eBook review: The Complete Guide to Sony’s Cybershot RX-100

Wie de Sony RX-100 snel wil doorgronden en optimaal gebruik wil maken van de vele mogelijkheden en instellingen, kan eigenlijk niet zonder ‘The Complete Guide to Sony’s Cybershot RX-100’ van Gary L. Friedman. Nog sterker, Sony zou dit boek standaard met de camera mee moeten leveren. Want het is toch wel erg vreemd dat deze enorm geavanceerde camera die ook nog eens een behoorlijk prijskaartje heeft, uit te leveren zonder diepgaande gebruikershandleiding. Vrijwel alle instellingen en mogelijkheden worden door Friedman uitgebreid en duidelijk besproken. Een nadeel is de hoge prijs. Want liefst $21,45 zijn wij echt niet gewend om voor een e-book te betalen (al is het aantal pagina’s indrukwekkend). Ook hadden we graag wat meer praktische tips van de schrijver als ervaringsdeskundige gezien, vooral ook omdat het niet op beginners maar gevorderden is gericht.

meer info
The Complete Guide to Sony’s Cybershot RX-100
Gary L. Friedman
Pagina’s: 424
Prijs: $ 21,45

De Sony Cybershot RX-100 wordt door velen gezien als een revolutionaire camera, die dit marktsegment naar verwachting volledig op z’n kop zal zetten. De Sony RX-100 (review) is geen spiegelreflex, nee zelfs geen systeemcamera, maar een compactcamera. Het is een toestel met een vaste zoomlens die opvalt door de naar verhouding enorm grote beeldsensor, met een cropfactor van ongeveer drie. Dat levert een opmerkelijk goede beeldkwaliteit op, zelfs onder barre lichtomstandigheden. Toch is dit toestel zo compact, dat het met alle gemak van de wereld in je broekzak of jaszak past. Draag je een spiegelreflex met bijbehorende lenzen vast niet constant bij je, dit discrete toestelletje kan dus wel altijd en overal mee naartoe. Zo loop je geen fotokans meer mis en weet je tegelijkertijd dat je toch met hoogwaardige beelden thuiskomt. Toch mist er een belangrijk onderdeel bij deze camera – en dat is de handleiding. Maar is dat erg?

Redder in nood

Deze compactcamera is een wolf in schaapskleren. Hij loopt over van de mogelijkheden en instellingen. Menige instap-spiegelreflex kan daar jaloers op zijn. Hoe gek het ook klinkt, je zult in de doos tevergeefs naar een uitvoerig boekwerk met alle ins en outs van de Sony RX-100 zoeken. Ook is er geen glimmend schijfje mee verpakt waar een lijvige PDF opstaat. Er is wel een online handleiding beschikbaar op Sony’s website en die is tegenwoordig ook te downloaden, maar het leest niet bepaald als een roman en ook nadat je je er doorheen geworsteld hebt, zit je nog met veel onbeantwoorde vragen. In dit gapende gat is Gary L. Friedman gesprongen door het (e-)boek ‘The Complete Guide to Sony’s Cybershot RX-100’ uit te brengen.

In dit Engelstalige boek worden wel de talloze instellingen en functies van deze camera gedetailleerd uit de doeken gedaan. ‘The Complete Guide to Sony’s Cybershot RX-100’ is beschikbaar als e-book, maar je kunt het eventueel ook als tastbaar boek thuis ontvangen. In kleur of naar wens in zwart-wit. De auteur geeft vrij snel aan dat zijn boek niet bedoeld is om van begin tot einde door te lezen. Je mag gerust ergens middenin beginnen, door meteen naar het onderdeel te springen waar je meer over wilt weten. Toch raden wij aan het boek ook eens volledig te lezen, al is het maar vluchtig. Ook bij onderwerpen waar wijzelf niets nieuws verwachtten te leren, bleek de auteur soms toch leuke invalshoeken te hebben, of bleek de camera een min of mee verborgen mogelijkheid te bieden. Dat loop je anders mis.

Heb je dit boek wel nodig?

Weet je wat een beetje een probleem met dit toestel is? Het oogt als een simpele compactcamera, maar onder de motorkap zit het net zo ingewikkeld in elkaar als een geavanceerde spiegelreflex. Er kan heel veel mee, dus zijn er veel instellingen. Waarvan sommige verdacht veel op elkaar lijken, maar toch net iets anders blijken te doen. Of ze hebben ietwat verhullende namen Uiteraard kun je dan gewoon wat met de camera spelen en kom je vanzelf veel dingen te weten. Zeker als je al weet hoe een spiegelreflex werkt. Maar dat kost je veel tijd. Ook zul je waarschijnlijk met enkele onbeantwoorde vragen blijven zitten.  Want wat is bijvoorbeeld het verschil tussen geavanceerde mogelijkheden zoals Multi-Frame Noise-Reduction, Anti-Motion Blur, Handheld Twilight en Night Scene? Ze hebben alle vier met fotograferen bij weinig licht te maken, maar wat doen ze nu precies en wanneer kies je welke? De schrijver heeft het allemaal voor je uitgezocht en wil je graag over zijn bevindingen vertellen. Dat scheelt jou veel werk. De RX-100 heeft ook enkele eigenaardigheden en het is prettig dat iemand je daarover inlicht. Zo zul je vast niet de eerste zijn die plotseling alle foto’s kwijt lijkt te zijn. Je weet dat je daarnet honderden plaatjes hebt geschoten, maar zomaar ineens zie je niet meer terug. Behalve een kort filmpje dat je zojuist gemaakt hebt. Geen paniek, alles is er nog, maar geloof me, het is best even schrikken!

