Sony NEX-VG10 review

Nu compacte fotocamera’s met grote beeldsensors en verwisselbare lenzen snel aan populariteit winnen, komt Sony met een videocamera die van datzelfde principe gebruik maakt. De NEX-VG10 is daarmee in potentie een erg interessant product voor wie graag met scherptediepte speelt of méér wil dan de standaard zoomlens die normale camcorders bieden. Maar is de NEX-VG10 met zijn adviesprijs van €2000 écht een schot in de roos?

Sony NEX-VG10

Begin dit jaar introduceerde Sony de NEX-3 en NEX-5 compact systeemcamera’s. Deze fototoestellen hebben de afmetingen van een normale compactcamera, maar bieden de mogelijkheid om verschillende lenzen te gebruiken, iets wat normaal alleen bij spiegelreflexcamera’s mogelijk is. Sony is hier overigens niet uniek mee: onder andere Panasonic, Olympus en Samsung bieden ook dergelijke spiegel-loze camera’s aan. Al deze camera’s hebben gemeen dat ze een grote beeldsensor gebruiken, die direct achter de lens geplaatst is. Het voordeel van zo’n grote lichtsensor is niet alleen dat deze veel licht opvangt waardoor je ook bij weinig omgevingslicht relatief goede foto’s kan maken. Een grote sensor stelt de gebruiker ook in staat om met scherptediepte te spelen en zo alleen op het onderwerp zélf scherp te stellen, terwijl de voor- en achtergrond onscherp zijn. Met een kleine sensor zoals deze in de meeste foto- en videocamera’s voor consumenten gebruikt wordt is dit niet of nauwelijks mogelijk, behalve als er ver ingezoomd wordt.

Sony’s nieuwe NEX-VG10 lijkt technisch sterk op de NEX-3 en NEX-5 fotocamera’s, maar is gegoten in de vorm van een camcorder die voor videogebruik beter in de hand ligt dan de NEX-3 en NEX-5. Wat verder meteen opvalt is dat de VG10 is voorzien van een hoogwaardige microfoon én een viewfinder, twee functies die de NEX-3 en NEX-5 moeten missen.

De NEX-VG10 wordt geleverd met Sony’s SEL18200 lens, een zoomlens met een bereik van 18-200mm bij F3.5 tot 6.3. De lens is voorzien van optische beeldstabilisatie en biedt continue autofocus, maar zoomen moet handmatig gebeuren. Wanneer we de camera uit de doos halen, is de lens reeds bevestigd, wat de totale lengte van de camera op ongeveer 28 centimeter brengt, bij een gewicht van 1290 gram. Halen we de lens eraf, dan legt de NEX-VG10 nog altijd zo’n 740 gram op de schaal.

Wat naast het verwisselbare lenssysteem vooral opvalt ten opzichte van andere consumentencamcorders is de T-handgreep bovenop de camera. Deze handgreep is niet alleen handig om de camera aan vast te houden bij het maken van lage shots, maar wordt ook gebruikt om de microfoon en viewfinder te huisvesten.

Sony NEX-VG10

Naast de NEX-VG10 camera en lens vinden we in de verpakking de volgende onderdelen terug:

• Netadapter
  • Acculader
  • USB kabel
  • Zonnekap voor lens
  • Lensdoppen (2) en bodydop (1)
  • Accu klepje
  • Grote oogschelp voor viewfinder
  • ‘dead cat’ windfilter
  • Papieren handleidingen

Opvallend is dat Sony een losse acculader meelevert. De accu kan niet in de camera zelf opgeladen worden. De grote rubberen oogschelp voor de viewfinder is ook een welkome accessoire en kan naar keuze voor gebruik met het linker- of rechteroog gemonteerd worden. Het meegeleverde ‘dead cat’ windfilter kan eventueel over de microfoon geschoven worden om zo windruis extra te onderdrukken.

Bekijk ook onze unboxing video van de Sony NEX-VG10

Het LCD-scherm en de viewfinder zijn beide van prima kwaliteit en bieden ruim 921.000 dot’s, wat overeenkomt met 307.200 pixels, ofwel 640×480.  Het LCD-scherm wordt naar de zijkant toe uitgeklapt en is naar boven en onder toe 90 graden te draaien; 180 graden draaien zodat je jezelf kunt filmen en tegelijkertijd op het scherm kunt kijken, is helaas niet mogelijk. Opvallend genoeg is het scherm niet voorzien van touchscreen-functionaliteit. De gehele menubediening geschiedt dus via knoppen het die naast het LCD-scherm te vinden zijn. Het menu steekt redelijk logisch in elkaar, maar navigeren middels het scrollwiel is niet handig, zelfs na langdurig gebruik scrollden wij nog regelmatig onbedoeld de verkeerde kant op. De uitstekende touchscreen-functionaliteit die Sony op vrijwel al haar andere camcorders toepast werkt wat ons betreft écht veel handiger.

