Contour gps actie videocamera review

Nu sensoren die 1080p videobeelden kunnen produceren betaalbaar en goed verkrijgbaar zijn, zien we steeds meer ‘nieuwe’ soorten camera’s verschijnen. Bijvoorbeeld videocamera’s die speciaal bedoeld zijn voor het vastleggen van actie of spots. Ze zijn klein en robuust en makkelijk mee te nemen. Je monteert ze simpelweg op een helm, plakt ze op de auto of draagt ze met een band om je hoofd. De Contour GPS die we is ook zo’n camera, net als concurrenten als de Go Pro HD (waarvan zeer binnenkort ook een test verschijnt) en POV HD.

De Contour GPS is redelijk compact en is zeer solide gebouwd’die 150 gram is dan ook wel degelijk voelbaar. Direct uit de doos schiet hij 1080p videobeeld, maar via software kan dat ook aangepast naar bijvoorbeeld 720p beeld of foto’s (maximaal 5 megapixels). De kan redelijk eenvoudig gemonteerd worden op een bepaalde ondergrond.

Knoppen

De videocamera bevat amper knoppen. Aan de achterzijde zit een knop om hen aan te schakelen. Als je hierop drukt verschijnen twee laserstralen (die naast de lens gemonteerd zijn) om een focuspunt te vinden (en waarmee je kunt controleren of de camera recht staat). Is dat gevonden, dan is de camera vervolgens klaar voor gebruik. Je start de opname door de grote schuif aan de bovenzijde naar voren de schuiven. Een rood lampje gaat dan branden, wat aangeeft dat de camera aan het opnemen is.

De Contour GPS biedt een beeldhoek van 135 graden, wat te vergelijken is met een supergroothoeklens. Dankzij deze grote hoek krijg je vanuit iedere hoek een goed overzichtsbeeld. Het maakt dus bijna niet uit waar je de camera monteert, hij blijft voldoende ‘zien’. Tegelijkertijd moet je er wel op letten dat er niet iets storends in beeld komt, wat bijvoorbeeld direct naast de camera zit. De behuizing van de Contour bestaat uit een combinatie van alumnium, gehard kunststof en rubber. Hij kan tegen een stootje en is spatwaterbestendig. Dat betekent overigens niet dat je hem zonder zorgen kunt gebruiken tijdens een hoosbui. Maar er is eventueel wel een onderwaterbehuizing beschikbaar, die het tevens mogelijk maakt om ermee te gaan duiken. De accuduur is circa drie uur.

GPS-chip

Eén van de unieke kenmerken van dit apparaat ten opzichte van de concurrentie, is de ingebouwde gps-chip. Deze slaat de geografische locatie, de snelheid en de hoogte op zodat je achteraf exact kunt zien hoe je trip er uit heeft gezien. Deze informatie wordt continu bijgewerkt en is (alleen) te bekijken via de bijgeleverde software. Deze toont de geografische locatie op basis van Google Maps in een apart venster, dat realtime meebeweegt met het filmpje.

Draaibare lens

De lens van de Contour is 192 graden draaibaar. Daardoor kun je hem in allerlei posities gebruiken en toch horizontaal blijven filmen. De bevestigingmethode, de sleuven aan de beide zijkanten, maken het draaien van de lens ook wel noodzakelijk. Je zou verwachten dat je de camera ook aan de onderkant kan monteren, maar dat is in dit geval niet mogelijk. Hij heeft ook geen schroefdraad voor een statief. Je bent afhankelijk van de accessoires die meegeleverd worden en optioneel beschikbaar zijn. Uiteindelijk kun je de Contour op alle denkbare manieren en op ieder oppervlak monteren, maar je hebt er mogelijk wel accessoires voor nodig.

Tijdens het draaien aan de lens, naar links of naar rechts, voel je een soort klik als hij 90 graden gedraaid is. De lens zit dan recht. Althans, tijdens onze praktijktest zagen we een kleine afwijking. Hij kantelde iets naar links, waardoor de horizon niet helemaal rechtstond.

Net zoals voor de concurrent Go Pro HD zijn er erg veel accessoires beschikbaar voor de Contour camera. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is in voorzien. Dat is een belangrijk ingrediënt van een succes van zo’n apparaat, want als je eenmaal zo’n camera hebt, zul je hem voor verschillende zaken willen inzetten. Het is vrij eenvoudig om hem op je hoofd te monteren (met een band of een helm), maar wil je hem op de ruit van je auto of op de motor monteren, dan heb je al snel hulpmiddelen nodig. Extra accessoires betekent natuurlijk wel weer opnieuw in de buidel tasten.

Met de bovenstaande zuignap kun je de Contour GPS eenvoudig op een (voor)ruit monteren en hem vervolgens in de gewenste positie manouvreren.

Met de meegeleverde accessoires kun je camera eenvoudig aan een band van een (ski)bril monteren.

