Naar links krijg je een cursor te zien en kun je zelf het scherpstelpunt bepalen. Dat doe je via dezelfde ring, dus via: op, neer, links, rechts. Het is meteen ook de Fn1-knop, dus je kunt er via het menu ook een andere functie aan toekennen. Terwijl je het focuspunt verplaatst, kun je direct op het beeld inzoomen door op de daarnet genoemde langwerpige zoomknop te drukken. Zo kun je dus op elk moment de scherpstelling op het gewenste punt neerzetten en het beeld meteen uitvergroten om details voldoende duidelijk te zien. Vooral vanaf een statief werkt dit erg effectief.

Ricoh GR

Ricoh GR

Ricoh GR

Waterpas en filmen

In het midden van de ring zit de Menu/OK-knop. Verder is er nog een knop waarmee je de zelfontspanner instelt. Gebruik je die niet zo veel, dan kan er via het menu een andere functie onder verstopt worden, want het is tevens de Fn2-knop. Zelf hebben wij hier de ISO-waarde opgezet. Tijdens het bekijken van foto’s doet de knop trouwens dienst als prullenbak. Handig is dat je één, meerdere, of meteen alle foto’s kunt verwijderen. Handig, maar misschien ook een beetje gevaarlijk voor de roekelozen onder ons. Alles wissen zit doorgaans ergens in het menu verstopt, nu kun je het in een moment van onoplettendheid kiezen. Beware! Er is uiteraard een afspeelknop om je gemaakte foto’s en filmpjes te bekijken Tot slot is er aan de achterzijde nog een Disp-knop te vinden om de informatie op het scherm in te stellen. Een histogram en waterpas ontbreken niet (vlak en helling, oftewel draaien en kantelen).

Ricoh GR

Best opvallend is dat er geen tweede ontspanknop op het toestel zit om ongeacht in welke stand de camera staat te beginnen met filmen. Om een film op te nemen moet je het draaiwiel bovenop op de filmstand zetten en daarna volstaat een druk op de gewone ontspanknop om de opname te starten en daarna nogmaals om weer te stoppen. Ingedrukt houden mag niet. Nou ja, het mag wel, maar de opname stopt niet zodra je je vinger weghaalt. Twee keer drukken is dus noodzakelijk. Wat betreft filmen zijn er niet heel veel instel-mogelijkheden. Het draaiwiel zet je op de filmstand en dan zijn via het menu enkele zaken instelbaar. Zo kan er gefilmd worden in Full HD, HD of VGA-kwaliteit. Bij de beeldsnelheid is er keuze uit 24, 25 en 30 beelden per seconde. Verder kan er een beeldeffect ingesteld worden, is er keuze uit enkele AF-standen en zijn er nog wat andere kleine zaken die ingesteld kunnen worden. De camera regelt verder alles zelf. Er is geen P, Av, Tv of M-stand tijdens het filmen. De Ricoh GR lijkt hierdoor vooral bedoeld als fototoestel.

Ricoh GR

Een nieuwe stand: TAv

Een leuke extra op het draaiwiel is de nieuwe stand TAv. Die komt als een bonus bovenop de bekendere standen P, Av, Tv en M. De TAv-stand lijkt op de M-stand. In beide standen stel je handmatig het diafragma en de sluitertijd in. Het verschil is dat je in de M-stand ook een iso-waarde moet kiezen, terwijl de camera dit in de TAv-stand automatisch voor jou regelt. Dus heb je een voorkeur voor een specifieke combinatie van diafragma en sluitertijd, dan zoekt de camera zelf wel een iso-waarde voor je uit en hoef jij je daar niet druk om te maken. Op sommige andere camera’s kan dit overigens ook door in de M-stand de iso-waarde simpelweg op Auto te zetten.

