Sony NEX-5N review

Meer...

De NEX-5N is een zeer compacte camera, zelfs in vergelijking met de recent aangekondigde Nikon 1-serie. Het is een knappe prestatie hoe Sony zoveel technologie in een dergelijk kleine body heeft weten te proppen. Om de body zo compact te houden, bevat de NEX-5N geen ingebouwde flitser. Er wordt wel standaard een zeer compacte flitser meegeleverd (net zoals bij Olympus). Deze kun je op de accessoirepoort monteren. Echter, als je ook gebruik wilt maken van een accessoire, zoals de elektronische EVF, dan moet je kiezen. De NEX-7 heeft wel een ingebouwde flitser. Als we de NEX-5N met zijn voorganger en de C3 vergelijken, heeft de 5N duidelijk de beste specificaties.

Algemeen
MerkSonySonySony
ProductnaamNEX-5 18-55mm kit SilverNEX-5N BodyNEX-C3 + 18-55mm Black
ProductcodeNEX5KSNEX5NBNEXC3KB
DetailsProductinfoProductinfoProductinfo
Type cameraSysteemcameraSysteemcameraSysteemcamera
Beelden per seconde7 fps10 fps5.5 fps
Ingebouwde flitser
Automatisch scherpstellen
Handmatig scherpstellen
Automatische belichting
Sluitertijd (min.)1/4000 sec1/4000 sec1/4000 sec
Sluitertijd (max.)30 sec.30 sec.30 sec.
Verwisselbare lens
Geïntegreerde GPS
Zelfontspanner
MicrofoonStereoStereoStereo
Resolutie14.2 MPixel16.1 MPixel16.2 MPixel
Beeldsensor typeCMOSCMOSCMOS
Max. fotoresolutie (horizontaal)4592 pixels4912 pixels4912 pixels
Max. fotoresolutie (verticaal)3056 pixels3264 pixels3264 pixels
Beeld
Foto’s – JPEG
Foto’s – RAW
Rode ogen-reductie
BeeldstabilisatieOptischOptischOptisch
Automatische witbalans
Handmatige witbalans
ISO gevoeligheid minimaal100100100
ISO gevoeligheid maximaal128002560012800
Beeldscherm / zoeker
Type beeldschermTFTTFT
Beeldschermdiagonaal3 inch3 inch3 inch
LCD aantal beeldpunten (dots)921600 dots921600 dots921600 dots
Kantelbaar scherm
Aansluitingen
PictBridge compatible
USB 2.0 aansluiting
Bluetooth
HDMI-aansluiting
WiFi verbinding
Fysieke eigenschappen
Afmetingen – Hoogte5.88 cm5.9 cm6 cm
Afmetingen – Breedte11.08 cm11.1 cm11 cm
Afmetingen – Diepte3.82 cm3.8 cm3.3 cm
Gewicht229 gram210 gram225 gram
Batterijduur (CIPA)330 foto’s410 foto’s400 foto’s
Opslag
Secure Digital
Secure Digital High Capacity (SDHC)
Secure Digital Extended Capacity (SDXC)
Memory Stick Pro Duo
Video eigenschappen
Video opnemen
Max. videoresolutie (horizontaal)1280 pixels1920 pixels1280 pixels
Max. videoresolutie (verticaal)720 pixels1080 pixels720 pixels
Video framerate25 fps50 fps25 fps
Meegeleverde kitlens
Inclusief kitlens?
Type lensSony 18-55mm f/3.5-5.6 OSS
Brandpuntsafstand (min.)18 mm
Brandpuntsafstand (max.)55 mm
Brandpuntsafstand (min.) (35mm equiv.)3.5 mm
Brandpuntsafstand (max.) (35mm equiv.)5.6 mm
Tweede kitlens
Inclusief tweede kitlens?

