Sony CLM-V55 clip-on lcd-scherm review

Er komen steeds meer spiegelreflexcamera’s met een kantelbaar lcd-scherm op de markt. Eén van de eerste was de Olympus E-3 (nu opgevolgd door de E-5 – zie onze test), later gevolgd door de Nikon D5000 en Canon 60D en 600D. Sony’s eigen Alpha’s hebben ook een kantelbaar scherm, zij het dat deze alleen horizontaal kunnen draaien en niet verticaal. Wie zit te azen op een kantelbaar scherm, maar eigenlijk nog heel tevreden is met z’n camera, kan Sony’s CLM-V55 overwegen. Dit is een ‘clip-on’ lcd-scherm dat geschikt is voor iedere camera met een flitsvoet en een HDMI-aansluiting.

De CLM-V55 heeft een schermomvang van 5 inch, oftewel 12,7 cm. Dat is fors groter dan de lcd-schermen van camera’s die doorgaans niet groter zijn dan 3 inch (7,6 cm). Het scherm heeft een WVGA scherm dat ondersteuning biedt voor 16:9 en 4:3 weergave. De resolutie is 800×480. In een mono-luidspreker en hoofdtelefoonaansluiting is ook voorzien. Volume, helderheid, contrast, kleurtoon (fase), en kleurtemperatuur zijn handmatig in te stellen en het scherm heeft een automatische dimmer. Ook handig is het feit dat het scherm wordt geleverd met een ‘zonnekap’ die zonlicht tegenhoudt, zodat het aanblik op het scherm intact blijft. Ook in een bijpassende korte mini-HDMI naar HDMI-kabel is standaard voorzien.

De CLM-V55 wordt geleverd met een tweetal adapters waarmee het scherm op een flitsvoet te plaatsen is. De standaard adapter is voor Sony’s eigen Alpha-camera’s, maar het bedrijf is zo slim geweest om om ook een universele adapter mee te leveren die voor de meeste typen camera’s (met flitsvoet) geschikt is. Sony gebruikt namelijk zelf een afwijkende flitsvoet, nog uit het Minolta-tijdperk. In één ding is echter niet voorzien: het lcd-scherm kan een externe voeding (AC adapter) als stroombron gebruiken of een Lithium Ion-accu. En laat die accu natuurlijk een Sony accu zijn. Alpha eigenaren hebben wellicht nog een extra exemplaar in huis, maar bezitters van een ander merk camera zullen zelf een bijpassende accu èn lader moeten aanschaffen om de CLM-V55 te kunnen gebruiken. Deze stap van Sony is niet onlogisch, maar wel essentiele informatie in het aankoopproces. Deze accu kost in onze prijsvergelijker iets minder zo rond de € 50 (adviesprijs € 70) exclusief lader. Je kunt overigens zowel de NP-FM500H (van de Alpha-serie) gebruiken, als de zwaardere NP-QM71D en QM91D (van de camcorder-serie).

Links de adapter voor de Sony/Minolta-flits en rechts de universele

Het scherm functioneerde prima in de praktijk. Via de adapter is hij eenvoudig op de flitsvoet te monteren, al is het sluitsysteem voor Alpha-camera’s een stuk prettiger dan het simpele draaiwieltje voor universele flitsvoetjes (dat wil nog wel eens per ongelukt los gaan zitten). Wanneer je het scherm ook daadwerkelijk op je flitsvoet monteert, betekent dit logischerwijs dat je geen externe flitser meer kunt gebruiken. Wil je dat wel, dan kun je ofwel het scherm of een flitser op een aparte mount monteren, zoals hieronder is aangegeven. Dat biedt meer flexibiliteit, maar je camera wordt er wel een stuk lomper van. Het scherm is werkelijk in allerlei posities kantelbaar en komt daardoor zowel binnen als buiten de studio goed van pas. Dankzij de omvang van het scherm is makkelijk om het scherptegebied onder controle te houden. Wanneer je met je camera kunt inzoomen, wordt dat ook op het scherm getoond. Het scherm heeft overigens zelf ook een inzoomoptie, waardoor je heel nauwkeurig kunt scherpstellen. Het scherm is goed zichtbaar vanuit alle hoeken. Buiten in de zonnekap zeker een meerwaarde. Toch denken we dat het scherm met name in binnensituaties tot z’n recht komt. Hoewel hij zonder probleem gebruikt kan worden als uitbreiding voor alle camera’s met een (universele) flitsvoet, denken we niet dat dit product veel aan amateurfotografen verkocht zal worden. We zien vooral een meerwaarde voor videofilmen met een D-SLR. Ook in de studio kan het scherm goed van pas komen, al is het bij een vaste opstelling eigenlijk logischer om gewoon een lcd-monitor te gebruiken.

De CLM-V55 leent zich prima voor fotocamera’s, maar is eigenlijk bedacht voor gebruik in combinatie met een videocamera. Dat kan overigens zowel een camcorder zijn als een spiegelreflex die voor dat doel ingezet wordt (en waarvoor ook talloze accessoires beschikbaar zijn). Dankzij het grote scherm kun je tijdens het filmen de compositie en de scherptediepte goed in de gaten houden en dankzij het filmen – indien nodig – ook nog contact hebben met het onderwerp. Dat laatste kan van pas komen, bijvoorbeeld tijdens een interview. In combinatie met een goede microfoon en een prettige grip voor je camcorder of D-SLR is de CLM-V55 zeker van meerwaarde,

Sony heeft met CLM-V55 een interessant product op de markt gebracht. Het lcd-scherm kan een brede doelgroep aanspreken. Enerzijds amateurfotografen die behoefte hebben aan een horizontaal en verticaal kantelbaar lcd-scherm, maar voor die doelgroep is deze accessoire waarschijnlijk te duur om interessant te zijn. Anderzijds is het schermpje echt van meerwaarde voor studiografen en met name videofilmers (met camcorder of D-SLR), want tot nu toe moesten zij het met relatief kleine schermpjes doen. Het product is degelijk gebouwd en op de accu (en lader) na vrij compleet. Het is ook een goede zet van Sony om het scherm niet tot de Alpha-reeks te beperken, maar beschikbaar te maken voor alle (video)camera’s met een universele flitsvoet. Wel vinden we de prijs wat aan de hoge kant. De adviesprijs is € 450 (de straatprijs ligt zo rond de € 350 exclusief accu en lader)

• Relatief groot scherm
  • Horizontaal en vertikaal kantelbaar
  • Meegeleverde zonnekap