Opbouw van het boek

Het e-book bestaat uit dertien hoofdstukken en samen met drie appendices brengt dat het totaal op zo’n 418 pagina’s. Nagenoeg alle instellingen en mogelijkheden worden in het boek besproken. Ook die met raadselachtige namen waar je zonder experimenteren niet  makkelijk achter de werking komt. De auteur laat ook zijn eigen favoriete instellingen zien en vertelt hoe hij tot die keuzes gekomen is. Omdat wij al wat langer met de RX-100 gespeeld hadden, was het ook leuk om te zien dat we vaak tot eenzelfde conclusie als de auteur gekomen waren. Friedman besteed veel aandacht aan de talrijke instellingen en functies waarmee je de hoogste beeldkwaliteit en de meeste detaillering uit deze kleine camera perst, zoals DRO (Dynamic Range Optimization), HDR en nog veel andere methoden die de camera aan boord heeft om het dynamische bereik zo optimaal mogelijk uit te buiten en ruis zoveel mogelijk uit beeld te weren. Ook voor filmen is veel aandacht, want ook op dat gebied heeft deze camera veel slimmigheden, maar ook een paar eigenaardigheden aan boord waar je echt even van moet weten.

De eerste elf hoofdstukken zijn het meest interessant en gaan specifiek over deze camera. Daarna komen nog wat algemene onderwerpen aan bod, die best leerzaam zijn, maar niet zozeer over de RX-100 gaan. Ook is er een hoofdstuk waarin voornamelijk aanvullende producten en andere boeken van de auteur kort besproken worden. Al met al gaan meer dan driehonderd pagina’s echt specifiek over de Sony RX100.

Waar is Bulb gebleven?

Ietwat opmerkelijk is dat er in dit boek met geen woord over de Bulb-stand gerept wordt. Dat is vooral vreemd omdat er over deze stand best wat te vertellen valt. De maximale sluitertijd is (in de M-stand) net als bij de meeste camera’s beperkt tot dertig seconden. Voor wie dat niet lang genoeg is, kan uitgeweken worden naar de Bulb-stand. In deze specialistische stand zijn belichtingen van vele minuten mogelijk. Alleen heb je er in dit geval een zeer vaste hand voor nodig, want er is geen enkele mogelijkheid om een draadontspanner of afstandsbediening op RX-100 camera aan te sluiten! Je moet de ontspanknop ingedrukt houden zolang als je wilt belichten. Dat is best een ernstige tekortkoming. Het lijkt er een beetje op of deze stand ‘per ongeluk‘ op dit toestel is overgenomen. Er zijn wel wat creatieve oplossingen op internet te vinden, zoals een DIY-beugel of wat klittenband in combinatie met een universele draadontspanner. Maar het blijft flink behelpen voor wie langer dan een halve minuut wil belichten, of de belichting voortijdig wil afbreken.

Praktijk ‘weetjes’

Wat wij ook een beetje missen in dit e-book zijn leuke praktijkervaringen, de echte gebruikerservaringen. Er is wel iets van aanwezig hoor, maar de nadruk ligt in het boek echt op camerafunctionaliteit en instellingen. Zelf merkten wij bijvoorbeeld dat het bij nachtfotografie behoorlijk moeilijk is om scherp te stellen. Deze camera heeft Focus Peaking, waarbij scherpe delen een duidelijke kleur krijgen. Daarmee is handmatig scherpstellen echt een feest. Toch bleek het behoorlijk lastig te zijn om ‘s avonds in het donker te bepalen wat nu wel en niet scherp is. Uiteindelijk ontdekten wij dat het de truc is om tijdelijk het diafragma volledig open te draaien. Dat werkt het beste in de groothoekstand, want alleen dan is de maximale lichtsterke van f/1.8 binnen bereik. Zo zie je niet alleen wat je doet, ook Focus Peaking werkt dan ineens duizendmaal beter. Kortom: diafragma open, scherpstellen met Focus Peaking en pas daarna het gewenste diafragma van bijvoorbeeld f/8 of f/11 instellen. Dit soort leermomenten zouden in dit boek niet misstaan.