Eind augustus heeft Sony de NEX-5N aangekondigd en momenteel vindt de camera mondjesmaat zijn weg naar de winkels. Op het eerste gezicht lijkt er niet erg veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger, de NEX-5. De NEX-5N is vooral sneller geworden. Net als zijn voorganger is de lichte magnesium body superdun met een dikte van slechts 2,3 cm. Ook is de beeldkwaliteit verbeterd dankzij een nieuwe 16 megapixel CMOS-sensor. Verder is de NEX-5N in staat om maar liefst 10 foto’s per seconde  te produceren, net zo snel als het recent aangekondigde topmodel, de NEX-7. Daar moet wel bijgezegd worden dat de autofocus één keer wordt vastgesteld en niet tussen de foto’s door wordt aangepast. Volgens Sony is de autofocus twee keer zo snel als die van de NEX-5, dankzij verbeterde AF-algoritmen. De sluitervertraging bedraagt slechts 0,02 seconden. Verder is de NEX-5N de eerste NEX-camera met een aanraakgevoelig scherm (waarmee je ook via het scherm een focuspunt kunt selecteren). Tijd voor een uitgebreide praktijktest!

De belangrijkste specificaties:

• 16,1 megapixels APS-C CMOS sensor
  • Nieuwe BIONZ processor
  • ISO tot en met 25.600
  • 10 foto’s per seconde in volle resolutie in Speed Priority modus
  • Full HD video met 50p/25p met belichting via de P/A/S/M-standen (AVCHD 2.0)
  • Sluitervertraging van slechts 0,02 seconden
  • Aanraakgevoelig scherm
  • Verbeterde audio-opname
  • 7,5 cm kantelbaar lcd-scherm
  • 2,3 cm dun

Een unicum van de NEX-5N is het aanraakgevoelige scherm, als enige camera in de NEX-reeks. Dit capacitieve scherm (=dezelfde techniek als iPhone- en de meeste Android-telefoons) reageert vlot en precies en kan in bepaalde gevallen een handig hulpmiddel zijn. Omdat alle knoppen van de oorspronkelijke NEX-5 gewoon nog aanwezig zijn, is het touchscreen puur een extra. Je zult het in de praktijk waarschijnlijk niet de hele tijd gebruiken. Het is bijvoorbeeld handig om foto’s die je gemaakt hebt, te tonen aan anderen (en er op speelse wijze doorheen te bladeren). Het is ook mogelijk om het scherpstelpunt te bepalen door op het gewenste punt op het scherm te klikken (dit moet je wel inschakelen). Dat kan erg handig zijn als je iets specifieks wilt vastleggen en niet de compositie (na het scherpstellen) wilt wijzigen.

Ook kan de functionaliteit erg handig zijn wanneer de camera op statief staat. Doordat het scherm omhoog (en omlaag) kan kantelen, kun je altijd goed bij de virtuele knoppen. Wanneer je bijvoorbeeld van bovenaf op de camera kijkt is de 5N op die manier beter te bedienen. Het scherm werkt vlot. Het kiezen van een andere programmastand door middel van een virtueel draaiwieltje functioneert als op een iPhone. Toch zijn sommige ‘knopjes’ zoals ‘menu’ erg klein, waardoor je soms misklikt. Overigens is de 5N niet de enige camera met een touchscreen, ook de Panasonic Lumix G3/GF3 en Olympus PEN E-P3 beschikken over deze functionaliteit. Bij die camera’s gaat het echter om een resistief touchscreen.

Vergelijk de NEX-5N met de NEX-5 (ga met de muis op de afbeelding staan)

