Canon Powershot S110 review

De Canon PowerShot S110 ziet er vrijwel hetzelfde uit als het vorige model. Dat was de S100, die op zijn beurt erg leek op voorganger S95. Kortom, het mag duidelijk zijn dat de camera’s in deze lijn wat althans betreft het uiterlijk niet echt grote veranderingen hebben ondergaan.

De S-serie wordt van binnen echter wel steeds verbeterd en dat gebeurt doorgaans in kleine stapjes. Ook de filosofie achter deze kleine krachtpatser lijkt hetzelfde gebleven. De S110 is een ultra-compacte camera op broekzak-formaat, met veel instel-mogelijkheden en een voor een compact-camera hoge beeldkwaliteit. Raw wordt ondersteund en kan tegelijkertijd of in plaats van jpg-bestanden worden weggeschreven. Een ingebouwd ND-filter (grijsfilter) van drie stops ontbreekt ook niet. Perfect dus voor de veeleisende (amateur)fotograaf die altijd een camera op zak wil hebben om mooie plaatjes te schieten zodra zich een fotokans voordoet.

Originele beelden

Alle foto’s in deze review zijn met de standaard-instellingen van de camera gemaakt en hebben we onbewerkt gelaten. Dit betekent dat er met Photoshop (Elements) of Lightroom nog meer uit de beelden te halen is, vooral als er met raw-bestanden gewerkt wordt. Wij hebben dus de kant-en-klare jpg-foto’s gebruikt en er is geen fotobewerking aan te pas gekomen. De nachtopname is in de M-stand geschoten, de overige foto’s in de Av-stand. Waar nodig is belichtingscompensatie toegepast. Ook de effectfoto’s achteraan dit artikel zijn zoals ze uit de Canon PowerShot S110 komen rollen. De Super Slowmotion filmpjes zijn ingekort met behulp van de S110 (knippen in de afspeelstand).

We vinden een sensor met 12,1 miljoen pixels in de doos. Gelukkig zit er meteen ook een camera omheen 😉  De zoomlens van de PowerShot S110 heeft een mooi bereik dat begint bij een riante 24 millimeter groothoek en doorloopt tot maar liefst 120 millimeter tele. Een prima zoombereik dus waarmee je veel fotosituaties de baas bent.

Het ruime bereik van de 24-120 zoomlens (mouseover)

Een groot verschil ten opzichte van de S100 is de toevoeging van een aanraakscherm. Hoewel het nog niet op alle punten zo ver is doorgevoerd als we graag zouden willen, maakt het de bediening eenvoudiger. Ook nieuw is WiFi. Foto’s kunnen nu draadloos naar een ander apparaat worden overgezet, of rechtstreeks vanuit de camera online geplaatst worden op bijvoorbeeld Facebook. De camera kan ook zelf als draadloos toegangspunt dienen om foto’s naar je smartphone of tablet over te pompen. Erg handig.

Wat we zijn kwijtgeraakt is de kleine verdikking  aan de voorzijde, het steuntje voor de vingers. Aan de achterzijde zit nog wel een lichte verdikking voor de duim. Misschien minder prettig voor sommigen, zelf hebben we absoluut geen last gehad van het ontbreken van de ‘voorgrip’.

Opmerkelijk is dat de gps-ontvanger die pas met de S100 werd geïntroduceerd, meteen weer is afgevoerd. In de Canon PowerShot S110 zul je hem tevergeefs zoeken. Geotaggen, het vastleggen van locatie-gegevens in foto’s, kan echter nog steeds via een kleine omweg.

Van Canon ontvingen wij een witte testcamera. Hoewel we zelf altijd graag met een zwart exemplaar rondlopen, combineert de kleur wit erg mooi met de zilveren en grijze details van de behuizing. Het toestel ziet er echt mooi uit. Voor wie niet zo bekend is met de S-serie van Canon, deze kleine camera kan volledig automatisch werken, half-automatisch, maar desgewenst ook handmatig ingesteld worden. De hoeveelheid informatie op het scherm is instelbaar. Een histogram zit daar ook bij, evenals een waterpas voor het horizontale vlak (digitale horizon).