Met de stevige 3M tape kun je camera aan een vlak oppervlak bevestigen, maar voor optimale houvast bestaan er ook helmen die al zijn voorzien van de Contour groeven, waardoor je de camera er zo in kunt klikken.

Wil je tijdens de regen onbezorgd door kunnen fotograferen of wil je hem tijdens het surfen gebruiken, dan kun je een waterdichte behuizing erbij kopen. Deze is ook geschikt om mee te duiken. De geluidsopname gaat hierdoor wel grotendeels verloren.

In de doos vind je een aantal bevestigingsclips. Deze schuif je aan één van de zijkanten van de camera. Er zijn tweetal clips op basis van superstevig 3M tape en een clip (2+3) die je kunt gebruiken als je om de camera aan een band (van bijvoorbeeld een skibril) wilt bevestigen. Daarnaast heeft Contour ook een flink aanbod accessoires paraat (zie verderop in deze review), zoals helmen, brillen en bevestigingsmateriaal, waar je de camera zo op kunt schuiven.

Wat er niet altijd standaard in de set zit, is een Bluetooth uitbreidingskaartje. Hiermee kun de Contour GPS laten communiceren met een smartphone. Op dit moment is er een gratis iPhone app beschikbaar die dat mogelijk maakt. Een Android-versie is in de maak. Deze uitbreiding is eigenlijk een must-have. Omdat de Contour GPS geen eigen beeldscherm heeft, is dat al snel een gemis. Hoe vol is de accu nog? En wat ziet de camera eigenlijk? Zit hij wel goed gemonteerd. Normaal moet je daarvoor eerst een opname maken en die vervolgens terugkijken, maar met een smartphone zie je het realtime. Voor wie serieus aan de slag wil, dus feitelijk onmisbaar.

Overigens verliep het maken van een verbinding tijdens onze test niet echt vlekkeloos. Hoewel in het algemeen goed over de camera is nagedacht, heeft men verzuimd een normaal knopje te maken om Bluetooth te activeren. Er is wel een knop, maar die zit compleet verstopt en werkt niet erg prettig. Wanneer de camera uit staat, de met de schuif aan de bovenzijde naar achteren, dan is de zwarte ruimte daarvoor een ‘onzichtbare’ knop waarmee je Bluetooth kunt activeren. Geen handige plek en je hebt geen idee of hij nu aanstaat of niet.

Via de app kun je overigens niet alleen het inkomende beeld bekijken, maar ook direct aanpassingen doen. Normaal moet dat via de meegeleverde software, waardoor je een computer nodig hebt om de instellingen van de camera aan te passen. Dat is niet handig, dus een smartphone is echt een must-have. Ook de gps krijgt sneller een fix wanneer er een smartphone verbonden is.

Wij hebben de Contour GPS op twee verschillende posities op een auto gemonteerd en ook aan de voorzijde van een fiets. Er bestaat ook een accessoire voor een fietsstuur, maar aangezien we daarover niet de beschikking hadden, hebben we een goed alternatief gebruikt… ducktape.

In algemene zin leverde de Contour GPS redelijk goede beeldkwaliteit af. Het is natuurlijk niet te vergelijken met de kwaliteit van een serieuze camera (zoals een spiegelreflex of systeemcamera), maar meer met een goede smartphone of gemiddelde compact. Het was opvallend dat vooral het wolkenspel mooi weergegeven werd. Ook had de camera geen enkel moment problemen met fel licht. Wel constateerden we af en toe een paarse kleurzweem. Ook heeft de camera last van kleurschifting (chromatische aberratie), bijvoorbeeld bij de bladeren van bomen tegen een witte achtergrond. Dat is overigens iets waar praktisch alle groothoeklenzen last van hebben. Het beeld oogt soepel en alles behalve schokkerig.

Donker

In het donker toont de camera voldoende detail, al is het beeld wel aan de donkere kant. De fabrikant claimt dat de camera net zo gevoelig is als het menselijk oog, maar is veel te stellig. Hij is gevoelig genoeg om de rood-oranjegloed een half uur na zonsondergang vast te leggen. Maar als het echt donker is, is het beeld simpelweg zwart.

Geluid

De Contour GPS neemt geluid in mono op. Wanneer er sprake is van snelle beweging, wordt wind al snel een probleem. Op de fiets is dat hoorbaar, maar nog te tolereren. Maar het geluidssignaal wordt al snel hinderlijk, zeker boven de 30 km/uur. Op een auto gemonteerd heeft het geluid geen enkele functie meer. Helaas heeft de camera geen aansluiting voor een externe microfoon. Dat zou een welcome aanvulling zijn.

De bevestigingsmethode is slim doordacht. Je moet wel serieus wat kracht gebruiken om de camera via het schuifsysteem te (de)monteren, maar het zit daarna als een huis. We waren geen moment bang dat de camera los zou schieten. Daar is echt een orkaan voor nodig en zelfs dan schatten we in dat hij vast blijft zitten.