Als we de NEX-5N wat uiterlijk betreft vergelijken met de NEX-5, lijkt er maar weinig veranderd. We zien nog steeds nog steeds praktisch dezelfde knoppenindeling en op een paar afgeronde hoeken na dezelfde body. Toch is er van binnen best veel veranderd, waarbij de nieuwe 16 megapixel CMOS-sensor centraal staat. Ondanks de extra megapixels is de beeldkwaliteit (op hoge ISO’s) er licht op vooruitgegaan. Het ISO-bereik van de 5N is met ISO 100 tot en met 25.600 indrukwekkend. Dat geldt ook voor de videomodus die in plaats van 720p nu 1080p opnames biedt, met 50 beelden per seconde. Dat laatste is vrij uniek voor fotocamera’s en stelt je als filmer in staat om makkelijker een slowmotion-effect toe te passen of het juiste moment te pakken bij het vastleggen van actie. Verder is de 5N in staat om 10 foto’s per seconde vast te leggen op volle resolutie. De camera schaart zich daardoor bij een beperkt rijtje – veelal professionele – camera’s (zoals de Canon 1D Mark IV, Nikon D3s en Sony’s eigen a65 en a77). Los van spiegelreflexcamera’s is er geen enkele concurrent die hierbij in de buurt komt. Dat maakt de 5N ook geschikt voor het vastleggen van actiemomenten, hoewel de autofocus niet werkt tijdens de hoge burstrate.

5N vs C3

De NEX-5N deelt enkele specificaties met de NEX-C3, zoals de sensor. Toch lijken de beelden die uit de 5N komen een fractie beter. De C3 is iets anders gebouwd, met een bredere grip die sommige mensen meer zal aanspreken dan die van de 5N. Ook heeft de C3 (net als zijn voorganger) geen aparte aan/uit knop; de schakelaar zit rondom de ontspanknop. Eigenlijk is dat een logischere positionering, waarmee je de camera sneller kunt activeren wanneer je een foto wilt maken. Waarom de NEX-5N dit niet heeft, is ons een raadsel (de NEX-7 heeft dit immers ook).

De grip van de NEX-3 was iets breder dan van de C3, waardoor het argument dat deze beter in de hand ligt dan de 5-serie niet meer geldt. Sterker nog, de 5N houdt prettiger vast – met name in één hand. De C3 heeft wel een iets meer verfijnd en ronder uiterlijk, waardoor hij wat moderner oogt. Wat betreft specificaties is er natuurlijk een aantal grote verschillen: waar de NEX-5N 10 foto’s per seconde kan produceren, blijft de C3 steken op ‘slechts’ 5,5 bps. Dat is nog steeds erg vlot voor een instapmodel waar menig spiegelreflex een puntje aan kan zuigen, maar in vergelijking met de 5N is het bijna de helft trager. Ook biedt de C3 geen 1080p hd-video, maar 720p. In dit hd-tijdperk is dat best een argument. En vergeet die 50 bps niet, die de 5N in de videomodus kan produceren. Een laatste verschil is natuurlijk het touchscreen, dat de C3 ontbeert. Hoewel dit waarschijnlijk geen functie is die je dagelijks zult gebruiken, is het wel een prettige alternatieve bedieningsmethode (zie ook de volgende pagina). Afhankelijk van wat je belangrijk vindt, is de 5N de meerprijs ten opzichte van de C3 wel waard.

De NEX-C3

Een algemene opmerking over de NEX-serie is dat het aantal lenzen momenteel nog erg beperkt is, al schijnt Sony daar hard mee bezig te zijn. Gelukkig bestaan er wel adapters voor vrijwel elke lensmount, waarmee je bestaande objectieven op een NEX-camera kunt bevestigen. Zo hebben we zelf met succes een EOS->NEX- en M42->NEX-adapter gebruikt. Wie geld over heeft kan bijvoorbeeld een lens als de Voigtlander Nokton 35mm f1.4 (Leica M-mount) op de NEX-schroeven. Zelfs met adapter blijft die combinatie erg compact. De NEX-objectieven van Sony zijn aan de forse kant vergeleken met die van de concurrentie.

Links de NEX-5N met kitlens, rechts de Nikon 1 V1 met kitlens (in de ingeschoven stand)

Aanbod

Het objectievenaanbod van Sony is nog beperkt. Na de aanvankelijke drie NEX-lenzen (zie hieronder) zijn er recentelijk nog vier nieuwe exemplaren aangekondigd. Wat we vooral nog missen is een aantal pancake variaties. Juist met zo’n compacte camera wil je graag ook met compacte objectieven aan de slag. Zelfs de kitlens lijkt al een superzoomlens, om nog maar niet te spreken van de 18-200 en de 55-210mm, die qua lengte en omvang eigenlijk niet echt in de compacte NEX-stijl passen.

