Nikon 1 S1 review: het alternatief voor een goede compactcamera?

De Nikon 1 S1 is bedoeld voor bezitters van een compactcamera die op zoek zijn naar iets beters. Meer snelheid, betere beeldkwaliteit en meer uitbreidingsopties. De Nikon 1 S1 werd aan het begin van dit jaar aangekondigd, tegelijkertijd met de J3. De J3, de derde generatie J-serie systeemcamera’s van Nikon, was tot voor kort het instapmodel van de reeks. Maar dat veranderde om twee redenen. Allereerst schoof de nieuwe J3 (review) qua positionering omhoog. Zo werd de camera nu uitgerust met dezelfde nieuwe sensor als die van het topmodel in de Nikon 1-reeks, de V2 (review). Het programmawieltje verhuisde naar bovenkant, waardoor hij meer leek op een serieuze camera zij het dat Nikon de PASM-standen nog steeds had weggelaten. Dat zorgde voor wat ruimte aan de onderkant, waar Nikon op inhaakt met de nieuwe S1.

De Nikon 1 S1 is wat de J1 was tijdens de prille introductie van het Nikon 1-systeem: een instapcamera bedoeld voor beginnende fotografen en bezitters van een compactcamera die toe zijn aan iets beters. De S1 is een ‘simpele’ no-nonense camera die alle basisfunctionaliteit van het Nikon 1-systeem bezit – zoals de supersnelle autofocus en verwisselbare lenzen – maar dan zonder al teveel instellingsmogelijkheden en minder knoppen. Wat de bediening betreft doet de S1 nog een stapje terug ten opzichte van de J-serie. Het instelwiel is verwijderd, waardoor alleen de absoluut noodzakelijke knoppen overblijven. De functionaliteit van het instelwiel is er nog wel, maar daarvoor zal je nu het menu in moeten duiken.

Van binnen beschikt de S1 over dezelfde Expeed 3A-processor als z’n twee grotere broers en ook de aansluiting voor de WU-1b wifi-adapter is aanwezig (zodat je hem optioneel kunt uitbreiden met wifi-functionaliteit). Het grootste technische verschil in vergelijking met de nieuwe V2 en J3 is dat de S1 nog gebruik maakt van de oudere 10 megapixel sensor die ook in de J1, V1 en J2 gebruikt is. Maar in hoeverre is dat een nadeel? Hoe presteert de Nikon 1 S1 in de praktijk?

De belangrijkste specificaties:

• 10,1 megapixel CMOS-sensor
  • CX sensoromvang (1 inch) met 2,7x vergrotingsfactor
  • Ondersteuning voor 12-bits RAW (NEF)
  • 1080p video
  • SDXC geheugenkaart
  • PASM-standen beschikbaar via het menu
  • Fasedetectie en constrastdetectie autofocus
  • Gezichtsherkenning
  • ISO 100-6400
  • Sluitertijd van 1/16.000 sec tot 30 sec
Algemeen
Merk Nikon
Productnaam 1 S1 Black 11-27.5mm kit
Productcode VVA191K005
Details Productinfo
Type camera Systeemcamera
Ingebouwde flitser
Automatisch scherpstellen
Handmatig scherpstellen
Sluitertijd (min.) 1/16000 sec
Sluitertijd (max.) 30 sec.
Geïntegreerde GPS
Resolutie 10.1 MPixel
Beeldsensor type CMOS
Beeld
Foto’s – JPEG
Foto’s – RAW
Automatische witbalans
Handmatige witbalans
ISO gevoeligheid minimaal 100
ISO gevoeligheid maximaal 6400
Beeldscherm / zoeker
Type beeldscherm TFT
Beeldschermdiagonaal 3 inch
Aansluitingen
PictBridge compatible
USB 2.0 aansluiting
HDMI-aansluiting
WiFi verbinding
Fysieke eigenschappen
Afmetingen – Hoogte 6.05 cm
Afmetingen – Breedte 10.2 cm
Afmetingen – Diepte 2.97 cm
Gewicht 197 gram
Opslag
Secure Digital
Secure Digital High Capacity (SDHC)
Secure Digital Extended Capacity (SDXC)
Video eigenschappen
Video opnemen
Max. videoresolutie (horizontaal) 1920 pixels
Max. videoresolutie (verticaal) 1080 pixels

