Review: i-gotU GT-800 Pro

De gloednieuwe i-gotU GT-800 en i-gotU GT-800 Pro zijn kleine, handzame apparaatjes die in de volksmond ook wel GPS trackers worden genoemd. Met behulp van een tracker kun je al je foto’s van locatiegegevens voorzien, zonder dat je daar een camera met ingebouwde GPS voor nodig hebt. Deze twee nieuwkomers zijn zeker niet alleen voor fotografen bedoeld. Zo zit er bijvoorbeeld een stappenteller, stopwatch, rondeteller en een odometer (afgelegde afstand) op. Ook de gele kleur verklapt al een beetje dat de apparaatjes met name bedoeld zijn voor actieve en sportieve mensen. De GT-800 Pro die wij in dit artikel op het snijplankje leggen, is een iets uitgebreidere versie van de GT800. Met als voornaamste toevoegingen een elektronisch kompas en een hoogtemeter.

Formaat 38,3 x 64,8 x 17,9 mm
Gewicht 51 gram
GPS SiRF Star III (met WAAS en EGNOS)
Bewegingsdetector 3D G-sensor
Kompas Yamaha YAS529 (alleen pro-model)
Luchtdrukmeter Bosch BMP180 (alleen pro-model)
Interface Micro USB 2.0
Waterproof IPX7
Batterij Li-Ion 700 mAh (vervangbaar)
Geheugen 64 MB
Werktemperatuur -10 tot +50 graden Celsius

Als we naar GPS systemen voor consumenten kijken, zijn ze grofweg in drie categorieën in te delen. Allereerst navigatiesystemen zoals de welbekende TomTom, waarmee je jezelf rijdend, fietsend of wandelend via wegen en straten naar je bestemming laat loodsen. Daarnaast zijn er GPS ontvangers waarmee je dat ook buiten de gebaande paden kunt doen, oftewel in het open terrein. Eventueel door gebruik te maken van topografische kaarten. Een GPS ontvanger lijkt qua vorm vaak op een portofoon en kan gezien worden als de voorloper van het navigatiesysteem. Als derde categorie hebben we dan nog de GPS tracker. Die is met name handig wanneer het voldoende is om achteraf te zien welke omzwervingen er gedurende de dag gemaakt zijn. Een tracker is dus meer bedoeld om geruisloos te registreren, dan om van moment tot moment te zien waar je bent. Trackers zijn kleine, lichte apparaatjes die je altijd bij je kunt dragen, zonder dat je er ‘last’ van hebt. Ze houden minutieus bij waar je allemaal naartoe gaat en verbruiken weinig stroom zodat ze lekker lang meegaan.

Twee GPS trackers en een GPS ontvanger op een rijtje.

Locatiegegevens in foto’s

Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft dit met fotografie te maken? Door een GPS tracker in je zak te steken of aan je rugzak te hangen zodra je op pad gaat om te fotograferen, kun je achteraf op de pc locatiegegevens aan je foto’s toevoegen. Ongeacht met welke camera of telefooncamera je de plaatjes schiet. Dit heet geotagging. Zodoende kun je zelfs over tientallen jaren nog exact zien waar je foto’s gemaakt zijn. Ook kun je razendsnel je fotoarchief doorlopen en alle foto’s vinden die in een bepaalde regio zijn gemaakt. Zet je een foto online, bijvoorbeeld op Flickr of een Picasa Webalbum, dan worden de locatiegegevens in je foto automatisch herkend en is voor iedereen te zien waar dat leuke plekje zich bevindt. Er bestaan ook enkele camera’s met een ingebouwde GPS. In dat geval worden de coördinaten meteen aan de foto’s toegevoegd en hoef je dat niet achteraf te doen. Tot slot zijn er GPS modules te koop die je op de flitsvoet van bepaalde cameramodellen kunt schuiven.

De i-gotU GT-800 is klein zodat je hem makkelijk altijd bij je draagt.

De igotU GT-800 Pro valt dus in de categorie GPS tracker. Het apparaat houdt nauwgezet bij waar je op een dag allemaal naartoe gaat. Dit exemplaar kan echter nog veel meer. Wat meteen opvalt is dat de tracker van een schermpje van 1,4 inch is voorzien en dat maakt het alleen al een stuk eenvoudiger om te zien of het apparaat zijn werk naar behoren doet. Oudere modellen zoals de i-gotU GT-600 hebben geen scherm. Daarop verklappen minuscule ledjes of de tracker aanstaat en het doet. Dat werkt toch een stuk minder plezierig. Verder zitten er op de GT-800 en GT-800 Pro een aantal handige functionaliteiten waardoor ze behoorlijk veel op GPS ontvangers lijken, maar dan wel in een handzaam klein formaat en voor een beduidend lagere prijs.