De drie eerste NEX-objectieven: 16mm pancake, 18-55mm kitlens en de 18-200mm superzoom

Een overzicht van alle momenteel beschikbare objectieven (inclusief twee fisheye voorzetlenzen)

Op de foto hierboven zie je alle beschikbare objectieven van Sony voor het NEX-systeem ten tijde van de NEX-5N test. Naast de drie eerder geïntroduceerde objectieven en twee fisheye-voorzetlenzen, zie je de Zeiss 24mm f1.8 en de Sony 30mm f3.5 macro, 50mm f1.8 OSS en 55-210mm f4.5-6.3 OSS telezoom.

Er zijn verschillende accessoires beschikbaar voor Sony’s NEX-serie. Zo is er een OLED EVF (vrijwel dezelfde als in de NEX-7 en de a65/77) voor 350 euro. Deze kan – net als het scherm – omhoog kantelen. De prijs is stevig, maar als je een zoeker gewend bent (bijvoorbeeld omdat je gewend bent om een spiegelreflex- of bridgecamera te gebruiken, dan is het wel prettig – en de OLED van Sony biedt de beste EVF die we tot dusver gezien hebben, zoals je kan lezen in de review van de Alpha a77.

De optionele OLED EVF accessoire van Sony

Mocht je ook over een Alpha camera beschikken, dan is er een NEX-Alpha adapter beschikbaar (de LA-EA2). Hiermee kun je je Alpha objectieven op de NEX-5N gebruiken. Een extra voordeel van deze adapter is dat deze een spiegel èn autofocussensor bevat, waardoor je net zo snel kunt scherpstellen als met de Alpha-camera’s. Dat maakt de NEX-5N (en -7) extra veelzijdig. Maar als je geen Alpha-objectieven hebt, is het niet echt een interessante aankoop. De adapter kost circa 380 euro.

De A-mount adapter, waarmee je Alpha lenzen op de NEX-5N kunt monteren

De NEX-camera kunnen via een adapter ook overweg met A-mount objectieven

En verder

Er zijn nog meer accessoires beschikbaar. De NEX-5N heeft geen microfoonaansluiting, maar je kunt via de accessoirepoort wel een Sony microfoon aansluiten. Ook heeft Sony een externe flitser beschikbaar. Verder bestaan er een diverse accessoires van derden, zoals converters voor andere cameralenzen.

Het is prettig werken met de NEX-5N. Wie een spiegelreflex gewend is, moet wel even wennen aan het gebrek aan een zoeker. Je doet alles via het lcd-scherm, ook in fel daglicht. Dat het scherm heel flexibel is en zowel naar boven als naar beneden kan kantelen, maar hem wel erg prettig bruikbaar. Het is een koud kunstje om laag bij de grond foto’s te maken, omdat het lcd-scherm bijna geheel 90 graden omhoog kan kantelen. Naar beneden kan ook, maar dan maximaal 45 graden. Het touchscreen hebben we niet heel veel gebruikt, maar het kwam een aantal keren wel van pas, onder andere toen de 5N op een statief gemonteerd was en we er van bovenaf op keken. Wanneer je de camera op handmatig scherpstellen zet, vergroot hij het beeld af en toe automatisch waardoor je makkelijker kunt scherpstellen. Ook de panoramafunctie, die in de meeste moderne Sony-camera’s aanwezig is, werkt erg goed. Je beweegt simpelweg de camera van links naar rechts terwijl de camera’s snel een reeks foto’s maakt. Deze foto’s worden vervolgens automatisch naadloos achter elkaar geplakt tot één brede panorama. Het enige minpunt is dat het de camera (evenals de a77) soms op een ander punt stopt dan je zou willen; soms te vroeg, soms te laat. Dat kan betekenen dat je de panorama nog eens over moet doen.