Zelfs tijdopnamen in de M-stand zijn mogelijk

Voor iedereen heeft het toestel passende middelen aan boord om de best mogelijke foto te maken. Bovenop de camera zit een draaiknop waarmee snel van stand gewisseld kan worden, zoals de overbekende P, Av, Tv en M, maar ook Auto, de Scènes en uiteraard een stand speciaal voor het filmen. Een setje eigen instellingen opslaan kan onder de C van Custom.

Aan de voet van de lens zit een ring en door deze te verdraaien kan op eenvoudige wijze een zelf aan te wijzen instelling gewijzigd worden. De draairing heeft een duidelijk voelbare en (misschien iets te) hoorbare klik.

Aan de achterzijde zit behalve een aantal ‘losse’ knoppen ook nog een gecombineerde draai-/druk-/kantelknop. Met dat wieltje is weer een andere instelling te wijzigen.

Via de lensring pas je een instelling zoals belichtingscompensatie aan

Zo zijn er altijd twee instellingen die je ogenblikkelijk kunt aanpassen. Voor de andere instellingen moet je iets meer moeite doen, maar ze zitten ook weer niet diep in een menu verstopt. Je kunt dus vrij snel op een situatie reageren.

De Canon S110 is trouwens een heerlijke camera om mee te filmen. Je steekt het toestel immers zo bij je en zodoende ben je op werkelijk elk moment in staat om filmmateriaal van hoge kwaliteit te schieten. Filmen kan in 1920×1080 (Full HD, 24 fps), 1280×720 (HD, 30 fps) of 640×480 (SD, 30 fps). Het aantal beeldjes per seconde hangt af van de resolutie en zelf omschakelen is er dus helaas niet bij. Tijdens de opname blijft de camera netjes scherpstellen en zoomen, dat blijft gelukkig ook mogelijk.

Een stereomicrofoon is aanwezig. Er is geen aansluiting voor een losse microfoon. Een ietsiepietse jammer is dat het aanraakscherm in de filmstand niets doet. Daar had Canon toch wel iets leuks (en desnoods nuttigs 😉 voor kunnen bedenken? Filmen kan overigens in elke camerastand simpelweg door op de rode opnameknop aan de achterzijde te drukken. Fotograferen en filmen heeft dus elk een eigen ontspanknop.

Je hoeft om te filmen dus niet per se via de draaiknop naar de filmstand te gaan. Doe je dat wel, dan heb je wel ineens meer instel-mogelijkheden en ook verspringt het beeldscherm dan naar de beeldverhouding voor film. In de fotostanden is de beeldverhouding vier op drie (tenzij je een andere uitkiest in het menu) en pas zodra je op de filmknop drukt verspringt het beeld. Dat maakt het wat lastiger om goed te kadreren, want je raakt beeldinformatie aan boven- en onderzijde kwijt zodra het filmen start.

Slow-motion

Leuk extraatje is dat je kunt overschakelen naar Super Slow-motion. Er wordt dan ineens met naar keuze 240 of 120 beeldjes per seconde gefilmd, waardoor snelle bewegingen die met het blote oog haast niet te zien zijn, goed in beeld zijn te brengen. Afspelen gebeurt op normale snelheid, waardoor de weergave vertraagd plaatsvindt (minder beelden per seconde dan bij de opname). Dat ziet er al snel heel spectaculair uit.

Erg jammer is dan weer wel dat de camera deze snelheid alleen haalt door de resolutie drastisch te verlagen naar 320 bij 240 pixels (bij 240 beelden per seconde) of het wat redelijker 640×480 (120 beelden per seconde). Vooral bij de hoogste snelheid houdt de beeldkwaliteit niet echt over, zeker niet bij afspelen op een scherm groter dan dat van de camera zelf.

Het aanraakscherm is op meerdere momenten en manieren te gebruiken. Zo kun je ermee door het menu bladeren en instellingen aanpassen. In de afspeelstand veeg je door al je gemaakte foto’s. Nog interessanter is dat er razendsnel mee is aan te gegeven op welk punt de camera moet scherpstellen. Op de ouderwetse manier een scherpstelpunt kiezen, via knoppen dus, is op veel camera’s een beetje omslachtig en tijdrovend. Vooral in dynamische omgevingen waar je maar weinig reactietijd hebt, mis je dan al snel mooie fotokansen.