Het is meteen te zien als er niets geregistreerd wordt.

Statusschermen

Er kunnen maar liefst bijna twintig verschillende informatieschermen getoond worden. Zo is er een scherm waarop precies te zien valt hoeveel GPS satellieten er worden waargenomen, welke dat zijn en wat de sterkte van hun signalen is. Zodra jouw locatie bepaald is, is ook een schatting van de nauwkeurigheid in meters te zien. Hoe minder meters er aangegeven worden, hoe zekerder je ervan kunt zijn dat je bent op de plek die de tracker aangeeft. Andere nuttige informatie die op de diverse schermen getoond wordt omvat onder andere: tijd (klok), batterijstatus, huidige en gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, verstreken tijd, hoeveelheid weggeschreven locaties en de hoogte. Elk Informatiescherm is via een instelmenu in of uit te schakelen. Zodoende kun je schermen waar je toch niets mee doet eenvoudig verbergen.

Er zijn bijna twintig schermpjes vol met informatie.

Alleen bij de pro-uitvoering zit een elektronisch kompas ingebouwd. Het is een handig hulpmiddel voor oriëntatie in het landschap, maar ook om te bepalen waar de zon opkomt en ondergaat, of om te zien of de tuin van het huis dat je op het oog hebt wel op het zuiden ligt. De GT-800 (zonder Pro aanduiding) heeft geen elektronisch kompas. Daar worden de GPS signalen gebruikt om de juiste richting te bepalen. Zo’n kompas werkt echter alleen zolang je in beweging blijft, want zodra je stilstaat is alleen je locatie bekend en niet langer in welke richting je kijkt. Zo werkt dat nu eenmaal met GPS.

Het pro-model beschikt over een elektronisch kompas.

Hoogtemeter

Een ander extraatje op het pro-model is een barometrische hoogtemeter. Nu willen we wel meteen aangeven dat het gebruik van een hoogtemeter altijd wat bewerkelijk is. De hoogte wordt namelijk via een gestandaardiseerde formule uit de luchtdruk en de temperatuur berekend. Beide zijn alleen nooit lang contant. Onder andere met veranderlijk weer denken hoogtemeters daarom regelmatig dat je plotseling een fikse klim of afdeling achter de rug hebt. Dit is de GT-800 Pro uiteraard niet aan te rekenen, zo werkt een hoogtemeter nu eenmaal. Het is wel iets om rekening mee te houden als je de hoogtemeter serieus wilt gaan inzetten. Voor gebruik moet je de hoogtemeter eventjes kalibreren door de juiste (oftewel al bekende) hoogte in te stellen. Daarna weet je binnen een zekere marge hoe hoog of laag je bent. Het hoogteverloop wordt netjes in een grafiekje op het scherm getoond en elke paar seconden samen met je positie in het geheugen opgeslagen. Ook nu geldt dat als je niet het pro-model hebt, de hoogte via satellietsignalen bepaald wordt. Dat is altijd minder nauwkeurig.

We hebben de i-gotU GT-800 Pro getest samen met een al wat oudere i-gotU GT-600 en de Garmin 60CX semi-professionele GPS ontvanger. Gedurende drie weken zijn de drie apparaten overal mee naartoe genomen en onder wisselende omstandigheden aan de tand gevoeld. In open terrein, onder dichte begroeiing en in dichtbebouwde steden. Lopend, maar ook rijdend met fiets, auto en tram. Wat direct opvalt, is dat de GT-800 Pro nauwkeuriger is dan de GT-600. In Google Earth is te zien dat wegen en paden nauwkeuriger gevolgd worden. Uiteraard komen er missers voor. Geen enkel GPS apparaat werkt onder alle omstandigheden even nauwkeurig. Dat komt doordat satelliet signalen soms wat slechter of helemaal niet waarneembaar zijn. Een GPS apparaat raakt dan even van de wijs en denkt soms dat je honderden meters verderop bent. De GT-800 heeft wel duidelijk minder last van valse uitschieters dan de GT-600. De Garmin is nog een tikje nauwkeuriger. Zo worden wegen en paden strakker gevolgd, ook onder een dicht bladerdak en in dichte bebouwing. Dit is echter wel een semiprofessionele GPS ontvanger, met een flink prijskaartje en een formaat en gewicht waardoor je hem te vaak thuislaat.

De GT-800 is nauwkeuriger dan voorloper GT-600.

Binnenshuis zit de GT-800 er minder vaak naast dan de GT-600. Garmin presteert nog beter.

