GoPro HD Hero review

Twee weken geleden publiceerden we een review van de Contour GPS actiecamera, deze week is het de beurt aan diens grote tegenhanger, de GoPro HD Hero. Beide camera’s hebben veel gemeen, maar er zijn ook belangrijke verschillen.

GoPro’s HD Hero duikt tegenwoordig steeds vaker op. Extreme sporters hebben de kleine water- en stofdichte camera al ontdekt, maar ook steeds meer TV programma’s zetten de HD Hero in als actie-camera die tegen een stootje en water moet kunnen. Onder andere het Engelse Top Gear gebruikt de HD Hero regelmatig, en dat wil wat zeggen.

Wat maakt de HD Hero zo bijzonder zal je wellicht denken? Alles eigenlijk. Om te beginnen is de camera relatief goedkoop, de basisuitvoering kost zo’n 300 euro. Voor dat geld krijg je een apparaatje dat in 720p, 960p of 1080p opneemt, tot 60 meter onder water kan en bovendien op tal van manier op motoren, auto’s, fietsen, helmen of zelfs dicht op het lichaam te bevestigen is. Tel daarbij op dat de camera een zeer brede kijkhoek heeft en écht goede beeldkwaliteit levert, en het succes is verklaard.

De HD Hero is érg compact. Het apparaatje meet zes bij vier bij drie centimeter  en wordt geleverd met een waterdichte behuizing van doorzichtig kunststof. Door het compacte formaat en de plastic behuizing komt de camera in eerste instantie over als speelgoed dat je in de grabbelbak bij Bart Smit verwacht. Niets is echter minder waar.

De camera neemt op op standaard SD(HC) kaartjes met een maximale capaciteit van 32 GB. Voeding geschiedt middels een Li-Ion accu waarop de camera het in film-modus ruim twee en een half uur volhoudt. Toch ontbreekt er wel iets, want een schermpje of viewfinder vinden we niet terug op de camera.  Monteer je de GoPro dus op een helm of voertuig, dan is het eigenlijk een gok wat je opneemt. Voor ongeveer 100 euro is overigens wel een opklikbaar LCD scherm beschikbaar, maar deze wordt dus niet standaard meegeleverd.

Beelformaten en kijkhoek

In de praktijk blijkt het gemis van een LCD scherm of viewfinder niet zo’n probleem. Zeker in 720p en 960p (horizontaal hetzelfde als 720p, maar met meer verticale resolutie) is de kijkhoek namelijk 170 graden, wat betekent dat de camera een enorme groothoek heeft en het wel gek moet lopen wil het onderwerp buiten beeld vallen.  De camera kan in 720p modus opnemen met 25, 30, 50 of 60 beelden per seconde, in 960p en 1080p mode vervallen die laatste twee opties en kan je dus kiezen uit 25 of 30 beelden per seconde. Omdat de sensor in 1080p modus op een andere manier wordt uitgelezen is de kijkhoek hierbij ‘beperkt’ tot 127 graden, nog altijd prima!

De GoPro camera is echt bedoeld om in de meegeleverde waterdichte behuizing gebruikt te worden, zonder dit omhulsel is de camera nergens aan vast te maken; een standaard statiefaansluiting ontbreekt.  Mét het omhulsel is de camera zo’n beetje overal vast te klemmen of plakken. GoPro levert de camera in verschillende uitvoeringen waarbij de camera steeds identiek is, maar de accessoires verschillen. Deze accessoires lopen uiteen van zelfklevende voetjes voor montage op helmen en zuignappen voor de tank van een motor of ruiten van een auto, tot hoofd- en borst- en polsbanden waar de camera op gemonteerd kan worden. Ook voor surfers is een speciale kit met een extra grote zuignap beschikbaar waarmee de camera op elke surfplank te plakken is.

Momenteel wordt de HD Hero in vier varianten geleverd:

HD Hero Naked, €300:  voorzien van één plakvoetje gebogen voor montage op een helm.
HD Helmet Hero, €350: voorzien van twee vlakke en twee gebogen plakvoetjes, een hoofdband en een buigbare ‘arm’ voor meer plaatsingsmogelijkheden.
HD Motorsport Hero, €350: voorzien van twee vlakke en drie gebogen plakvoetjes, een zuignaphouder voor op bijvoorbeeld een montage op een motorkap en een buigbare ‘arm’ voor meer plaatsingsmogelijkheden.
HD Surf Hero, €350: voorzien van grote, vlakke zuignap voormontage op een surfplank.