3M stickers

Ook de twee meegeleverde 3M ‘stickers’ zijn uitermate sterk. Het is in principe niet aan te raden om de camera op een plek te monteren waar hij veel wind vangt, waardoor er continu aan getrokken wordt. Maar de tape is zo sterk dat je hem zelfs niet loskrijgt als je dat wilt. Vanwege de verkeersveiligheid is het af te raden, maar we schatten in dat je hem zonder probleem op een motorkap kunt bevestigen. Wij hebben hem bovenop de linker- en rechterspiegel bevestigd en hij zat daar – ook op de snelweg – rotsvast. Het enige nadeel is dat de 3M stickers niet heel makkelijk te verwijderen zijn (het lukt wel, maar met moeite) en dat er in theorie kans bestaat dat er een deel van de lak beschadigd raakt. Het is daardoor om meerdere redenen aan te bevelen om hem beter achter de voorruit van een auto of motor te monteren. Overigens is het goed denkbaar dat de plakkracht van de stickers na verloop van tijd afneemt.

We ontkomen natuurlijk niet aan een snelle vergelijking met de concurrentie. Met name de Go Pro HD is een rechtstreekse concurrent, die momenteel erg populair is. De beeldkwaliteit komt in een aparte review van de Go Pro HD aan de orde. Wat betreft specificaties zijn er een aantal verschillen. Wat prijs betreft zijn de producten redelijk aan elkaar gewaagd. De Contour GPS is een fractie duurder.

Verschillen

De Go Pro HD heeft momenteel geen GPS. Wie dus in deze functionaliteit geïnteresseerd is, kan beter uitkijken naar de Contour GPS. Ook is de laatstgenoemde vanwege zijn andere vormgeving een stukje slanker, waardoor hij minder wind vangt en daardoor eenvoudiger op vreemde plaatsen gepositioneerd kan worden.Vanwege zijn omvang laat hij zich makkelijker naast het gezicht monteren, bijvoorbeeld gekoppeld aan de band van een bril. De Contour GPS heeft een marginaal grotere beeldhoek (135 vs

Een voordeel van de Go Pro HD is dat hij inclusief waterdichte case geleverd wordt. Voor de contour betaal je daarvoor al snel vier tientjes extra. Ook zijn er wat meer accessoires voor de Go Pro HD, hoewel het aanbod voor de Contour ook niet mager is.

Boven de Go Pro HD gemonteerd op een helm, hieronder de Contour GPS

De Contour GPS is een welkome aanvulling in het land van compacte videocamera’s, bedoeld voor het vastleggen van actie. Vanwege zijn vorm en robuste bouw is hij uitermate geschikt om aan de zijkant van een object te plaatsen. Het bevestigingssysteem is goed uitgedacht en zit als een huis, hoewel het wel wat kracht vereist om te (de)monteren. Uniek is ook de ingebouwde GPS eenheid, die gedurende de opname de geografische locatie inclusief snelheid en hoogte op slaat. De beeldkwaliteit is redelijk goed, al constateerden we een paar keer een paarse kleurzweem. In het donker toont hij voldoende details als er lichtbronnen in de buurt zijn.

Door zijn compacte vormgeving is de Contour GPS niet voorzien van een lcd-scherm. Dat is wat onhandig, omdat er een computer noodzakelijk is om instellingen te wijzigen of de opname te bekijken. Gelukkig kan hij via een Bluetooth accessoire (circa € 40) contact maken met een iPhone en (binnenkort) een Android smartphone waarop het beeld dan live te zien is. Ook kun je daarmee instellingen aanpassen en statusinformatie, zoals de accu, aflezen. Naar onze mening had deze functionaliteit standaard aanwezig moeten zijn.

Afhankelijk van wat je wilt gaan doen en opnemen is de Contour GPS een goed alternatief voor de Go Pro HD, al is hij – alles bij elkaar opgeteld – wel duurder.

• Redelijk goede beeldkwaliteit
  • Ingebouwde GPS
  • Robuste bouw
  • Dankzij hulpmiddelen overal op te bevestigen

• Geen beeldscherm (smartphone noodzakelijk)
  • GPS data alleen te zien via eigen software
  • Geen aansluiting voor externe microfoon
  • Geen universele (statief)aansluiting
  • Het (de)monteren van de camera vereist wat kracht
  • Niet heel goedkoop

Met dank aan CoolBlue / Digicamshop.nl voor het uitlenen van een testexemplaar.

Hieronder een filmpje van FotoVideo-lid Damon, die de niet-GPS-versie van de Contour achter de ruit van zijn motor heeft gepositioneerd, tijdens een rit door de Oostenrijkse bergen.

EXTRA BEELD:

is mede-oprichter van FotoVideo.nu, schrijver van diverse (foto)boeken en auteur voor verschillende tijdschriften. Hij fotografeert sinds 1994 met een spiegelreflexcamera en geeft ook af en toe presentaties en workshops over fotografie. Volg Jeroen ook op Twitter.