Nu tik je heel even het juiste plekje op het scherm aan en de scherpte is in een oogwenk geregeld. Je hoeft alleen nog maar op de ontspanknop te drukken en je hebt een foto. Heb je een onderwerp aangetikt en verplaatst het zich of verander je zelf de compositie, dan blijft de focus netjes het onderwerp volgen dankzij Focus Tracking. Zelfs als het onderwerp even uit beeld verdwijnt.

Dankzij Touch AF wijs je op het scherm aan wat scherp moet zijn

Afdrukken met een tik op het scherm kan ook. Deze Touch Shutter moet wel eerst in het menu worden aangezet, maar komt dan in de plaats van Touch AF. Je zult dus voor de een of de ander moeten kiezen. Handiger was het geweest als dit omschakelen via een pictogram op het scherm gebeurde (zoals bij sommige concurrenten), dat werkt namelijk veel sneller. Je kunt er moeilijk steeds het menu voor induiken.

Nadelen kan een aanraakscherm natuurlijk ook hebben. Bij een compacte camera als de PowerShot S110 raak je natuurlijk al snel het scherm aan en daarmee kan onbedoeld het scherptepunt veranderen. Al is dat tijdens onze praktijktests niet vaak gebeurd, is het wel iets om op te letten. Een virtuele blokkeerknop (op het scherm dus) zou volgens ons dan ook een nuttige toevoeging zijn (ook dit kennen we van enkele concurrenten). Feit is dat een aanraakscherm enorm handig is, maar je het soms gewoon even wilt blokkeren.

Het scherm kan ook als ontspanknop gebruikt worden. Tik ergens en je maakt een foto

De Canon PowerShot S110 beschikt over een WiFi-module. Erg handig, want net als met je smartphone kun je foto’s nu rechtstreeks vanaf de camera delen via het internet. Er moet dan wel een draadloos netwerk in de omgeving zijn waarmee je verbinding kunt krijgen. De camera kan ook zelf als toegangspunt dienstdoen. Waar je ook bent, door dan met je smartphone of tablet verbinding met het toegangspunt op de camera te maken, kun je dan alsnog foto’s naar bijvoorbeeld je telefoon overzetten, ze eventueel bewerken en daarna online zetten via het mobiele telefoonnetwerk. Verbinden kan ook met een computer, andere camera, webdiensten zoals Canon Image Gateway, of een printer (via PictBridge DPS). Instellen is wel wat gepriegel en te vaak moeten de gegevens van het (uiteraard beveiligde) netwerk weer helemaal opnieuw ingegeven worden.

Verder is het mogelijk je foto’s in de camera van locatiegegevens te voorzien. Maar er zat toch geen gps-module in de S110? Dat klopt, maar die zit wel in je telefoon. Door een gratis app op je telefoon (of tablet) te installeren en daarna draadloos verbinding met de PowerShot S110 te maken, krijgen je foto’s alsnog locatiegegevens. Dat mag je doen wanneer het gelegen komt, de toestellen hoeven dus niet continu in verbinding te staan. Bijvoorbeeld ‘s avonds als je weer thuis of in je hotelkamer bent. Je belast nu de batterij van je telefoon zo wat meer, in plaats van die in de camera. Waarschijnlijk is gps in je telefoon toch al vaak actief, bijvoorbeeld tijdens het navigeren of raadplegen van een kaart.

Met de camera als toegangspunt, bewerk en deel je foto’s ‘live’ via je smartphone

Aan de lensring kan een camerafunctie naar keuze worden toegekend. Zoals diafragma, sluitertijd, belichtingscompensatie of zoomen. Welke functie, dat bepaal je zelf via het menu. Dat was al zo op eerdere modellen, maar nu is er een handigheidje bijgekomen. Aan de rechterzijde van het scherm is een grijs randje te zien. Tik erop en een virtueel draaiwiel komt in beeld. Veeg vervolgens met je vinger over het wiel om tijdelijk een andere functie aan de lensring toe te kennen.

