Samsung WB150F 18x zoom quick review

Brandpuntsafstand (min.)4 mm
Brandpuntsafstand (max.)72 mm
Brandpuntsafstand (min.) (35mm equiv.)24 mm
Brandpuntsafstand (max.) (35mm equiv.)432 mm
Maximaal diafragma (uitgezoomd)3.2
Maximaal diafragma (ingezoomd)5.8

Net als de eerder geteste Panasonic Lumix TZ30 kenmerkt de WB-serie van Samsung zich door het grote zoombereik, de uitgebreide instellingsmogelijkheden (inclusief PASM-standen) en veel extra’s, zoals een ingebouwde gps of wifi. De hier geteste WB150F heeft een lens die begint bij 24mm groothoek en eindigt bij 432mm.  Dat is een fractie minder dan de TZ30, maar verder ontlopen de camera’s elkaar wat betreft specificaties niet echt veel. Ja, de WB150F heeft geen gps. Ter compensatie heeft hij wifi, waarmee je je foto’s rechtstreeks naar sociale media of een clouddienst (zoals Microsofts Skydrive) kunt sturen. Maar het grootste verschil is nog wel de prijs. De Samsung WB150F kost bijna de helft van de Panasonic TZ30. Zien we dat terug in de kwaliteit?

Allrounder

Samsung heeft al een hele reeks camera’s in de WB-serie uitgebracht. Zoals eerder genoemd kenmerken deze camera’s zich door hun grote zoombereik en handmatige instellingsopties. Het begon in 2009 met de WB500 met 10x optische zoom en hd-filmfunctie. Dat liep op tot en met de WB750, waarbij het zoombereik telkens toenam. De WB750 wordt nog steeds verkocht en heeft – net als de WB700 – hetzelfde zoombereik als de WB150F. De laatstgenoemde is echter recenter en doet het wat beter wat betreft beeldkwaliteit. Ook beschikt hij over wifi. Naast de WB150F hebben we ook de WB700 en de Panasonic TZ30 eerder getest, zodat we deze zoomcamera’s wat beeldkwaliteit betreft goed kunnen vergelijken.

Een samenvatting van de belangrijkste specificaties:

• 24 mm groothoek-stand
  • 18x optische zoom (24-432mm)
  • CCD sensor (14 megapixels)
  • Draaiwieltje met P- en ASM-standen (handmatige sluitertijd/diafragma)
  • Handmatige focus (optioneel)
  • Optische beeldstabilisatie
  • ISO 80-3200
  • Live panorama-functie
  • 720p hd-video
  • Wifi

Quick review?

Een ‘quick review’ is een nieuw fenomeen op FotoVideo.nu, en bestaat uit de volgende delen: een uitgebreide test van de beeldkwaliteit (die vergeleken wordt met verschillende andere camera’s), een beknopte praktijktest, een uitwerking van de bevindingen (bijzondere eigenschappen en kanttekeningen) en een conclusie. Een quick review is wat korter dan een reguliere review. Met name compactcamera’s zullen als ‘quick review’ verschijnen en systeemcamera’s en spiegelreflexcamera’s als reguliere, meer uitgebreide, review.

Body

Net als de Panasonic Lumix TZ30 is de Samsung WB150F een relatief compacte camera gezien het zoombereik. Dat betekent dat het nog mogelijk is om hem in een broek- of jaszak te bewaren en je niet aangewezen bent op een fototas. Daar moeten we bij opmerken dat de camera wel minder slank is dan de TZ30. Met name de lens steekt een stukje uit en de grip is ook vrij fors. De afwerking is netjes, al is het wel erg saai zwart (overigens is de camera ook in het wit leverbaar). Wat grip betreft ligt hij iets minder prettig in de hand dan de TZ30. Wat wel weer slim is van Samsung, is dat het programmawieltje grotendeels verzonken is. Hij steekt daardoor niet boven de body uit, zoals dat wel het geval is bij de TZ30.