Video

Ook wat betreft video is de NEX-5N interessant. Hij kan filmen in 1080p25 en 1080p50 (AVCHD 2.0), wat hem erg veelzijdig maakt, vooral in deze prijsklasse. De videokwaliteit is zeer goed (mede dankzij de goede APS-C sensor). Maar de sensor heeft wel last van het ‘rolling shutter’-effect, net zoals vrijwel alle concurrenten overigens. De stereo microfoon is iets verbeterd ten opzichte van de NEX-5N. Desondanks is het jammer dat er geen externe microfoonaansluiting is. Je kunt wel een microfoon aansluiten, maar alleen via de accessoirepoort van Sony. Maar als je dat doet verlies je de mogelijkheid om een EVF te gebruiken. Wat ook een plus is, is dat je in de videostand volledige controle hebt over de sluitertijd, het diafragma en belichtingscompensatie.

Een korte videoimpressie van de NEX-5N, inclusief bediening en demo van de snelheid, wordt later toegevoegd aan deze review.

Tijdens de test werd er gemeld dat er problemen zijn met sommige 5N-modellen. Het ging om twee verschillende zaken. Allereerst was er het zogenaamde ‘klik’-geluid, waarover we eerder op FotoVideo.nu berichtten, dat optrad tijdens het opnemen van een video. Dit kon voorkomen als de camera plotseling bewogen wordt. Volgens Sony wordt het klikgeluid tijdens de video-opname veroorzaakt door een mechanisch onderdeel van de sluiterconstructie, wanneer de camera plotseling wordt bewogen. Sony biedt aan om het probleem te verhelpen voor huidige NEX-5N bezitters. Het probleem is niet op te lossen door een firmware-upgrade. We hebben het klikgeluid tijdens onze test ook een paar enkele gehoord, maar alleen wanneer de 5N heftig heen en weer bewogen werd.

Het andere heikele punt is het zogenaamde ‘hitteprobleem’. Dit kan ontstaan tijdens het maken van een filmopname. Een opname is gelimiteerd tot net geen 30 minuten, net als vrijwel alle andere fotocamera’s, maar het probleem kan zich al eerder voordoen. Doordat de sensor continu in bedrijf is en lichtsignalen verwerkt, ontstaat hitte. Teveel hitte is niet goed, waardoor de camera zich op een gegevens moment uitschakelt. Er verschijnt een rood symbooltje in beeld wanneer de camera heet is geworden. Op filmpjes op internet is te zien dat dit soms al gebeurt na 12 minuten filmen. Je kunt dan nog steeds doorfilmen, maar er komt een moment dat de camera ermee stopt. Bij mensen die melding van dit probleem hebben gemaakt, was dit doorgaans na iets meer dan 20 minuten.

Wij hebben meerdere malen de proef op de som genomen en zowel de NEX-5N als de Alpha 77 gedurende een half uur video laten opnemen. Bij onze NEX-5N werd na 18 minuten het overhittingssymbool zichtbaar. Echter, hij filmde keurig door tot 29,5 minuut om exact gelijktijdig met de a77 te stoppen met filmen. Oftewel, in ons geval hebben we geen serieus hitteprobleem geconstateerd. Echter, wanneer de sensor al op termperatuur is na enkele voorafgaande filmsessies zal hij het geen volle 30 minuten meer volhouden.

De beeldkwaliteit van de NEX-5N is zeer goed, zowel overdag als bij slecht licht. De scherpte is uitstekend, met name in het midden. De 16mm kitlens is op volle lensopening wel wat onscherp aan de randen. De foto hieronder toont een indruk van de scherpte. Standaard zie je de volledige foto van de Sony a77 (review). Als je met de muis op de foto gaat staan zie je het detail op 100%.