Snel even een andere functie aan de lensring toekennen

Haal je vinger niet meteen weg, want zolang je het virtuele wiel ingedrukt houdt, kun je die instelling veranderen door (met je andere hand) aan de lensring te draaien. In de M-stand is dat helemaal super, want nu kun je enorm snel schakelen tussen diafragma, sluitertijd en iso-waarde. Haal je vinger van het scherm en de oorspronkelijke functie is weer hersteld.

Snel schakelen tussen instellingen kan zonder het menu in te duiken

De Canon PowerShot S110 is snel met scherpstellen en ook het volgen van onderwerpen gaat heel behoorlijk. Enkele generaties geleden gebeurde dat nog een stuk trager. Vooral in de groothoekstand gaat alles lekker vlot, dan is de lichtsterkte van de lens natuurlijk ook het beste. Ingezoomd heeft de camera soms wat meer moeite, vooral als het licht afneemt of als er toch al minder contrast is. De lens is dan ook een stuk minder lichtsterk.

Scherpstellen in groothoek bij goed licht gaat razendsnel

Wat erg jammer is bij de S110 is de nog steeds erg lange tijd tussen twee opnamen. Je kunt niet lekker ‘doorschieten’ (er is uiteraard wel een continu-stand). De camera stelt snel scherp, maar na het maken van een foto gaat het scherm lang op zwart. Wel zo’n twee seconden! Je kunt niet lekker vlot door-fotograferen, iets wat storend is. Je mist er fotomomenten door. Bijvoorbeeld als een geportretteerde net knippert en er vlak erna ineens een prachtig moment volgt – die mis je dan gegarandeerd. In twee seconden tijd loop je in (te) veel situaties mooie fotokansen mis.

Tussen twee opnamen is de wachttjd lang en mis je mooie momenten

De vertraging treedt zelfs op als we via het menu uitschakelen dat gemaakte foto’s getoond worden. Ook een ultrasnelle geheugenkaart maakte geen verschil. De vertraging bleef. Alsof er geen buffergeheugen is en alle data eerst naar de kaart geschreven moet worden.

Wat betreft beeldkwaliteit doet de Canon PowerShot S110 het goed, maar hij stijgt niet echt boven de concurrentie uit. De witbalans is zeer accuraat, met nauwelijks een afwijking. De beeldkwaliteit op hogere lichtgevoeligheden is zeker niet slecht voor een compactcamera, maar hij scoort daar wel in de bovenste regionen, oftewel slechter dan andere recent geteste compactcamera’s.

chart (25)

chart (26)

De Canon PowerShot S110 is net als zijn voorgangers een mooie compacte camera met veel instelmogelijkheden en een voor een compactcamera goede beeldkwaliteit. Het zoombereik is lekker ruim (24-120), het nieuwe aanraakscherm is handig maar kan nog wat worden doorontwikkeld en  WiFi is best een welkome aanvulling. Jammer blijft dat de gps-ontvanger weer is verdwenen, al zal dat de accuduur zeker ten goede zijn komen. Die accu is namelijk ook zonder gps (en uitgeschakelde WiFi) best snel leeg. De S110 is een leuke camera voor wie hoge beeldkwaliteit in een zo klein mogelijke behuizing zoekt. Je neemt het toestel echt overal mee naartoe zonder er ‘last’ van te hebben en komt met prima beelden thuis.

Er zijn wel kapers op de kust. Systeemcamera’s worden steeds kleiner, goedkoper en beter. Ook verschijnen er nieuwe compacte camera’s, ongeveer even groot als de kleinste compactcamera’s, maar dan wel met grote sensoren en de bijbehorende verbeterde beeldkwaliteit en extra creatieve mogelijkheden. Ja, de S-serie in de huidige vorm zal het misschien nog moeilijk krijgen.

{AWARD-FV-SILVER}

Canon PowerShot S110

• Draadloze mogelijkheden (WiFi)
  • Aanraakscherm
  • Super Slowmotion
  • Raw
  • Uitgebreid en toch superklein

• Vertraging tussen opnamen
  • Capaciteit accu
  • Geen GPS meer
  • WiFI-instellen gaat wat omslachtig

Over de reviewer

Kees Krick is freelance schrijver en fotograaf. Hij werkt voor diverse fotografie- en computerbladen en bedrijven. Verder is hij auteur van de boeken Licht en belichting en Kinderen in de fotografiereeks van Pearson Education.

Enkele foto-effecten