Ricoh GR

Bulb en Time

De Ricoh GR heeft handige mogelijkheden voor tijdopnamen. Houden de meeste camera’s er met een sluitertijd van dertig seconden mee op, bij deze camera hoef je voor langere tijden niet meteen naar Bulb te vluchten. Want het toestel kent in de M-stand ook nog sluitertijden van 60, 120, 240 en zelfs 300 seconden. Wat meer heeft een mens nodig. Moet het toch langer, of heb je per se een tussenliggend waarde zoals tweehonderd seconden nodig, dan is er in ieder geval nog een Bulb-stand aanwezig en als klap op de vuurpijl ook nog een Time-stand. Time lijkt op Bulb. Het grote verschil is dat je bij Bulb de ontspanknop ingedrukt moet houden gedurende de volledige belichtingstijd (of een afstandsbediening gebruiken) en dat je bij Time alleen drukt om de opname te starten en aan het einde nogmaals de knop indrukt om weer te stoppen. Dat zorgt voor aanzienlijk minder bewegingsonscherpte. Een lichte trilling door het drukken op de ontspanknop aan het begin en het einde van de opname valt vaak namelijk vrijwel niet op, mits het om heel lange belichtingen gaat. Wil je helemaal op zeker gaan, dan is de CA-2 draadontspanner een aanrader. Je sluit hem op de USB-poort aan.

Ricoh GR

Intervalopnamen en sterrensporen

Een andere interessante optie voor lange belichtingen is de functie intervalopname die via het menu is in te schakelen (al mag je dit uiteraard ook bij veel licht gebruiken, bijvoorbeeld om een timelapse te maken). Je geeft het interval op en stelt het aantal opnamen in dat je wilt maken. Wil je dat de camera alsmaar blijft doorgaan, dan stel je het aantal opnamen in op oneindig. Druk op de OK-knop om de intervalopname-functie te activeren. Druk vervolgens de ontspanknop volledig in en dan gaat de camera voor je aan de slag. De camera gaat door tot het aantal opgegeven aantal opnamen is bereikt, of jij de functie afbreekt met een druk op de OK-knop.

Ricoh GR

Voor astrofotografen is er een verrassende variant van intervalopname en die heet intervalcompositie. De losse opnamen die de camera maakt worden dan ‘live’ gecombineerd tot één foto. Dat is reuze handig om een foto van sterrensporen te maken. Want als je sterren maar lang genoeg fotografeert, komen ze als streepjes op de foto en niet als haarscherpe puntjes. Hoe langer de belichting duurt, hoe langer de sporen zullen zijn. Alleen is het slimmer om niet één keer heel lang te belichten, maar juist heel veel opnamen met een relatief korte belichting te maken. Dus niet één foto van een uur, maar juist heel veel losse foto’s van elk bijvoorbeeld dertig seconden. Al die foto’s moeten dan nog wel achteraf gecombineerd worden tot één mooie plaat met lekker lange sterrensporen. Daar bestaat speciale (gratis!) software voor, het ook heel eenvoudig in Photoshop (Elements) en nu kan deze camera het klusje dus realtime voor je opknappen. Zodat je het eindresultaat meteen in handen hebt – nou ja, op de geheugenkaart dan. Hoe makkelijk!

Ricoh GR

Intervalcompositie is een erg leuke functie die simpel werkt. Wij hebben er vele avonden en nachten heerlijk mee gespeeld. Camera op statief (in ons geval een Joby Gorillapod stevig aan de reling van het balkon verankerd), menuoptie aanzetten, op de ontspanknop drukken en uren later terugkomen om het resultaat te bekijken. Zo simpel is het. Eenmaal bezig kun je de tussenstand stiekem alvast bekijken door de ontspanknop half in te drukken. Doe dit wel heel voorzichtig, want je wilt de opname natuurlijk niet verpesten. Druk je de ontspanknop volledig in, dan wordt het eindresultaat samengesteld (de sterrensporen) en als foto bewaard. Vervolgens wordt met de volgende cyclus begonnen. Druk je in plaats daarvan op de OK-knop, dan zal na het bewaren van het eindresultaat intervalcompositie weer worden uitgeschakeld. Overigens kun je het interval zo instellen dat de camera direct doorgaat met fotograferen, zodat er geen onderbrekingen in de sterrensporen komen.

Ricoh GR

In totaal 680 opnamen (f/2.8, 30 seconden, ISO 100) vormen samen mooie lange sterrensporen. gecombineerd is de belichtingstijd 340 minuten (ongeveer vijf uur en drie kwartier).