De 16 megapixel-resolutie van de NEX-5N is prima. Natuurlijk bieden camera’s met meer megapixels (en een betere lens) meer detail, zoals je kunt zien op de foto hieronder, waarbij het detail wordt vergeleken met dat van de a77 (op 150%). Op hogere ISO’s presteert de NEX-5N echter beduidend beter dan de duurdere a65 en a77 camera’s.

Detailopname (150% vergroting) van de NEX-5N en de a77
(ga met de muis op de foto staan om het verschil te zien)

Ook op hoge ISO’s blijft de NEX-5N goed presteren. Heel goed zelfs. Onder redelijke lichtomstandigheden zijn de resultaten op ISO 1600 en 3200 uitstekend. Op ISO 6400 wordt de ruis wel zichtbaar, maar ook dan kunnen de resultaten ermee door (eventueel met behulp van goede ruisreductiesoftware). Op ISO 12.800 is de grens bereikt. De kwaliteit neemt dan zichtbaar af en ruis neemt grovere vormen aan (details worden kartelig). Toch kunnen de resultaten op deze stand in bepaalde gevallen nog goed bruikbaar zijn. Op een 10×15 afdruk is er bijvoorbeeld vrijwel niets van terug te zien. ISO 25.600 achten we onbruikbaar, omdat er dan sprake is van banding (streepvorming door ruispatronen), waarbij de kleurintensiteit drastisch afneemt, evenals de scherpte, en de kleur rood gaat overheersen.

ISO 3200 tot en met 25.600 op de NEX-5N (klikbaar)

Op de laatste pagina van deze review staat nog meer vergelijkingsmateriaal op basis van de bovenstaande foto, maar dan op basis van de Sony a77, Nikon D7000 en de NEX-5N.

Ruisreductie

De goede resultaten worden onder andere behaald dankzij interne ruisreductie. Alle camera’s passen dit toe; de een meer dan de ander. Het ruisreductie-algoritme probeert ruispatronen te ontdekken en onscherp te maken, zodat het minder opvalt. Vaak gaat dit ten koste van kleur en scherpte (zoals de bij de PEN E-P3 zagen op ISO 12.800). Bij de NEX-5N lijkt dit mee te vallen, maar wat testfoto’s van de sterrenhemel tonen aan dat er weldegelijk wat gebeurt. In plaats van meer sterren op hogere ISO’s, zien we er minder. Dat komt omdat de ruisreductie niet alleen pixelruis reduceert, maar ook de sterren zelf.

Het effect van ruisreductie: minder sterren op hoge ISO’s? (ISO 3200, 6400 en 12.800)

Als we onze testkaarten, gemaakt in de studio, laten benchmarken door professionele testsoftware (Imatest), dan rollen daar harde getallen uit. Met het blote oog heb je wellicht een indicatie van de kwaliteit, maar het is erg lastig en al snel subjectief om daar een waardeoordeel aan te hangen in de vorm van een cijfer. Onze testsoftware doet dit zonder probleem, onbevoordeeld en op basis van identieke condities.

Uitstekende score

Zoals je in de bovenste grafiek kunt aflezen scoort de NEX-5N zeer, zeer goed. Vergeleken met andere APS-C camera’s doet hij het erg goed, zelfs iets beter dan de Nikon D5100. Overigens is het verschil met de oude NEX-5 niet heel erg groot; deze presteerde ook al vrij goed. Hieronder zie je nog een tweede grafiek, met enkele andere camera’s (zoals de Canon 5D Mark II). In dit geval is een onderverdeling gemaakt tussen de ruis in twee verschillende grijsvlakken (in de bovenste grafiek is hiervan een gemiddelde genomen).