Naast de complete kits levert GoPro alle accesoires ook los. Buiten de in de kits aanwezige extra’s is er ook montagemateriaal voor fietssturen en frames beschikbaar, is er een ‘wrist mount’ waarmee de camera aan je pols vastgemaakt kan worden en is er een borstharnas waarmee de camera direct op de borst te dragen is. Ook een tripod adapter met standaard schroefdraad is optioneel verkrijgbaar.

De optionele elastische hoofdpand kan om een fietshelm, of direct om het hoofdgedragen worden.

De bike-mount maakt het mogelijk de camera aan een fietsstuur, frame of andere ronde buis zoals bijvoorbeeld een skistok te monteren.

De standaard meegeleverde waterdichte behuizing zou volgens GoPro tot 60 meter onder water moeten kunnen, een claim die wij niet gecontroleerd hebben. Een duik in het zwembad blijkt echter geen probleem, al is de beeldscherpte onder water helaas wel minder goed dan erboven, iets wat te maken heeft met de breking van het licht in combinatie met de gebruikte groothoeklens. De beeldscherpte onderwater komt dan ook meer overeen met wat we van SD, dan van HD camera’s gewend zijn. Inmiddels leveren diverse fabrikanten wel kitjes waarmee de behuizing omgebouwd kan worden zodat onder water de volledige beeldscherpte beschikbaar is, al gaat dat dan juist weer ten koste van de beeldkwaliteit boven water.

De standaard meegeleverde behuizing is tot 60 meter waterdicht.

Het monteren van de camera met de meegeleverde en optionele steunen blijkt erg gemakkelijk te gaan. Alle onderdelen passen goed in elkaar en middels grote duimschroeven zijn de onderdelen stevig aan elkaar te verbinden. Tijdens onze test viel wel op dat de zuignaphouder echt op een vlakke ondergrond gemonteerd moet worden omdat de houder anders licht gaat trillen, met bibberend beeld als gevolg.

De HD Hero heeft slechts twee bedieningsknoppen, een klein display en een rode LED.

Voor de bediening van de camera zijn twee knoppen beschikbaar. Aan de voorkant vinden we een multifunctionele knop terug die gebruikt wordt om het apparaat aan- en uit te schakelen, maar ook dienst doet om de beeldmodus te selecteren. Het kleine display geeft de verschillende modi helaas alleen aan de hand van een cijfer weer, je moet de handleiding er dus bij halen om te kijken met welke resolutie en beeldsnelheid het getoonde nummer overeen komt.  De beschikbare modi zijn:

• 1080p = 1920×1080 pixels (16:9),25/ 30 fps, 15 Mbit/s data rate
  • 960p = 1280×960 pixels (4:3), 25/30 fps, 12 Mbit/s data rate
  • 720p = 1280×720 pixels (16:9), 50/60 fps, 15 Mbit/s data rate
  • 720p = 1280×720 pixels (16:9), 25/30 fps, 8 Mbit/s data rate
  • WVGA = 848×480 pixels (16:9), 50/60 fps, 8 Mbit/s data rate

Beelden worden opgenomen in .mp4 formaat en maken gebruik van h.264 compressie. Naast resolutie en beeldsnelheid biedt de camera geen verder instelmogelijkheden. Sluitertijd, diafragma en witbalans worden automatisch ingesteld. De enige invloed die je als gebruiker hebt is de keuze tussen een gewogen centrummeting voor de belichting, of spotmetering in het midden van het beeld.

Behalve het maken van videoopnames kan de camera ook gebruikt worden om met intervallen van 2, 5, 10 of 30 seconden JPG foto’s te maken met een resolutie van 5 megapixels.

De HD Hero heeft zijn populariteit vooral te danken aan de uitstekende beeldkwaliteit van de camera. Youtube staat inmiddels vol met voorbeeldfilmpjes. Omdat niet altijd duidelijk is wat daarbij aan nabewerking is gedaan vind je op deze pagina ook een compilatiefilmpje dat wij zelf gemaakt hebben, waarbij achteraf geen bewerkingen zijn gedaan om de beeldkwaliteit te verhogen.

Over die beeldkwaliteit zijn ook wij erg te spreken. De brede kijkhoek zorgt uiteraard voor de nodige lensvervorming, maar geeft wel écht het gevoel dat je erbij bent, wat ideaal is voor een actiecamera. De kleuren zijn goed van verzadiging en de belichting past zich snel aan wisselende omstandigheden aan. Ook de automatische kleurbalans werkt in de meeste gevallen probleemloos.

Toch valt er ook wel wat aan te merken op de HD Hero. Zo is de lichtgevoeligheid beperkt, wat ervoor zorgt dat bij matige verlichte omstandigheden als snel veel beeldruis zichtbaar is. Film je in écht donkere omgevingen, dan blijft het beeld bovendien grotendeels zwart, GoPro heeft er – terecht – voor gekozen om het beeld niet kunstmatig op te pompen door automatisch hoge gain-factoren toe te passen.