Verbeterpunten

Uiteraard zijn er ook een paar dingen waar wij wat minder over te spreken zijn. Allereerst is de handleiding erg beknopt. Van sommige functionaliteiten en menuopties is niet echt op te maken hoe het nu precies werkt of wat je eraan hebt. Ook het instelmenu kan beter. Zo wordt het menu na elke aanpassing meteen verlaten en dat werkt erg omslachtig als je meerdere aanpassingen wilt doen. Ook is een gecombineerd scherm om de diverse tellers te resetten welkom. Nu moet je op diverse informatieschermen naar het menu gaan om daar een reset te geven. Handiger zou zijn een scherm te maken waarop je met vinkjes aangeeft wat je wel en niet wilt wissen. Tot slot is het erg lastig om de hoogtemeter te kalibreren. Met elke druk op de knop verhoog of verlaag je de gemeten hoogte met één meter. Dus als de hoogtemeter er honderd meter naast zit, iets wat in de praktijk kan gebeuren, ben je zo’n honderd keer op een knopje aan het drukken. Dat is niet echt fijn.

Erg leuk is dat de GT-800 en GT-800 Pro een zogeheten broodkruimelspoor laten zien. Dat is een grafische weergave van de door jou afgelegde weg. Het wordt ook wel een track genoemd. De term broodkruimelspoor komt uit het sprookje van Hans en Grietje. De kinderen wisten naar huis te komen door een spoor van uitgestrooide kiezelsteentjes te volgen. Met broodkruimels ging het volgens ons een stuk minder goed, maar dit terzijde. Een GPS tracker kijkt elke paar seconden waar je bent en bewaart de gevonden locatie in het geheugen. Het zijn deze digitale steentjes die samen een alsmaar groeiend spoor vormen, waaraan je precies kunt zien waar je gedurende de dag allemaal geweest bent. Je komt het normaalgesproken alleen in GPS ontvangers tegen, en sporadisch in een navigatiesysteem. Die zijn echter een stuk duurder. Deze trackers kunnen het dus ook.

Het broodkruimelspoor laat zien waar je geweest bent.

Spoor bekijken

Wat dan wel een beetje jammer is, is dat je alleen op de track kunt in- en uitzoomen rondom de huidige positie. Wie een lange wandeling of rit achter de rug heeft, kan dus niet het startpunt of een willekeurig ander deel van het spoor in detail bekijken. Zodra je inzoomt bekijk je altijd een steeds kleiner wordend gebied rondom je huidige locatie. Het blijft echter een handig hulpmiddel voor bijvoorbeeld natuurfotografen die graag in een gebied rondzwerven. Dankzij de track zie je precies welke omzwervingen je maakt en is een willekeurige plek altijd weer terug te vinden. Vandaag, maar ook een volgende keer. Ook je auto of het station is er prima mee terug te vinden. Nog een pluspunt is dat de coördinaten van de huidige locatie op het scherm getoond worden. Mocht je met meerdere mensen in een gebied rondzwerven, dan kun je de positie aan elkaar doorgeven en desnoods ergens afspreken. We hopen het natuurlijk niet, maar mocht er zich een noodsituatie voordoen, dan kun je de exacte locatie aan hulpdiensten doorgeven. Een GPS tracker zonder scherm weet wel waar je bent, maar je kunt het niet zien totdat je thuis bent. Das dubbel pech in noodsituaties.

Point Of Interest

Wil je een interessante plek kunnen terugvinden? Dan leg je die in het geheugen vast. Je drukt een knopje in en vervolgens wordt een POI aangemaakt, een Point Of Interest (oftewel een favoriet). Elk POI krijgt een nummer, dus als je er veel aanmaakt is het wel verstandig om op een kladje te noteren welk nummer waar bij hoort. Anders is er later niet meer uit te komen. Je kunt POI ook vooraf op de computer aanmaken en er eventueel een route van maken. Die zet je vervolgens met een kabeltje over naar de tracker. De GT-800 (Pro) heeft geen navigatiefunctie en er zitten geen wegenkaarten in, maar je kunt wel een kompaspijl de juiste richting aan laten geven. Het is dan aan jou om het op eigen kracht te vinden.

Interessante plekken kun je markeren en later weer terugvinden.