Achtergrondinformatie testmethodiek

We berekenen de ruis in de grijswaarden op twee verschillende manieren. Allereerst wordt bepaald wat, gerekend in bits, het verschil in helderheid tussen het donkerste (zwarte) en het lichtste (witte) vlak is. Dit is het maximale helderheidsverschil in de foto en stellen we op 100%. Daarna wordt op zes grijsvakken (zwart tot wit) bepaald wat de gemiddelde helderheidsverschillen binnen de vakken, ofwel de ruis is. De grootte van dit verschil wordt afgezet ten opzichte van het eerder bepaalde maximale helderheidsverschil en op die manier rollen en ruiswaardes in procentenuit de test. 1% ruis betekent dus dat het fluctueren van de helderheid binnen een vlak met egale kleur 100 keer zo klein is als het maximale helderheidsverschil. Idealiter zijn egale kleurvlakken helemaael egaal zijn: 0% ruis dus.

De waarden die getoond worden zijn het gemiddelde van de meting van de vier middelste grijsvlakken, variërend van donkergrijs tot lichtgrijs. Pixels bestaan uit vier elementen: Rood (R), Groen (G), Blauw (B) en de helderheid (Y) en voor elk van de elementen wordt de ruiswaarde afzonderlijkt berekend. Wij berekenen uiteindelijk ook een gemiddelde van deze vier waardes, wat uiteindelijk opgezet kan worden als een goede maat voor de gemiddelde ruis van de sensor. Uiteraard geldt nog steeds: hoe dichter bij 0% hoe beter. De testsoftware maakt hierbij onderscheidt tussen middelgrijs (50% grijs) en gemiddeld grijs (20-80%, oftewel alle grijsvlakken behalve wit en zwart).

FotoVideo.nu gebruikt voor camera- en lenzentests verschillende testkaarten en -opstellingen. De resultaten bekijken we met behulp van verschillende softwarepakketten. Op die manier is het bijvoorbeeld mogelijk om beelden naast elkaar te leggen en eenvoudig verschil in kwaliteit te kunnen zien. Voor complexere zaken, zoals kleurafwijkingen, die nauwelijks objectief met het blote oog zijn waar te nemen, gebruiken we professionele testsoftware die ook in de camera-industrie gangbaar is: Imatest. De uitkomsten zijn redelijk wetenschappelijk en daardoor niet voor iedereen begrijpelijk en interessant, maar voor de volledigheid publiceren we ze erbij.

De afbeelding hierboven geeft de kleurafwijking aan, gebaseerd op een door de Sony NEX-5N geproduceerde foto (ISO 100) van een professionele testkaart. In het centrum van een kleurenvlak zie je de kleur zoals die officieel zou moeten zijn. Deze kleur is afgestemd op de gebruikte kleurtemperatuur van de camera, die beïnvloed wordt door omgevingslicht. In het kleine vlakje rechts in het centrum zie je de oorspronkelijke kleur zonder correctie. Onderin zie je de witbalansfouten op basis van zes grijsvakken (wit, 20, 40, 60 en 80%.grijs en zwart). De kleurverzadiging hiervan is opzettelijk aangedikt zodat je het verschil goed kunt zien. Op basis hiervan kun je zien hoe goed de handmatige witbalans werkt. Aan het deel tussen de rode haakjes is de witbalansafwijking goed af te lezen (0 = perfecte grijstint, 1 = volledige kleur).

Kleurruimte

Als je bovenstaande grafiek inclusief de gekleurde vlakken vertaalt naar de afwijking in de (CIELAB) kleurruimte, dan krijg je het onderstaande resultaat. Bij de combinatie van vierkantjes en cirkeltjes staat telkens een getal, dat overeenkomt met de 18 kleurvakken in het testpatroon. Het vierkantje geeft aan wat de kleur moet zijn in het geval van perfectie. Het cirkeltje is de kleur zoals die door de camera is geproduceerd. Oftewel: je ziet een visuele weergave van de kleurafwijking. Wat verder interessant is, is de verzadiging. Zoals gezegd passen fabrikanten vaak kleurverzadiging toe zodat kleuren er meer uitspringen. Tot op zekere hoogte is dat prima, maar op een gegeven moment wordt het onwerkelijk.