Programmawieltje

Aan het programmawieltje kun je zien dat de WB150F ook geschikt is als camera voor gevorderde amateurfotografen. Niet alleen zit er een volautomatische smart-stand op, ook vind je hier de bekende PASM-standen voor (semi-)handmatige instellingen. Dat heeft als voordeel dat je zelf de controle hebt over de instellingen, wat bij de meeste compactcamera’s niet het geval is. De P-stand is gesplitst, wat we wel kunnen waarderen. Dit is immers de meest gebruikte semi-automatische stand (automatische werking, toch handmatige instellingen mogelijk). De overige A/S/M-standen vind je apart. Als je deze stand op het draaiwiel kiest, moet je vervolgens een van de drie standen kiezen. Verder zien we nog een aparte videostand, die feitelijk overnodig is omdat je ook rechtstreeks kunt opnemen met de videoknop achterop. Daarnaast vind je er nog een SCN-stand met voorgeprogrammeerde scenes en een fotostand met allerlei extra’s (zoals live panorama, magisch kader, gesplitste opname, enz.). Bijzonder is dat er ook een Instellingen-stand is. Deze zul je niet vaak gebruiken, want hier kun je allerlei voorkeurinstellingen (zoals geluiden, weergave en taal instellen).

De WB150F van boven gezien. De zoomlens, de brede grip en het programmawiel vallen op.

Eén van de bijzondere eigenschappen van de WB150F is wifi. In de wifi-stand zie je een zevental mogelijkheden. Vanuit dit menu kun je je foto’s op verschillende manieren versturen (per e-mail of in een clouddienst). Ook kun je je foto’s rechtstreeks vanaf de camera delen op sociale netwerken. Facebook, Picasa, Youtube en Photobucket zijn al standaard aanwezig. Een populaire dienst als Twitter ontbreekt helaas. Wat ook handig is, is dat je de camera op afstand kunt bedienen via een smartphone (eveneens dankzij wifi). Niet alleen kun je via een app de instellingen aanpassen, maar ook kun je zo je foto’s maken en bekijken. Momenteel werkt dit overigens alleen met Android telefoons.

De toevoeging van wifi is nuttig gezien de bovenstaande mogelijkheden. De keuze van Samsung om vanaf nu in te zetten op dergelijke ‘smart’-camera’s is een interessante strategie. We zouden willen dat meer fabrikanten hun camera’s standaard zouden voorzien van wifi. Het worden er wel steeds meer. Een kanttekening hierbij is dat het niet erg handig is om een foto via de camera zelf te versturen. Het apparaat heeft immers geen toetsenbord en je moet af en toe zaken intypen, zoals de netwerkcode (SSID)

Wifi in de praktijk

Uiteraard hebben we in het redactielab de beschikking over alle gangbare telefoons, dus konden we het ook in de praktijk uitproberen. Wat opvalt is dat de telefoon en de camera elkaar met een druk op de knop vinden (via de app MobileLink van Samsung). Vervolgens moet je toestemming geven aan de smartphone om de inhoud van de camera te zien, waarna deze ook daadwerkelijk in beeld verschijnt. Je kunt dan de foto’s bekijken en/of naar de telefoon kopiëren. Heel snel gaat dat overigens niet. Het handige van deze methode is dat de camera zelf geen verbinding met het netwerk hoeft te maken. En dan hoef je dus ook geen SSID in te typen (wat een beetje onhandig is zonder toetsenbord). Wat wel wat vreemd is, is dat de camera en telefoon opnieuw met elkaar verbinding moeten maken voor ‘remote view’ (de telefoon gebruiken om de camera te bedienen). Er is immers al een verbinding opgezet, maar dat wordt dan weer opnieuw gedaan (en niet altijd met succes).

Typen zonder aanraakgevoelig scherm en toetsenbord is geen pretje

Video

De WB150F heeft een 720p hd stand en een aparte (dedicated) knop aan de achterzijde. Een stereomicrofoon ontbreekt. Voor het afspelen op hdtv’s is 720p goed genoeg, maar het is geen 1080p zoals we bij de iets duurdere compactcamera’s meestal terugzien (zoals ook de TZ30).