Sony NEX-VG10

NEX-VG10 Videomogelijkheden

Hét grote voordeel van de NEX-VG10 is zoals gezegd zijn grote beeldsensor. De gebruikte Exmor HD APS-C sensor meet maar liefst 23,4 x 15,6 mm en is daarmee bijna 20 keer groter dan een 1/2.88 inch sensor zoals deze in veel andere camera’s wordt gebruikt. Het grote voordeel hiervan is dat je als gebruiker de mogelijkheid krijgt om met scherptediepte te spelen en zo alleen op het onderwerp dat je filmt scherp te stellen. Met de NEX-VG10 is het op deze manier mogelijk om prachtige ‘filmachtige’ shots te maken.
De camera kan naar keuze in de ‘P’ modus gebruikt worden, waarbij de camera alle instellingen zelf regelt en standaard kiest voor een vrij grote scherptediepte. Daarnaast zijn ook modi beschikbaar waarbij je als gebruiker naar keuze de sluitertijd (S mode ) of het diafragma (A mode) zelf instelt, terwijl de camera de overige waarden bepaalt.

Voor wie graag alles zelf in handen heeft biedt de M mode uitkomst, hierbij kunnen diafragma, sluitertijd én gain (digitale versterking) handmatig ingeregeld worden. De sluitertijd kan gekozen worden van ¼ tot 1/4000 seconde, gain kan ingesteld worden tussen 0 en 27 dB. De diafragma instellingen zijn afhankelijk van de lens, met de meegeleverde kitlens ligt het bereik afhankelijk van de zoom tussen F3.5 – F22 en F6.3 – F40.  Wanneer gekozen wordt voor een grote diafragma-opening ontstaan prachtige plaatjes met een kleine scherptediepte, waarmee het mogelijk is om de aandacht van het publiek specifiek op één onderwerp te richten.

Sony NEX-VG10

Een opvallende eigenschap van de NEX-VG10 is dat deze video opneemt met 25 beelden progressive beelden per seconde, 25p dus. Omdat het apparaat beelden opslaat in het AVCHD-formaat dat officieel geen ondersteuning biedt voor 25p, worden deze beelden verpakt in een ACVHD 1080i50 container. Feitelijk betekent dit dat het progressive beeld van de sensor interlaced wordt opgeslagen, maar dat het bij afspelen middels zogenaamde ‘2/2 pulldown’ weer progressive wordt weergegeven met de originele beeldsnelheid van 25 beelden per seconden. Dit is niet meer dan een trucje om toch van het AVCHD bestandsformaat gebruik te kunnen maken, in de praktijk is het effect hetzelfde als wanneer de beelden gewoon in 1080p25 formaat zouden worden opgeslagen.

Voordeel van de 25p opname van de NEX-VG10 – boven 50i bij andere AVCHD camera’s – is dat elk beeld alle beeldlijnen bevat en dus gestoken scherp is, ook bij snelle bewegingen in beeld. Nadeel is echter dat de zogenaamde temporele resolutie, het aantal beelden per seconde, de helft is van normale AVCHD camcorders die in 1080i50 formaat opnemen. Vooral bij snel bewegende beelden is bij 25p opnames duidelijk te zien dat het beeld niet zo vloeiend loopt als normale 50i videobeelden. Helaas is het niet mogelijk om de camera naar keuze ook écht in 50i modus te laten werken, wat de NEX-VG10 in de praktijk ongeschikt maakt voor opnames waarbij de camera snel bewogen moet worden, zoals registraties van sportevenementen. Ook een 1080p50 modus – het beste van twee werelden – wordt helaas niet geboden door de NEX-VG10.