Van buiten ziet de S1 en strak en minimalistisch uit. Het aantal knoppen is minimaal en lijkt qua opzet erg op die van een gemiddelde compactcamera. En dat is ook precies de bedoeling, aangezien compactcamerabezitters de primaire doelgroep van deze camera vormen. De S1 wordt standaard geleverd met de 11-27,5mm kitlens. Dit is een iets compactere kitlens dan de 10-30mm, maar hij biedt dan ook wat minder bereik. Ook dat is voor beginnende fotogfafen vaak geen probleem. In de praktijk gebruiken beginners met een spiegelreflex of systeemcamera slechts één lens; de kitlens. Wie meer wil zoomen of nieuwe mogelijkheden wil, kan de camera altijd nog uitbreiden met nieuwe lenzen, zoals een telelens, macrolens of lichtsterke portretlens.

De achterkant van de S1 lijkt sterk op die van een compactcamera. Het draaiwieltje is ‘verdwenen’.

Alle mogelijkheden

Los van het simpele ontwerp, bevat de S1 verder alle mogelijkheden van het Nikon 1-systeem. Vergeleken met een gemiddelde compactcamera is hij bloedsnel; zowel met het maken van foto’s als met het opstarten. De camera gaat automatisch aan als je het objectief uitschuift, en weer automatisch uit als je het objectief terug in de Lock-stand zet. Er is wel een aan-uitknop aanwezig op de body, maar die heb je dus in veel gevallen niet nodig. Nikon blinkt met haar systeemcamera-reeks zeker uit met de razendsnelle autofocus (zie ook de volgende pagina).

Autofocus

Het is prettig werken met de Nikon 1 camera’s, zoals de S1, wat vooral komt doordat ze zo razendsnel reageren. Een druk op de ontspanknop leidt vrijwel direct tot een foto. Dit is vooral te danken aan de 73 geïntegreerde autofocusdiodes op de sensor. Deze zitten in rechte lijnen over de 1 inch sensor verspreid, zodat ze een groot deel van het beeld kunnen dekken. Nikon heeft deze methode duidelijk beter onder de knie dan de concurrentie. Ook Canon gebruikt sinds de 650D en EOS M geïntegreerde af-diodes (zij het een lager aantal), maar de autofocussnelheid daarvan is opvallend traag. De Nikon 1 S1 focust vrijwel direct en doet op dat vlak eigenlijk niet onder voor een spiegelreflex. Aangezien ‘sluitervertraging’ één van de meest storende klachten van consumenten is, scoort Nikon punten op dit vlak.

Wie goed kijkt ziet duidelijk lijntjes lopen – dit zijn de rijen met af-diodes

Contrast- en fasedetectie

De autofocus van de 1-serie van Nikon schakelt automatisch tussen contrastdetectie en fasedetectie, afhankelijk van de omstandigheden. Door deze hybride benadering kan de camera in alle situaties snel scherpstellen. Bij goed licht wordt dit afgehandeld door de fasedetectie-diodes en bij weinig licht neemt contrastdetectie het over. In de praktijk is de autofocus is inderdaad vrij rap en hij blijft ook onder lastige omstandigheden, zoals een donkere setting met weinig contrast, nog goed werken. Ook is de camera vrij effectief met het volgen van objecten (focus tracking).

Kleine sensor

Het feit blijft wel dat de 1 inch-sensor (CX) van de S1 aan de kleine kant is. Hij is weliswaar een stuk groter dan de sensor van een compactcamera, maar vergeleken met concurrerende systeemcamera’s of spiegelreflexcamera’s is hij aanzienlijk kleiner. Om de CX-sensor in het juiste perspectief te plaatsen, zie je hieronder de afmetingen van een compactcamera en die van MFT en APS-C. Je ziet dan dat de CX-sensor bijna vier keer in een APS-C sensor past. De cropfactor van de CX-sensor is 2,7x. Ter vergelijking, die van APS-C is 1,5x en die van MFT is 2x (ten opzichte van fullframe sensoren).