Ricoh GR

Ook korte sporen hebben hun charme. Ditmaal 165 foto’s (f/2.8, 30 seconden, ISO 100) met een totale belichtingstijd van bijna anderhalf uur (82,5 minuten). Regelmatig zijn sporen van vliegtuigen, Iridium Flares, satellieten en zelfs meteoren op de foto’s terug te vinden.

Tussenresultaten of losse opnamen

Via het menu kun je verder nog kiezen of alleen de eindfoto bewaard wordt (met sterrensporen op maximale lengte), of ook alle losse opnamen (met de sterren nagenoeg als puntjes), of telkens het tot dan toe opgebouwde beeld. Vooral dit laatste is erg leuk, omdat je dan achteraf bladerend door de honderden opnamen precies ziet hoe de sterrensporen alsmaar groeien. Beide varianten zijn uiteraard erg geschikt voor het malen van indrukwekkende (timelapse) filmpjes. Officieel is het bewaren van het tussenresultaat bedoeld om te voorkomen dat je na (vele) uren met lege handen staat als er onverhoopt iets misgaat. Zelf hebben we daarom als test de camera meer dan zes uur laten doordraaien totdat de accu leeg was. In alle gevallen werd behalve de losse opnamen ook altijd het eindresultaat netjes bewaard voordat de camera zichzelf uitschakelde. De accu is immers niet totaal uitgeput. De camera schakelt zichzelf al iets eerder preventief uit. Alle sterrenfoto’s worden overigens als jpg-bestanden opgeslagen en niet in het raw-formaat. Alleen lichte delen zoals sterren worden gecombineerd, zodat de achtergrond goed donker blijft.

Timelapse van de tussenresultaten van een intervalcompositie

(348 opnamen van 30 seconden, ongeveer 3 uur werkelijke tijd)

Autofocus

Genoeg over intervalopnamen en sterrenfoto’s. Laten we het eens over de autofocus van deze camera hebben. Scherpstellen gaat onder gunstige omstandigheden redelijk vlot, maar naarmate het licht (vooral het contrast eigenlijk) afneemt, reageert de camera een stuk langzamer. De tijd nodig om scherp te stellen kan bij slecht licht oplopen tot bijna anderhalve seconde. Nu is dat wel met uitgeschakeld AF-hulplicht moeten wij bekennen. Schakel je dat hulpmiddel weer in, dan is de autofocus doorgaans lekker snel. Al is dit hulplampje uiteraard alleen voor relatief korte afstanden bedoeld. Pas ook op met portretten, want het groene AF-hulplicht is erg fel. De camera kent negen scherpstelgebieden waaruit het zelf de meest geschikte kan kiezen. Ze zitten wel allemaal redelijk rondom het centrum geconcentreerd. Bevindt het onderwerp zich meer richting de beeldrand, dan moet je herkadreren of handmatig het scherpstelpunt erheen verplaatsen.

Ricoh GR

In de macrostand (close-up) kan scherpstellen al vanaf tien centimeter, gerekend vanaf de lens. Alleen in automatische standen schakelt de camera zelf de macrostand in zodra nodig. Mogelijk een handige optie is Snap Focus. Je stelt dan in het menu een afstand in, waarna de camera hier vooraf op scherpstelt. Zodoende kun je echt razendsnel foto’s maken. Zodra je de ontspanknop in één keer volledig indrukt wordt nagenoeg onmiddelijk een opname gemaakt. Het (vertragende) scherpstellen is nu immers niet meer nodig. Dit kan erg handig zijn bij straatfotografie, want je kunt razendsnel reageren op gebeurtenissen. Mits ze op de juiste afstand plaatsvinden, maar daar helpt een juiste keuze van het diafragma (scherptediepte) uiteraard bij. Een andere mogelijkheid is dat het overschakelen naar oneindig met Infinity Lock. Handig bij afgelegen onderwerpen, contrastarme situaties, maar ook bij slecht licht zoals de sterrenfoto’s van daarnet. Al met al kent deze camera een heel scala aan scherpstelmethoden. Ook Spot AF (op het midden scherpstellen) en Pinpoint AF (heel secuur op een nog kleiner gebied) willen we hier kort noemen.