Testshots met de Sony NEX-VG10 (bekijk bij voorkeur full screen, 1080p)

Een gemis waar menigeen die een camcorder gewend is  moeite mee zal hebben, is de afwezigheid van motorische zoom. Op de body van de NEX-VG10 zul je tevergeefs zoeken naar een tuimelschakelaar om in en uit te zoomen. De meegeleverde SEL18200 kitlens biedt gelukkig wél een grote zoomring om handmatig in en uit te zoomen. In de praktijk blijkt het vrijwel onmogelijk om dit net zo mooi gelijkmatig te doen als met een goede motorzoom. De zoomring vereist redelijk wat kracht om rond te draaien, waardoor het vrij lastig is om dit te doen zonder de camera ook (een beetje) te draaien, wat in beeld meteen zichtbaar is. Nu geldt voor serieuze videofilmers dat in- en uitzoomen eigenlijk sowieso uit den boze is, maar in sommige omstandigheden kan het toch fijn zijn om de mogelijkheid te hebben een langzaam in- of uitzoomshot te maken. Met de NEX-VG10 is dit eigenlijk alleen mogelijk wanneer de camera op een statief gebruikt wordt, en na enige oefening. Maximaal ingezoomd komt het binnenste deel van de lens overigens zo’n 7 centimeter naar buiten, wat de totale lengte van de camera op ruim 31 centimeter brengt.

Sony NEX-VG10

Over de continue autofocus van de meegeleverde SEL18200 lens zijn we bijzonder te spreken. In fotomodus werkt de 25-punts autofocus bijzonder snel, terwijl de snelheid tijdens videopnames iets teruggeschroefd wordt om zo geleidelijkere overgangen te maken. Scherpstelling gebeurt onhoorbaar en over het algemeen feilloos, erg goed dus!

Sony NEX-VG10

Ook de ingebouwde optische steadyshot beeldstabilisatie is erg goed. Stabilisatie kan in twee stappen toegepast worden, ‘normal’ of ‘active’, waarbij in het tweede geval zelfs sterke trillingen weggefilterd worden en het probleemloos mogelijk is om met de meegeleverde lens in 200mm stand uit de hand te filmen.

De gebruikte Exmor CMOS sensor is bijzonder ruisarm waardoor het mogelijk is om ook bij hoge gain nog fraaie beelden te produceren. Wanneer de camera de gain automatisch regelt wordt deze ingesteld tussen 0 en maximaal 21 dB, waarbij beeldruis binnen de perken blijft, handmatig kan de gain opgeschroefd worden naar 27 dB.

Sony NEX-VG10

Toch is de camera – in combinatie met de meegeleverde lens – geen laag-licht wonder. Een grote sensor heeft als voordeel dat je met scherptediepte kunt spelen, nadeel is dat er ook veel licht nodig is om de sensor geheel te belichten, wat in een donkere omgeving al snel moeilijk wordt. In de auto-stand heeft de camera snel de neiging om de sluitertijd te verlagen naar 1/30 seconde, wat in combinatie met de 25 fps opnamemodus tot vervelende haperingen leidt. Wanneer we de camera handmatig op 1/50 seconde instellen, wordt het beeld al snel erg donker en is beeldruis duidelijk zichtbaar. Sony stelt zelf dat de minimale helderheid 11 lux moet zijn bij een sluitertijd van 1/25 seconde, automatische gain (21 dB) en F3.5.

Bij daglicht laat de NEX-VG10 fraaie plaatjes zien. In de P-modus is de camera te gebruiken als point & shoot camera en gedraagt hij zich daarbij feitelijk als elke andere camcorder. De camera laat daarbij fraaie beelden met prima beeldscherpte, een vrij grote scherptediepte en fraaie kleuren zien. Toch is de NEX-VG10 hier duidelijk niet voor bedoeld. Niet alleen is de adviesprijs van 2000 euro wat hoog voor gebruik als simpele point-en-shoot camera, het gebrek aan motorzoom en de opnamesnelheid van slechts 25 beelden per seconde maken de VG10 zelfs mínder geschikt voor huis, tuin en keukengebruik dan een normale AVCHD camcorder die minder dan de helft kost.

Sony NEX-VG10

De NEX-VG10 is duidelijk bedoeld voor de artistieke consument die ofwel met exotische telelenzen of juist met extreme groothoeklenzen aan de slag wil, of voor wie een kleine scherptediepte het allerbelangrijkste is. In handmatige modus zijn zowel scherptediepte als sluitertijd zelf in te stellen, waardoor mooie artistieke effecten te bewerkstelligen zijn, die met een normale camcorder met kleine sensor onmogelijk zijn.