Uiteraard hebben we ook enkele opmerkingen over de WB150F.

Geen gps

Allereerst ontbreekt er een gps. Nu heeft de WB750 dat ook niet, maar voorgangers in de WB-reeks (zoals de WB650 en WB700) hadden dit wel. Het is een pluspunt dat Samsung vooruitstrevend is met wifi, maar het is jammer dat de gps-functionaliteit niet is gebleven. Mogelijk is dit een bewuste keuze om de camera daardoor iets lager te positioneren – met ook een lagere prijs als direct gevolg.

Geen raw

De WB150F biedt dankzij de handmatige PASM-standen veel handmatige opties. Iets dat we missen is de mogelijkheid om foto’s op te slaan in raw-functionaliteit. Maar eerlijk gezegd hebben directe concurrenten dat ook niet – zeker niet in dit prijssegment. We rekenen dit dus niet als nadeel, maar noemen het (gezien de handmatige mogelijkheden) wel.

Traag

Wat wel als nadeel van de WB150F gerekend wordt, is dat hij wat traag is. Het aan- en uitzetten gaat redelijk vlot en ook het menu is goed te doorlopen, maar scherpstellen duurt wat langer dan gemiddeld. Mede daardoor is er ook sprake van enige sluitervertraging. Wanneer je op de ontspanknop drukt, duurt het soms een halve seconde voordat de foto wordt gemaakt. In veel situaties is dat te lang.

Zoom

Ook het zoomen gaat wat traag. De camera reageert nogal langzaam op het bedienen van de zoomknop. Verder viel het op dat de camera vanaf 7x zoom ineens doorzoomt naar 13x zoom. Het is dus niet mogelijk om daartussen in te zitten (b.v. 10x zoom kan niet). Vreemd.

De beeldkwaliteit die de Samsung WB150F aflevert is goed. Op 100% zijn de details niet 100% scherp, maar dit geldt voor de meeste compactcamera’s. In de hoeken is het beeld wat minder scherp dan in het centrum. Maar over het algemeen waren de foto’s goed en mooi van kleur en voldoende scherp. In de grafieken is de Samsung WB150F in rood aangegeven. Voor een makkelijke vergelijking hebben we de eerder geteste concurrent, de Panasonic Lumix TZ30, in het groen aangeduid.

Saturatie afwijking

De saturatieafwijking laat zien of een foto oververzadigd is. Bij compactcamera’s is dit meestal het geval, omdat fabrikanten de kleuren (evenals de scherpte) flink oppeppen. De gedachte is dat de consument dit mooi vindt. Voor consumenten die niet aan beeldbewerking doen is dat vaak ook het geval; de foto ziet er uit zichzelf al strak uit. De Samsung WB150F heeft hier ook last van, hoewel de beelden lang niet zo oververzadigd zijn als de Panasonic Lumix TZ30 (23%).

{GRAPH|8754|116891,117808,142812,137862,144017,146554-00FF00,147817-FF0000,120157}

Ruisniveau op lage ISO

Op ISO 200 is er amper sprake van ruis. Sterker nog, dit is meestal de meest ‘schone’ stand. Er zijn camera’s die lager gaan, maar voor onze vergelijking gaan we uit van ISO 200 omdat dit een stand is waar iedere compactcamera over beschikt. Je ziet al dat zelfs op ISO 200 kleine verschillen wat betreft ruis zichtbaar zijn. De WB150F zit in de middenmoot, samen met de TZ30.

