Review van de Pentax K-01 op Pentaxforums

Onlangs heeft Pentax een nieuwe spiegelloze systeemcamera aangekondigd, de Pentax K-01. Voor het ontwerp is de bekende Australische ontwerper Marc Newson ingehuurd, waardoor het een eigenzinnig apparaat is geworden. Het is de eerste systeemcamera die zonder adapter met bestaande spiegelreflexobjectieven overweg kan. De camera maakt gebruik van de Pentax K-lensvatting. Pentaxforums.com heeft als eerste een uitgebreide review online gezet. We zullen een korte samenvatting van de bevindingen geven.

Dit is een gastbijdrage van D1N0 3.0

De camera maakt gebruik van de zelfde 16 megapixels CMOS sensor als de gewaardeerde Pentax K-5. Daar aan heeft Pentax een nieuwe “Prime-M” beeldprocessor toegevoegd, waardoor de camera beter geschikt is voor filmopnamen. Dit kan op 1080p met dertig frames per seconde of 720p met 60 frames per seconde. Er wordt opgenomen in het H.264 formaat. In de handmatige modus is zijn de instellingen tijdens het filmen volledig aan te passen.

De kwaliteit van de filmopnames ziet er heel behoorlijk uit.

Uit de test blijkt dat de beeldkwaliteit is zoals verwacht vergelijkbaar is met de Pentax K-5 en dus uitstekend. De standaard jpg’s die uit de camera komen zijn iets helderder en levendiger dan die van de K-5. Waarschijnlijk heeft Pentax het jpg-compressiealgoritme iets aangepast. De ISO prestaties van de camera zijn tot en met ISO 3200 goed te noemen. ISO 6400 en 12800 zijn nog steeds goed bruikbaar volgens de review. De hoogste ISO instelling is 25600. Deze levert duidelijk meer ruis op. De K-01 heeft een aantal instellingen waarmee de belichting kan worden beïnvloed, zoals een HDR-modus in drie gradaties en een ingebouwde intelligente schaduw- en bovenlichtcorrectie die ook in de automatische modus te beïnvloeden is. Deze instelbare functie voorkomt onder- en overbelichting in foto’s.

Autofocus

De camera heeft vier autofocusmodi. Punt-modus met centrummeting, Select-modus, met een keuze uit clusters van 4, 16 of 25 van de 81 AF-punten. De tracking-modus, die er voor zorgt dat één zelf niet bewegend punt scherp in beeld blijft, werkt minder goed omdat de camera moeite heeft het punt vast te houden en lang blijft zoeken naar focus. Onder normale omstandigheden werkt de autofocus verder goed. Bij slecht licht, langere brandpuntsafstanden en video presteert de autofocus duidelijk minder. Dat betekent dat de camera minder geschikt is voor actiefotografie en dat voor het filmen van bewegende objecten beter handmatige scherpstelling kan worden gebruikt.

De instelmogelijkheden zijn beperkter dan die van de K-5. Dit komt vooral doordat de firmware een aangepaste versie is van het instapmodel van Pentax, de K-r. De firmware lijkt volgens de reviewer ook nog niet helemaal geoptimaliseerd, waardoor sommige mensen last hebben van vastlopers of niet reagerende aan uit knop hebben ervaren.

K-mount

Door gebruik te maken van de K-mount is de behuizing vrij dik. Maar doordat een spiegelhuis ontbreekt is de camera toch relatief compact, waardoor hij met een korte lens toch goed geschikt is voor bijvoorbeeld onopvallende straatfotografie. De kitlens waarmee hij geleverd kan worden is zelfs de dunste losse lens ooit. Door het platte en vierkante ontwerp is de camera vrij makkelijk te stabiliseren. Hij kan op de zijkant worden neergezet of tegen een muur of paal worden gestabiliseerd. De camera heeft geen viewfinder (EVF) en Pentax komt ook niet met een externe viewfinder. Dat is een nadeel bij fotograferen of filmen in helder licht. Het is eventueel op te lossen door een zogenaamde “hood loupe” op het lcd-scherm te bevestigen.

De voordelen zijn volgens de review:
– De prijs-kwaliteitsverhouding. De beeldkwaliteit die te vergelijken is met een geavanceerde spiegelreflexcamera (Pentax K-5 of Nikon D7000, Canon 60D),
– Goede filmmogelijkheden 1080p/720p op 30/60fps op APS-C formaat.
– Met het actuele lensaanbod van Pentax, Sigma, Tamron, en Samyang en alle andere fabrikanten die in het verleden de K-mount hebben gebruikt is er direct een grote keus aan lenzen.
– Solide bouwkwaliteit

De nadelen zijn volgens de review:
– Het presteren van de autofocus onder moeilijke omstandigheden.
– Hij is duidelijk groter (maar daardoor ook beter vast te houden) dan de meeste andere systeemcamera’s.
– De firmware is wellicht nog niet 100% af.
– Geen viewfinder

Als je daar mee kunt leven en als het design en de beeldkwaliteit je aanspreken, dan is de K-01 een optie. Vanaf eind maart of begin april zal de K-01 in de winkels liggen. Wij wachten ondertussen ons reviewexemplaar af voor een definitieve conclusie.