Sony NEX-VG10

Helaas geldt dat we hierbij wel enige kritische noten te kraken hebben. Zo beschikt de camera niet over specifieke knoppen of draaiwieltjes om het diafragma, de sluitertijd en de gain-waarde aan te passen. In plaats daarvan heeft de camera één draaiwiel dat middels een combinatie van voorkeuzetoetsen en het onscreen menu verschillende functies toebedeeld kan krijgen. Dit zorgt er feitelijk voor dat je slechts één instelling tegelijkertijd kunt doen, en voor de volgende ofwel een andere voorkeuzeknop moet indrukken, of zelfs naar het menu terug moet. Het is dus zaak om vóór elk shot te bedenken welke instelling je tijdens het shot nog wilt kunnen aanpassen, want zeker wanneer je uit de hand filmt is het vrijwel ondoenlijk om zonder te camera te bewegen van functie te wisselen.

Zebra en peaking

Helaas blijkt bovendien dat twee erg belangrijke hulpfuncties in deze camera ontbreken. Zo is er geen enkele assistentie aanwezig bij het (handmatig) scherpstellen. Waar veel camera’s ofwel de mogelijkheid bieden om een klein deel van het beeld uit te vergroten en zo op detailniveau scherp te stellen, ofwel een peaking functie bieden waarbij delen van het beeld die in-focus zijn voorzien worden van een gekleurde rand, ontbreken beide functies op de NEX-VG10. En dat is erg jammer, want zeker wanneer er met een kleine scherptediepte gewerkt wordt kan de kleinste focusfout ervoor zorgen dat het gekozen onderwerp niet scherp in beeld is. Nu moet gezegd worden dat zowel de viewfinder als het LCD-scherm een goede indicatie van de scherpstelling geven, maar op detailniveau handmatig scherpstellen is erg lastig met de NEX-VG10. Ga maar na: de camera neemt op met een resolutie van ruim 2 megapixels (1920×1080) terwijl zowel het LCD-scherm als de viewfinder slechts 307.000 beeldpunten hebben en dus 6,75x minder details laten zien.

Ook een zebrafunctie, waarbij delen van het beeld die (bijna) overbelicht zijn, gearceerd worden weergegeven, ontbreekt helaas op de NEX-VG10. Wel biedt de camera een histogramfunctie, maar deze kan een goede zebrafunctie niet vervangen. Daarnaast verdwijnt het histogram uit beeld wanneer de gain ingesteld wordt, wat nogal onhandig is. Neutral Density (ND) filters, die de hoeveelheid invallend licht op de sensor kunnen verkleinen, om je zo in staat te stellen om ook bij veel omgevingslicht te kunnen filmen met langere sluitertijden én een grote diafragmaopening, zijn bij deze camera bovendien ook niet beschikbaar. Dat is jammer, maar begrijpelijk: omdat de lens direct voor de sensor geplaatst wordt, was het kennelijk té lastig om ook ruimte te vinden voor deze filters.

Eén van de meest in het oog springende eigenschappen van de NEX-VG10 is de microfoon. Het antracietkleurige metalen microfoonhuis is aan de voorzijde van de T-handgreep ondergebracht en wordt beschermd door een ‘kooi’ gemaakt van twee metalen staafjes die om het geheel heen gebogen zijn. Het microfoonhuis zelf is middels een verende rubberen verbinding met de camera verbonden, ongetwijfeld om geluid van de camera zelf te dempen. Het bijzondere aan de microfoon is dat deze feitelijk over vier microfoons beschikt, twee die naar voren wijzen en twee die geluid van opzij oppikken. Deze zogenaamde ‘quad capsule spatial array’ configuratie zorgt er in combinatie met slimme softwarealgoritmes voor dat geluid van vóór de camera duidelijk wordt vastgelegd, terwijl geluid van opzij en achter grotendeels wordt weggefilterd. In de praktijk blijkt de geluidskwaliteit van de ingebouwde microfoon inderdaad erg goed. Sony levert de camera met een dead cat windfilter die – met enige moeite – over de microfoon heen getrokken kan worden om zo windruis tegen te gaan. In de praktijk blijkt die buitenshuis inderdaad noodzakelijk om hinderlijk windgeruis tegen te gaan.

Sony NEX-VG10

Naast de ingebouwde microfoon biedt de NEX-VG10 ook de mogelijkheid om middels een 3.5 mm jackaansluiting een externe (stereo) microfoon aan de sluiten. Bovenop de T-greep is bovendien voorzien in zowel een hot shoe voor een flitser als in een normale cold shoe waarop bijvoorbeeld een microfoon bevestigd kan worden. Ook een 3.5 mm hoofdtelefoonaansluiting is niet vergeten, zodat het mogelijk is om nauwkeurig te monitoren hoe het geluid wordt opgenomen.