Het nadeel van de kleine sensor is dat de Nikon 1-serie daardoor altijd achterop zal lopen ten opzichte van concurrerende systeemcamera’s met een APS-C of MFT-sensor. Zowel op het gebied van ruis, scherpte, dynamisch bereik en resolutie. Nu is dat niet altijd even duidelijk merkbaar, want de Nikon 1 S1 doet het zeker niet slecht op de hoge lichtgevoeligheden. Zeker ten opzichte van een compactcamera’s doet hij het stukken beter.

Scherptediepte

Maar een belangrijk ander verschil is scherptediepte: door de kleine sensor is het erg moeilijk om een onscherpe achtergrond te creëren. Bijvoorbeeld een portret waarbij het gezicht scherp is en de achtergrond onscherp. Om dat te realiseren moet je al snel kunstgrepen uithalen zoals een zeer lichtsterke lens (zoals de 18mm f1.8 prime) of het gebruik van een telelens.

In vergelijking met de Nikon 1 J3 is de S1 marginaal kleiner, al scheelt het nagenoeg niets. Vooral in vergelijking met de 10-30mm kitlens van de J3 loopt het verschil op, zoals je hieronder kunt zien. De bovenkant van de camera is qua opzet identiek, op het draaibare programmawieltje na. De aan-uitknop van de S1 is een stukje groter. Verder bezit de S1 ook over een aparte videoknop (handig, want je kunt dan meteen beginnen met filmen zonder in het menu te hoeven duiken).

Ga met de muis op de afbeelding staan voor een vergelijking met de Nikon 1 J3

Als je de twee camera’s naast elkaar zet, zijn de verschillen echt minimaal. Vooral aan de voorkant is maar weinig verschil te zien. Het zit hem echt in de boven- en achterkant en van binnen natuurlijk (de andere sensor).

De J3 in vergelijking met de S1. Zoek de verschillen…

Kleuren

De S1 is beschikbaar in vijf verschillende kleuren. Naast het standaard wit en zwart, ook in het rood, roze en… legergroen. Die laatste kleur verbaast ons een beetje, maar Nikon zal er vast redenen voor hebben.

Creatieve mogelijkheden

De verbeteringen die Nikon in eerdere Nikon 1-camera’s zaten, zijn ook aanwezig in de S1. Naast de standen Motion Snapshot, Smart Photo Selector, Still Image en Movie heeft de S1 ook een Creative Mode. Achter deze stand zitten acht fotografiestanden met creatieve effecten: Night Landscape, Night Portrait, Backlighting, Easy Panorama, Soft (een soft-focus effect), Miniature Effect en Selective Color. Bij Night Portrait worden er bijvoorbeeld twee opnames gemaakt, één met flitser en één zonder. Die opnames worden vervolgens automatisch gecombineerd, zodat een goed belicht en sfeervol plaatje ontstaat. Op dat vlak doet de S1 niet onder voor de J-serie camera’s.

Menu en touch

Het menu is, met zes duidelijke symbolen en een vlotte menustructuur, redelijk overzichtelijk. Maar wie graag met instellingen speelt, zal veelvuldig het menu moeten induiken en dat kan wat vervelend zijn. De P/A/S/M-standen zitten immers niet op het programmawieltje, waardoor je hiervoor het menu moet induiken als je wilt schakelen. Iets simpels als een andere ISO-stand kiezen, leidt tot verschillende handelingen waarvoor in totaal vijf keer op een knop moet worden gedrukt. Dat zou al een stuk makkelijker zijn geweest als het scherm aanraakgevoelig zou zijn (zoals bij de meeste concurrenten), maar dat is tot nu toe bij geen enkele Nikon 1-camera het geval.

De beeldkwaliteit van de Nikon 1 S1 is prima. De foto’s zijn scherp en goed van kleur. De kleurafwijking is minimaal en de witbalans wordt in de automatische stand ook doorgaans goed ingeschat (al is er wel een kleine afwijking). De S1 heeft een klein opvallend voordeel ten opzichte van de veel duurdere J3 en V2. De oudere 10 megapixel-sensor scoort op de lagere lichtgevoeligheden tot en met ISO 800 beter ten opzichte van de nieuwere 14 megapixel-sensor van de J3 en V2. Vanaf ISO 1600 wordt dat ingelopen doet de S1 het iets minder goed.