Ricoh GR

Ricoh GR

Ricoh GR

Eigen instellingen en ND-filter

Je kunt setjes met eigen instellingen opslaan, zodat je die later razendsnel weer kunt oproepen. Hier zijn de drie standen My1, My2 en My3  op het programmawiel aan de bovenzijde voor bedoeld. Het opslaan van instellingen doe je via het menu. Erg slim is dat je daar zo’n setje instellingen ook eenvoudig kunt aanpassen. Je ziet in een lijst namelijk precies hoe de camera in die My1, My2 en M3 stand staat ingesteld en mag elk van de  instellingen aanpassen. Slim. Je hoeft een setje dus niet eerst op te roepen, aan te passen en daarna weer te overschrijven. Je past ze rechtstreeks in het geheugen aan.

Ricoh GR

De camera heeft een ND-filter aan boord, inclusief een automatische stand die zelf inschat of het filter in actie moet komen. Het idee van dit ND-filter is dat je ook bij veel licht met de maximale lensopening van f/2.8 kunt werken. Normaal zou de sluitertijd dan niet snel genoeg zijn. Die gaat ‘maar’ tot 1/2000 (na de nieuwste firmware update tot 1/2500) en als je dan met f/2.8 werkt, kan er overbelichting optreden als er veel licht is. Zelfs als de laagste iso-waarde is gekozen. Doordat het ND-filter dan inschakelt, lijkt het ineens donkerder te zijn en wordt je niet gedwongen een kleinere diafragmawaarde in te stellen. Overigens hebben we nergens kunnen vinden hoeveel stops het ND-filter tegenhoudt en dus ook geen idee in welke situaties het een oplossing biedt.

Statief en conversielens

Wat wij tegenwoordig bij veel camera’s tegenkomen, is dat de statiefaansluiting niet netjes midden onder de lens zit. Ook bij de Ricoh GR is dit het geval. Let dus extra op voor parallax bij het maken van panorama’s vanaf statief. Aan de voorzijde van de lens zit een afneembare metalen ring. Dit biedt de mogelijkheid een conversielens te plaatsen (GW-3, omgerekend naar kleinbeeldformaat geeft dit 21 mm groothoek) en daar is dan ook een adapter met  zonnekap (GH-3) voor nodig.

Ricoh GR

De kleuren van de foto’s zien er neutraal maar wel natuurgetrouw uit. Kleuren zijn dus wat minder verzadigd dan je misschien van sommige andere camera’s gewend bent. Eventueel kan er voor een meer levendige weergave gekozen worden, maar als je in raw werkt kan dit beter tot de nabewerking bewaard worden. De foto’s zijn zoals verwacht van hoge kwaliteit en hebben veel detaillering. Het is duidelijk te zien dat we met een APS-C sensor te maken hebben. Dit lukt met een gewone compactcamera echt niet. Wat dat betreft is de Ricoh GR weer een echte wolf in schaapskeren. Omstanders die dit kleine zwarte kastje zien, hebben geen flauw benul waar deze camera toe in staat is. Wat ons opviel is dat de raw-bestanden veel scherper en schoner zijn dan de jpg-bestanden. Het loont dus echt de moeite om in raw te werken, je haalt met de juiste nabewerking met gemak veel en veel meer uit het toestel dan wanneer je de kant-en-klare jpg-bestanden gebruikt. Overigens hebben wij in de stand Raw+ gewerkt waarin naast het raw bestand ook een jpg- foto bewaard wordt. We hebben niet de “jpg-only” stand gebruikt.

Ricoh GR

Op ware grootte is goed te zien dat in raw meer detail aanwezig is dan in de jpg-foto (boven: jpg, onder: raw)

(klik op de foto om dit te zien)

Lichtgevoeligheid

De lichtgevoeligheid begint bij ISO 100 en loopt door tot maar liefst ISO 25.600. Dat is behoorlijk hoog voor een camera op zakformaat. Opnamen zijn in ieder geval tot en met ISO 3200 zeer goed bruikbaar. Vanaf 6400 gaat de kwaliteit zichtbaar achteruit. Al zijn de foto’s ook dan nog prima bruikbaar zolang ze niet supergroot worden getoond. De allerhoogste stand ISO 25.600 is net even te veel van het goede hebben wij het idee. Ruis en ruisreductie vallen diect op. Toch zijn de foto’s nog wel bruikbaar op bescheiden webformaat, of als uiterste redmiddel als het echt niet anders kan (‘beter een slechte foto dan geen foto’). Afgaande op de jpg-opnamen lijkt er standaard met mate verscherpt te worden. Ruis wordt zoel weggepoetst dat de detaillering niet uit de foto verdwijnt. Het ziet er zeker niet over-verscherpt uit. Wie verscherping en ruisreductie liever in eigen hand houdt, stelt dit proces uiteraard uit tot in Lightroom of Photoshop door in raw te fotograferen.