De i-gotU GT-800 Pro houdt dus bij waar je allemaal geweest bent. Maar hoe krijg je dat op je pc? Een pluspunt is dat er een micro USB aansluiting opzit. Vorige modellen gebruikten een inheemse aansluiting. Vergeet je dan het kabeltje mee te nemen op bijvoorbeeld vakantie, dan is het jammer dat je de gegevens niet kunt uitlezen, maar des te erger dat opladen er dan ook niet inzit. Een kabeltje voor micro USB is altijd wel ergens te vinden. Door de tracker op een computer aan te sluiten en de meegeleverde software te starten, kun je de track overzetten. Daarna kun je meteen je foto’s van locatiegegevens voorzien (geotaggen) of de afgelegde weg op een kaartje bekijken. De track kan ook bewaard worden als een zogeheten gpx-bestand. Erg handig, want die bestanden zijn prima in allerlei andere programma’s te gebruiken, zoals Geosetter (www.geosetter.de) en Google Earth. Zelf voorzien wij onze foto’s altijd van locatiegegevens met Geosetter.

Meegeleverde software

Om de GPS tracker uit te lezen is het nodig de meegeleverde software te installeren. Er worden tegelijkertijd stuurprogramma’s op het systeem gezet. Gegevens naar de pc overzetten kan helaas niet zonder deze software. De tracker presenteert zich namelijk niet als USB schijf en dat is erg jammer. Bij apparaten van andere merken gebeurt dit vaak wel en dan volstaat een eenvoudig programma zoals Windows Verkenner om tracks razendsnel naar PC of Mac over te zetten. Met als voordeel dat dit met een willekeurige computer gedaan kan worden, wat enorm handig is voor wie veel op reis is en daarbij ook wel eens andermans systeem wil gebruiken, of een computer in een internetcafé. Bij de i-gotU moet je dus vooral niet vergeten om de software te installeren op de laptop of netbook die meegaat op reis.

Tracks overzetten kan alleen met de meegeleverde software.

Bewegingsdetector

Dankzij een bewegingsdetector schakelt de GPS tracker zichzelf automatisch uit zodra je een tijdje stilzit. Hij komt dan vanzelf weer tot leven zodra je in beweging komt. Een handige functie waardoor de accu langer meegaat en je de GT-800 Pro ’s avonds ook niet per se uit hoeft te zetten. Zelf vergeten we namelijk regelmatig om onze trackers bij aanvang van een nieuwe dag weer aan te zetten en dan mis je al snel enkele uren aan waardevolle locatiegegevens. In slaapstand wordt de locatie uiteraard niet weggeschreven, wat flink wat opslagruimte kan schelen. Dat geheugen is met 64 megabyte trouwens ruim genoeg. Een actieve dag levert hooguit enkele honderden kilobytes aan data op, dus het geheugen raakt echt niet snel vol. Elke dag de GPS tracker uitlezen is dus niet per se noodzakelijk.

i-gotU heeft met de GT-800 en GT-800 Pro een flinke stap voorwaarts gezet. De toevoeging van een scherm en eraan gekoppeld de mogelijkheden die dat biedt, maakt dat de beide trackers behoorlijk veel meerwaarde bieden. Alleen al omdat op elk moment is te zien of het apparaatje zijn werk doet en er uitgebreide locatie-informatie tot je beschikking staat. Dankzij het broodkruimelspoor en de mogelijkheid om locaties te markeren en weer terug te vinden, beginnen deze GPS trackers behoorlijk veel op miniatuur GPS ontvangers te lijken. Maar dan wel in een bijzonder handzaam formaat en voor een fractie van de prijs. Hopelijk wordt het ingeslagen pad vervolgd en worden de mogelijkheden in een volgende firmware versie nog verder uitgediept. Verbeteringen zijn welkom wat betreft de handleiding en het instelmenu. Verder zou het erg fijn zijn als de GT-800 zich als USB schijf gedraagt, zodat je eenvoudig tracks kunt ophalen zonder verplicht te zijn de meegeleverde software te gebruiken.

De bewaarde tracks zijn o.a. in Google Earth te bekijken.

De adviesprijsprijs bedraagt € 99,00 voor de GT-800 en € 119,00 voor de GT-800 PRO.

• Nauwkeurigheid
  • Draagbaarheid
  • Scherm
  • Broodkruimelspoor (track)
  • POI aanmaken en terugvinden
  • Micro USB
  • Bewegingsdetector
  • Kompas en hoogtemeter (GT-800 Pro)
  • Complete levering (o.a. fietsklem en horlogeband)
  • IPX7 waterproof

• Instellen kan handiger
  • Geen USB schijf
  • Meegeleverde software nodig voor uitlezen
  • Beknopte handleiding
  • Kalibreren hoogtemeter lastig

Kees Krick is freelance schrijver en fotograaf. Hij werkt voor diverse fotografie- en computerbladen en bedrijven. Verder is hij auteur van de boeken Licht en belichting en Kinderen in de fotografiereeks van Pearson Education.