{GRAPH|8837|116891,117808,142812,137862,144017,146554-00FF00,147817-FF0000,120157}

Scherpte

Hoe scherp zijn de foto’s? Dus in het centrum, in de hoeken en gemiddeld? Dat zie je hieronder. Scherpte (via een testkaart) wordt gedefinieerd door de overgangen tussen vlakken van verschillende tonen (bijvoorbeeld zwart en wit). Hierbij moet wel worden opgemerkt dat sommige fabrikanten flink wat softwarematige verscherping toepassen (en één meer dan de ander). We tonen niet alleen de gemeten scherpte in het centrum van het beeld, maar ook de gemiddelde scherpte in de vier hoeken. De scherpte in de hoeken is altijd lager dan in het centrum.

De WB150F scoort redelijk goed op dit vlak. Als we de scherpte in het centrum vergelijken met de scherpte in de hoeken dan is het wel duidelijk dat de hoeken een stuk minder presteren – iets dat we ook terugzagen in onze praktijkfoto’s. De WB150F scoort hier als laagste.

{GRAPH|9104|116891,117808,142812,137862,144017,146554-00FF00,147817-FF0000,120157}

Scherpte in het midden (hoger is beter)

{GRAPH|9105|116891,117808,142812,137862,144017,146554-00FF00,147817-FF0000,120157}

Scherpte in de hoeken (hoger is beter)

Chromatische aberratie

Ook hebben we de mate van chromatische aberratie (ca) gemeten. Dit wordt ook wel kleurschifting genoemd en dit fenomeen uit zich in paarse of blauwe randjes. Dit doet zich vooral voor in de hoeken. Met behulp van geavanceerde beeldbewerkingssoftware (zoals Lightroom) is dit probleem meestal te corrigeren.

De WB150F heeft ook last van ca, maar doet het in vergelijking met concurrenten vrij goed.

{GRAPH|9142|116891,117808,142812,137862,144017,146554-00FF00,147817-FF0000,120157}

Op de lagere ISO’s presteert de WB150F prima. Maar al vanaf ISO 400 neemt de kwaliteit zichtbaar af. Ieder stap extra, van ISO 800 tot en met de maximale ISO 3200-instelling verliezen foto’s kleur, scherpte en detail. Het is daardoor niet echt een camera om op hogere lichtgevoeligheden te gebruiken, ondanks de BSI CMOS sensor.

ISO 100, 800, 1600 en 3200 – de kwaliteit neemt zichtbaar af

ISO 100 versus 3200

Als we ISO 100 (de beste kwaliteit) naast ISO 3200 zetten, dan zie je duidelijk wat er gebeurt. Vlakke delen worden ruizig en de kleurnuance neemt af. Dat is vooral zichtbaar in de tweede balk, waarbij zwart via blokjes naar wit verloopt. Op ISO 100 is die blokstructuur duidelijk te zien, maar op ISO 3200 niet meer.

Vergeleken met…

Als we de scores op ISO 3200 vergelijken met andere camera’s dan blijkt concreet dat de WB150F het minder goed doet dan de concurrentie. De TZ30 heeft een beduidend lagere (dus betere) score. Wel presteert de WB150F op dit vlak wat beter dan één van zijn voorlopers, de WB700.

{GRAPH|8839|116891,117808,142812,137862,144017,146554-00FF00,147817-FF0000,120157}

De Samsung WB150F blinkt uit met nette specificaties: 18x optische zoom (24-432), (semi-)handmatige PASM-standen en natuurlijk wifi. Met name wifi biedt een scala aan nieuwe mogelijkheden, al zal niet iedereen daar optimaal gebruik van maken. Door de nette specificaties is de WB150F een zeer veelzijdige camera. De prijs is ook een groot pluspunt. Met een gemiddelde prijs rond de € 200 in onze prijsvergelijker (en als laagste € 170) is de camera zeer betaalbaar. Wie niet teveel geld wil uitgeven, vindt de nadelen waarschijnlijk wel overkomelijk. De prijs-prestatieverhouding van de WB150F is uitstekend. Maar wie een vlotte camera zoekt, kan beter verder kijken in het duurdere segment.

• Prijs
  • 18x optische zoom in een relatief compacte camera
  • Mooi bereik van 24-432mm