De Sony NEX-5N is een indrukwekkende camera. Op het eerste gezicht lijkt er niet heel veel veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke NEX-5, maar dat is maar schijn. De betere sensor, hogere snelheid en het aanraakgevoelige scherm zijn een flinke stap vooruit. Eigenlijk zou je hem een spiegelreflex in een compact jasje kunnen noemen. Immers, vergeleken met de (beduidend) duurdere Sony Alpha 77, Canon 600D en Nikon D5100 wint de NEX-5N het op het gebied van snelheid (10 bps) en beeldkwaliteit (op hoge ISO’s). Dankzij zijn compacte vormgeving is hij op reis een stuk makkelijker mee te nemen dan spiegelreflex. Alleen de objectieven zijn wel relatief groot ten opzichte van de dunne body. Ook is het lenzenaanbod momenteel nog wat beperkt.

Photo with Sony NEX-5N

5N-3200-27

5N-6400-28

Het aanraakgevoelige scherm is geen must-have, maar kan in sommige situaties zeker van pas komen. Sony heeft er goed aan gedaan om de gebruiker de keus te geven; bediening via de knoppen of via het scherm (bijvoorbeeld op statief, of om op een bepaald punt scherp te stellen).

De NEX-5N scoort wat betreft beeldkwaliteit in de hoogste regionen in vergelijking met andere camera’s met een APS-C sensor. Dat maakt de camera ook uitermate geschikt om onder slechte lichtomstandigheden te fotograferen. Op ISO 1600 en 3200 is de beeldkwaliteit zeer goed. Vanaf ISO 6400 wordt de ruis storend en neemt de kwaliteit zichtbaar af, maar zijn de foto’s nog steeds bruikbaar.

De NEX-5N heeft een adviesprijs van € 599 voor de body en € 699 inclusief 18-55 kitlens (met OSS; stabilisatie). Hij is ook verkrijgbaar met de 16mm f2.8, al dan niet in combinatie met de kitlens. Op het moment van schrijven was de prijs van de de 5N met kitlens in onze prijsvergelijker net geen € 650.

• Zeer compact
  • Goede bouwkwaliteit
  • Zeer goede beeldkwaliteit (tot en met ISO 6400)
  • Tien beelden per seconde
  • Full HD 1080p50 video
  • Stereo microfoon
  • Kantelbaar lcd-scherm (naar boven en beneden)
  • Aanraakgevoelig scherm
  • Autofocus tijdens het filmen
  • SDXC-compatibel
  • Goede panoramamodus

• Kleine knopjes
  • Relatief grote objectieven
  • Externe microfoon alleen via accessoirepoort
  • Aparte aan/uit-knop (i.t.t. NEX-C3/7)
  • Hitte/klik-problematiek (wordt opgevolgd door Sony)

Eindoordeel

Een belangrijk punt bij een beoordeling is altijd het uitgangspunt. Vergelijken we de NEX-5N met een spiegelreflexcamera in deze prijsklasse, dan scoort hij op een aantal vlakken hoger (beeldkwaliteit, 10 bps, touchscreen, compact), maar op andere vlakken logischerwijs weer lager (geen fasedetectie, alleen contrastdetectie, minder knoppen, minder houvast). Omdat we geen appels met peren willen vergelijken is de eindscore hieronder gebaseerd op het systeemcamerasegment. Van alle systeemcamera’s die we tot nu toe getest hebben (Panasonic G3/GF3, Olympus PEN E-P3/PL3/PM1, Samsung NX11/NX100) heeft de NEX-5N de beste papieren: de beeldkwaliteit is subliem, de specificaties zijn uitermate netjes en de prijs-prestatieverhouding is zeer goed. Daarom kennen we de Sony NEX-5N de eerste FotoVideo.nu Gold-award toe!

fotovideonu-aanraderkopie

Jeroen Horlings

is mede-oprichter van FotoVideo.nu, schrijver van diverse (foto)boeken en auteur voor verschillende tijdschriften. Hij fotografeert sinds 1996 met een spiegelreflexcamera en geeft ook af en toe presentaties en workshops over fotografie. Volg Jeroen ook op Twitter.