Een ander probleem is dat de gebruikte CMOS sensor last heeft van het rolling shutter effect. Omdat CMOS sensoren per beeldlijn worden uitgelezen bestaat er een tijdsverschil tussen het moment waarop de eerste en de laatste beeldlijn worden geregistreerd. Wanneer de camera of het gefilmde object snel beweegt, kan dit tot zichtbare beeldfouten leiden. Het rolling shutter effect is het vervelendst zichtbaar wanneer de camera trilt, het beeld lijkt dan als een pudding te trillen. Het rolling shutter probleem is weliswaar beperkt, maar zeker zichtbaar wanneer de camera trilt. Tijdens onze test hadden we de camera middels de bike-mount ook aan de passagiersstepjes van een motor bevestigd, waarbij de camera door de vibraties van de motor wat meetrilde, met als gevolg een licht ‘golvend’ beeld.

GoPro klopt zichzelf erg op de borst over de geluidskwaliteit van de HD Hero, en deels is dat inderdaad terecht. De behuizing wordt geleverd met twee verschillende achterkanten. Een compleet gesloten versie waarbij de camera dus compleet waterdicht is en ook onder water gebruikt kan worden. Wanneer deze achterwand gebruikt wordt registreert de camera slechts in zeer beperkte mate geluid wanneer deze op het droge gebruikt wordt. Onder water wordt meer geluid vastgelegd, de behuizing doet dan dienst als onderwater klankkast.

Bij montage van de meegeleverde ‘open’ achterkant is de camera niet langer waterdicht, maar is de geluidskwaliteit wel beter.

De tweede achterkant die standaard meegeleverd wordt bevat twee openingen. Bij gebruik hiervan is de camera niet waterdicht, maar kan het geluid wel gemakkelijker bij de ingebouwde mono microfoon terecht komen.

De geluidskwaliteit is dan redelijk. Helaas lijkt de camera veel compressie op het signaal toe te passen, stemmen klinken wat blikkerig, net als bij MP3’s met een te lage bitrate. Aan de andere kant is het wél zo dat GoPro er goed in is geslaagd om windruis te vermijden en alleen het terzake doende geluid op te nemen. Bij montage op een motorhelm en de tank van een motor liet wist de HD Hero ook bij hoge snelheid nog goed het motorgeluid op te nemen, terwijl windgeruis binnen de perken bleef. Erg knap, want vergelijkbare tests met normale camcorders leverden vooral oorverdovend lawaai als gevolg van de wind op.

In de inleiding schreven we het al, de HD Hero lijkt wat functionaliteit betreft erg op de Contour HD die wij eerder testten. Beide camera’s zijn compact, bedoeld voor het montage op verschillende objecten en missen beide een viewfilter of LCD scherm. Behalve overeenkomsten zijn er echter ook verschillen.

Zo moet de HD Hero de laseruitlijning en GPS plaatsbepaling van de Contour missen. Ook is de lens van de GoPro camera niet draaibaar en is de GoPro camera een stuk breder, waardoor deze soms wat lastiger te monteren is en sowieso meer wind vangt.

Daar staat tegenover dat bij de GoPro het beeldformaat waarin opgenomen wordt, op de camera gekozen kan worden; bij het apparaat van Contour is hier software voor nodig. Daarnaast is de kijkhoek van de GoPro HD Hero beduidend groter. De HD Hero wordt standaard waterdicht geleverd, bij het apparaat van Contous is de waterdichte behuizing een optionele extra. Voor de HD Hero is ook meer montagemateriaal verkrijgbaar, en last but not least ligt de prijs een paar tientjes lager.

Qua beeldkwaliteit ontlopen de camera’s elkaar niet veel, al heeft de Countour GPS het voordeel wanneer er weinig licht beschikbaar is. De HD Hero is daarentegen iets minder gevoelig voor rolling shutter beeldfouten.

De GoPro HD Hero is een fraaie outdoor en actie-camera. Omdat zoom-functionaliteit en een schermpje waarop je ziet wat je opneemt ontbreken is het zeker geen alternatief voor een normale camera, maar door zijn kleine formaat en uitgebreide montagemogelijkheden is de GoPro ideaal voor avonturiers. De prijs ligt net onder die van de Contour GPS, terwijl de HD Hero standaard waterdicht wordt geleverd. De verschillen zijn echter klein en het hangt van het specifieke gebruiksdoel af welke camera het best geschikt is.

GoPro HD Hero
Prijs: vanaf 300 Euro

• Compact