Sony NEX-VG10

Tot zover niets dan goed dus over de geluidsmogelijkheden van de NEX-VG10. Toch is er ook één nadeel waar we niet aan voorbij kunnen gaan. De camera biedt geen mogelijkheid om het microfoonvolume handmatig in te stellen. Zowel bij gebruik van de interne, als een externe microfoon, gebeurt de volumeaanpassing op continue basis automatisch. Ideaal voor point-en-shoot filmpjes, maar voor een camera met serieuze aspiraties een pijnlijke misser. Hopelijk voegt Sony de mogelijkheid om het volume handmatig in te stellen alsnog toe middels een toekomstige firmware-update.

Eigenlijk bekruipt ons na een paar dagen flink met de NEX-VG10 getest te hebben een gemengd gevoel. Enerzijds richt Sony de camera duidelijk op consumenten, wat te merken is aan de beperkte hoeveelheid direct via vaste knoppen benaderbare functies, de afwezigheid van peaking en zebrafuncties en de verplichte automatische volumeregeling voor het geluid. Anderzijds is de camera gericht op een meer veeleisende doelgroep, gezien het systeem van verwisselbare lenzen, de mogelijkheid om met kleine scherptedieptes te werken en de 1080p25 opnamemodus. De camera hinkt hierdoor naar ons idee teveel op twee gedachten en is daardoor voor beide doelgroepen eigenlijk (net) niet ideaal.

Sony NEX-VG10

Voor de gemiddelde consument zijn het grote formaat, het gemis van motorische zoom, de kleine scherptediepte en de 25p opnamemodus een struikelblok. Voor de doelgroep die de kleine scherptediepte en 1080p25 functionaliteit juist wél weet te waarderen, zal vooral het de afwezigheid van scherpstelhulp en het ontbreken van een zebrafunctie een groot gemis zijn. Ook de verplichte automatische volume-instelling voor het geluid zal door deze doelgroep minder gewaardeerd worden. Gelukkig zijn dit functies die softwarematig middels een firmware-update aangepast kunnen worden. Vraag is echter of Sony dit wil, of dat het ontbreken van deze functies geen toeval is. Sony heeft immers ook een professionele cameradivisie en met een beetje kwade wil zou je kunnen denken dat de tekortkomingen van de NEX-VG10 vooral bedoeld zijn om de duurdere camera’s uit eigen stal niet uit de markt te prijzen.

De NEX-VG10 is een revolutionaire camcorder, omdat het de eerste videocamera voor consumenten is met een verwisselbaar lenssysteem. Dit stelt de gebruiker in staat om te kiezen voor extreme groothoek- of juist telelenzen. De grote APS-C Exmor CMOS sensor maakt het bovendien mogelijk om met scherptediepte te werken op een manier die met normale camcorders niet mogelijk is, en zo filmachtige beelden te schieten. De beeldkwaliteit die de camera hierbij laat zien is uitstekend. De beeldscherpte is prima en ook de kleurweergave is dik in orde.

Sony NEX-VG10

Nadeel is wat ons betreft dat de camera erg op twee gedachten hinkt. Enerzijds richt de camera zich met zijn 25p opnamemodus, mogelijkheden tot het spelen met scherptediepte en het gebruik van verschillende lenzen duidelijk op de artistieke prosumer. Anderzijds zijn het ontbreken van meer directe knoppen, ingebouwde ND-filters en de softwarematige beperkingen op het gebied van de volume-instelling, zebra-functie en scherpstel-hulp voor deze doelgroep juist een groot gemis.

Met de NEX-5 fotocamera heeft Sony echter laten zien dat het middels firmware-updates functionaliteit kan en wíl toevoegen wanneer de gebruikers daar om vragen. Wij hopen dat dit bij de NEX-VG10 ook het geval zal zijn. Met een firmware-update is het uiteraard niet mogelijk om meer directe bedieningsknoppen te maken, maar onze bezwaren met betrekking tot de software moeten hiermee wél op te lossen zijn.

+ Verwisselbare lenzen
+ Middels E-mount adapter ook Alpha en 35mm A-mountlenzen bruikbaar
+ Grote lichtgevoelige sensor, spelen met scherptediepte mogelijk