ISO 800, 1600, 3200 en 6400

Nikon maakt gebruik van ruisreductie op de hogere ISO-standen, wat merkbaar is aan details die wat onscherp zijn. Tot en met ISO 800 blijft de ruis zeer goed onder controle. Vanaf ISO 1600 is ruis (op 100% weergave) wel duidelijk zichtbaar, vooral in egale luchtpartijen. De camera zorgt er voor dat ruis donkere partijen geminimaliseerd wordt. Zo wordt een zwart deel van een nachtfoto bijvoorbeeld sterker gereduceerd dan andere delen van de foto die meer details bevatten. Op de hoogste stand, ISO 6400, zien de foto’s er op klein formaat nog best acceptabel uit. Maar wanneer we ze op 100% weergave kijken, is ruis echter overduidelijk aanwezig. Vooral in de middentonen en overgangen van licht naar donker is het goed te zien. Wanneer kwaliteit er toe doet, zouden we het gebruik van deze stand willen afraden.

chart (17)

chart (14)

chart (15)

chart (16)

De Nikon 1 S1 is een prima instapcamera. Dit model is vooral geschikt voor iemand die momenteel een compactcamera bezit, maar een betere camera zoekt die niet al te groot en complex is. En voor mensen die geen plannen hebben om vaak met verschillende instellingsmogelijkheden te experimenteren en simpelweg een camera zoeken die goede foto’s maken en – vooral – erg snel is. De S1 reageert zeer vlot, gaat aan wanneer je de lens uitschuift en stelt razendsnel scherp. Ook is hij vrij compact en licht, al zijn er meer systeemcamera’s van deze omvang.

De beeldkwaliteit van de camera is zeker ten opzichte van compactcamera’s een stap vooruit. Maar er zijn in hetzelfde prijssegment ook andere systeemcamera’s die nog een iets grotere sensor bieden (en daardoor ook iets betere beeldkwaliteit). Voor huis-tuin-en-keuken gebruik zal dat verschil in kwaliteit overigens nauwelijks opvallen.

De S1 is niet revolutionair, maar wel een prima instapcamera. Gevorderde fotografen zullen meer zien in de Nikon 1 V2 en J3 of een concurrerende camera met meer knoppen en instellingen, een grotere sensor en extra’s als een (aanraakgevoelig) kantelbaar scherm en standaard ingebouwde wifi. Maar voor de beoogde doelgroep is de S1 zeker interessant, vooral vanwege zijn prijs.

• Compact
  • Zeer compacte objectieven
  • Camera gaat snel aan en uit
  • Goede beeldkwaliteit (tot en met ISO 1600)
  • Zeer snelle aufofocus (contrast- èn fasedetectie)
  • Full HD 1080p video (30 bps)
  • Stereo microfoon
  • Autofocus tijdens het filmen

• Kleine sensor
  • Beperkte mogelijkheden met scherptediepte
  • Geen PASM-standen op het programmawiel
  • Veel handelingen in het menu voor het wijzigen van instellingen
  • Weinig extra’s (geen kantelbaar scherm, touchscreen, gps, wifi)

fotovideonu-prijstipkopie

• Beeldkwaliteit75%
  • Prestaties80%
  • Specs en mogelijkheden70%
  • Bediening70%
  • Prijs-prestatie80%
EINDCONCLUSIE75%

De S1 is niet revolutionair, maar wel een prima instapcamera. Gevorderde fotografen zullen meer zien in de Nikon 1 V2 en J3 of een concurrerende camera met meer knoppen en instellingen, een grotere sensor en extra's als een (aanraakgevoelig) kantelbaar scherm en standaard ingebouwde wifi. Maar voor de beoogde doelgroep - beginners - is de S1 zeker interessant.

is mede-oprichter van FotoVideo.nu, schrijver van diverse (foto)boeken en auteur voor verschillende tijdschriften. Hij fotografeert sinds 1994 met een spiegelreflexcamera en geeft ook af en toe presentaties en workshops over fotografie. Volg Jeroen ook op Twitter.