ISO-test

ISO 3200, 6400, 12.800 en 25.600

De Ricoh GR is een lichte en handzame camera die met gemak in een jaszak past en met een beetje moeite ook nog wel in de broekzak. Ondanks het compacte formaat is er een APS-C sensor aan boord die de beeldkwaliteit goed stand houdt als de iso-waarde omhoog gaat. De Ricoh Gr is hiermee een ideale camera om altijd en overal met je mee naartoe te nemen en die beelden maakt waar je achteraf alle kanten mee op kunt. De camera start vlotjes op, zodat je snel in actie kunt komen. Scherpstellen is bij weinig licht wat langzaam, zodat het niet de meest geschikte actiecamera is. Een zoomlens ontbreekt, dus zul je vaker dicht op je onderwerp moeten kuipen en wat meer met overzichten werken. De lens is met f/2.8 lekker lichtsterk. Het is jammer dat de lens (of de sensor) niet gestabiliseerd is, maar begrijpen dat dit gezien het kleine formaat misschien niet realistisch is en zullen het niet als minpunt zien. Scherpstellen kan in macrostand met tien centimeter ook nog eens behoorlijk dichtbij. Voor straatfotografie is het handig dat je razendsnel foto’s kunt maken door op een vooraf ingestelde afstand scherp te stellen. De Ricoh GR kent verder een aantal slimme mogelijkheden, zo zijn er extra programmastanden (TAv en Time), een ingebouwde intervaltimer en een erg interessante en leuke optie om zonder enige inspanning indrukwekkende sterrensporen vast te leggen.

(alle getoonde opnamen zijn onbewerkte jpg-bestanden)

• Erg compleet toestel
  • Relatief klein en heerlijk licht
  • Intervaltimer en sterrensporen
  • ND-filter
  • M-stand met belichtingstijden tot en met 300 seconden
  • Bulb en Time
  • Prijs

• Autofocus traag bij weinig licht/contrast
  • Kantel/drukwieltje werkt minder soepel
  • Statiefaansluiting niet onder hart van de lens

• Beeldkwaliteit85%
  • Prestaties75%
  • Specs en mogelijkheden75%
  • Bediening75%
  • Prijs-prestatie85%
EINDCONCLUSIE79%

De Ricoh GR is een lichte en handzame camera die met gemak in een jaszak past en met een beetje moeite ook nog wel in de broekzak. Ondanks het compacte formaat is er een APS-C sensor aan boord die de beeldkwaliteit goed stand houdt als de iso-waarde omhoog gaat. De Ricoh Gr is hiermee een ideale camera om altijd en overal met je mee naartoe te nemen en die beelden maakt waar je achteraf alle kanten mee op kunt. De camera start vlotjes op, zodat je snel in actie kunt komen. Scherpstellen is bij weinig licht wat langzaam, zodat het niet de meest geschikte actiecamera is. Een zoomlens ontbreekt, dus zul je vaker dicht op je onderwerp moeten kuipen en wat meer met overzichten werken.

3 reacties naar Ricoh GR review: betaalbare APS-C camera in zakformaat

1. TinusVerdino

Mooi ding voor de straatfotograaf. Voor landschappen lijkt ie me ook heel geschikt. Jammer dat ie op zo weinig plaatsen te koop is. Alleen die hard fotografen zullen zo’n camera aanschaffen.

2. Mooi artikel. Mijn grdiii heeft laatst de geest gegeven en ben een opvolger aan het overwegen. Wat ricoh heeft qua bediening heb ik bij geen enkel ander merk gevonden. Volledige bediening met één hand. Met je wijsvinger het diafragma, met je duim sluitertijd en iso of belichtingscompensatie. Als je er aan gewend bent, vallen alle andere compacts tegen qua bediening. Mooi spul 🙂